Tévésorozat

Az ifjú pápa

Interaktív

Az új pápa 47 éves, amerikai, láncdohányos, reggelire csak diétás kólát iszik, éljenzi a melegházasságot, engedélyezi az abortuszt és szabadságot hirdet. Az új pápa Jude Law.

Hogy lehet-e valamit kezdeni a Vatikán mindennapjainak és belharcainak ábrázolásával, arra az író-rendező Paolo Sorrentino válasza egyértelmű igen, de abban már nem vagyunk annyira biztosak, hogy az apácák fociznak, s a bíborosok nutellát reggeliznek. A zárt világ, aminek színfalai mögé tekinthetünk, fiktív, de fantáziával teli.

Ám mi van akkor, ha a fiatalság meg a kóla nem kompromisszumkészséggel és nyitottsággal párosul? Mi van akkor, ha az új pápa a középkor és a popkultúra legvadabb keveréke? Egy világ, ami képei­­ben és hangulatában a maffia­filmeket idézi, s egyszerre szembesít az emberi lét, isten keresése és a hatalmi játszmák – nagyon is eltérő horderejű – kérdéseivel.

A figurák jók, Jude Law tökéletesen hozza a hol mindent felborító, hol meg a legkonzervatívabban saját tévedhetetlenségét hangoztató Szentatyát, az egyszerre magában és Istenben is kételkedő halandót. Tanácsosa, egykori nevelője, Mary nővér Diane Keaton, legnagyobb ellenlábasuk pedig a minden hájjal megkent igazi vatikáni cápa szerepében Silvio Orlando, de a mellékalakok is igazán meggyőzőek.

Sorrentino egybefogott rendszert alkot, határozott miliővel, tétre menő párbeszédekkel és briliáns humorral. Fogja a pápaság és az egyház toposzait, át- és kiforgatja őket: úgy lesz minden ízében 21. századi, hogy eközben a mondandóját a mára elfelejtett legsötétebb középkor üzenete hatja át.

Az HBO sorozata

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.