Tévésorozat

Az ifjú pápa

Interaktív

Az új pápa 47 éves, amerikai, láncdohányos, reggelire csak diétás kólát iszik, éljenzi a melegházasságot, engedélyezi az abortuszt és szabadságot hirdet. Az új pápa Jude Law.

Hogy lehet-e valamit kezdeni a Vatikán mindennapjainak és belharcainak ábrázolásával, arra az író-rendező Paolo Sorrentino válasza egyértelmű igen, de abban már nem vagyunk annyira biztosak, hogy az apácák fociznak, s a bíborosok nutellát reggeliznek. A zárt világ, aminek színfalai mögé tekinthetünk, fiktív, de fantáziával teli.

Ám mi van akkor, ha a fiatalság meg a kóla nem kompromisszumkészséggel és nyitottsággal párosul? Mi van akkor, ha az új pápa a középkor és a popkultúra legvadabb keveréke? Egy világ, ami képei­­ben és hangulatában a maffia­filmeket idézi, s egyszerre szembesít az emberi lét, isten keresése és a hatalmi játszmák – nagyon is eltérő horderejű – kérdéseivel.

A figurák jók, Jude Law tökéletesen hozza a hol mindent felborító, hol meg a legkonzervatívabban saját tévedhetetlenségét hangoztató Szentatyát, az egyszerre magában és Istenben is kételkedő halandót. Tanácsosa, egykori nevelője, Mary nővér Diane Keaton, legnagyobb ellenlábasuk pedig a minden hájjal megkent igazi vatikáni cápa szerepében Silvio Orlando, de a mellékalakok is igazán meggyőzőek.

Sorrentino egybefogott rendszert alkot, határozott miliővel, tétre menő párbeszédekkel és briliáns humorral. Fogja a pápaság és az egyház toposzait, át- és kiforgatja őket: úgy lesz minden ízében 21. századi, hogy eközben a mondandóját a mára elfelejtett legsötétebb középkor üzenete hatja át.

Az HBO sorozata

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.