Tévésorozat

Gilmore Girls: A Year in the Life

Interaktív

Stars Hollow-ban megállt az idő. Még mindig az a végletekig abszurd hely, s kilenc év után a Gilmore-lányok is visszatértek – a Szívek szállodája című kultsorozat után négyrészes, egyenként 90 perces minisorozattal folytatta a Net­flix a folytathatatlant.

Az egykori készítők (Amy Sherman-Palladino író és társai) láthatóan mindent megtettek, hogy felelevenítsék a régi emlékeket, sőt kísérletet tettek egy tényleges folytatásra is. A próbálkozás azonban bájos, vicces, de lényegében unalmas, elnyújtott nosztalgiaparádévá vált. Nem sikerült valódi történettel megtölteni az összesen 6 órányi anyagot, amit így aligha lehet egy-egy filmnek tekinteni, sorozatnak is csak jóindulattal.

A sztori lazasága megmaradt, nincs semmi túlmagyarázva, szépen lassan bomlik ki, hogy ki hol tart épp az életben. Remek a játék belső humora, a régmúltra visszautaló apró fordulatok mindegyike telitalálat – persze nem árt ismerni az előzményeket, anélkül nehéz is lenne. A Roryt játszó színésznő meg is jegyzi: „hú, kifulladtam, egy ideje nem csináltam már ezt”. Nézőként ugyanígy fel kell venni a tempót, bár frissült, kortárssá lett a popkulturális utalásrendszer, Gilmorék imponálóan eszetlen stílusa megmaradt.

Alapvetően mindenki jól van, boldog vagy törekszik rá, a kisebb problémákat meg az őskonfliktusokat leszámítva a történet egésze állapotrögzítés, aminek során végig ügyelni kell, hogy mindenki szerephez jusson. Az akció és dráma hiánya azonban csorbítja a még így is szerethető – rajongóknak kötelező – kilencven percek élvezetét.

Elérhető a Netflixen

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.