tévéSmaci

A lépegető róka

  • tévésmaci
  • 2018. július 14.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché forgalomba helyezték az első motrinkát, a környező országoknak már mindnek volt motrinkája. Románia már egyenest a harmadik motrinkaprogramját futtatta, melynek keretén belül az úgynevezett Kárpáti Talpas Medve nevű, szórványban élő állatfajt látták el francia licenc alapján Ploieștiben gyártott motrinkákkal. Egyébiránt a motrinkát úgy tessék elképzelni, mint a számítógépet, csak a motrinkával nem lehet kiszámítani semmit (maximum a négyzet területét), de mindig lehet rá számítani. Az első motrinkák még nagyok voltak és ormótlanok, a hivatalos magyar álláspont talán ezért is volt tartózkodó eleinte; attól tartottak, hogy stadionokat kell átalakítani a motrinkák üzemeltetéséhez. Persze amikor Sztupa és Troché már üzembe helyezték – állami vezetők jelenlétében – az első motrinkát, az ünnepi beszédben elhangzott az is, hogy ez csak az első kapavágás, amivel kezdetét veszi hazánk rapid felmotrinkásítása, mindenhova kerül hamarán motrinka: páncélozott motrinkát kap a hadsereg, gördülő motrinkát a Rolling Stones Emlékzenekar, kesztyűs motrinkák kerülnek a bankokba (már az ujjlenyomatok végett), s hepciás motrinkákat kapnak a fodrászok. Az átadási ünnepség emelkedett voltát kicsit beárnyékolta, hogy a sajtó kiderítette, a kormány már több mint két éve használ titokban pántlikás motrinkát, szám szerint tizenkét darabot, s nagyon meg is vannak velük elégedve, legfeljebb egynek húz be néha a bendix, de akkor rá kell csapni egy nagyot a hátára, s máris megy, mint a karikacsapás, pusztán arra kell vigyázni nagyon, hogy ne érje víz a pántlikáját, mert akkor azonnal megsavanyodik. Szóval Troché és Sztupa valójában a tizenötödik motrinkát állították hadrendbe „első magyar” címszóval (kettő volt már régóta egy ceglédi cukrászdában, csak wurlitzernek álcázták ügyesen, megtévesztve az összes őrjáratot).

Pénteken (15-én) este fél kilenc előtt a Duna tévé egy viszonylag friss (2012-es) Anna Karenina-adaptációval keresi a nézői kegyeket, amit nyilván megkönnyít az is, hogy az angol–francia próbálkozásban Matthew MacFadyentől kell a vonat alá ugrani. Jaj, azt az ő orgánumát figyeljék csak!

Szombaton a brit Free Cinema legnagyobb reménysége, egyetlen túlélője (mert kiszállt időben kaszálni), Richard Lester vezeti elő az idődramaturgikus művészet legnagyobb alkotását (Pénzt vagy éle­tet!), melyben a hány éves a kapitányt Omar Sharif játssza, de a bajnok kétségkívül Richard Harris lesz a Film Mánián reggel fél nyolc előtt. Délután négykor ugyanitt a filmek filmje, a Hair. Most képzeljük el, hogy műsorra tűzi nyári szünetben e musicalt az Erkel Színház, s önök fölütik a kávéhoz a Magyar Segg aznapi számát, ajvé, hogy abban mi lesz. S ha már Forman, estére a Duna tévé is eljut a Tűz van, babám! levetítéséig.

Kedden meg a Cinemax 2-n lesz este fél kilenckor Larry Flynt, a provokátor (én is csókoltatom a tisztelt Első Honi Címadó Bizottmányt). Szíves tájékoztatásul közlöm azonban minden kedves olvasónkkal, hogy az ugyanitt éjjel három előtt öt perccel elkezdődő Édes életet nem Milos Forman rendezte, hanem Federico Fellini, ezért is van az, hogy Anita Ekberg a Trevi-kútban vesz fürdőt, míg szegény Beverly D’Angelo a Central Parkban (D’Angelo Barksdale pedig vérfürdőt vesz, de az egy másik kávéház). Ne tévézzenek, árt. Jó, akkor art.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.