tévésmaci

Buta kos

  • tévésmaci
  • 2020. október 17.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché a rózsakertben rendeltek, Sztupa beleszeretett egy rózsába. Jó, ez nyilvánvaló poétikai túlzás, valójában csak nagyon összebarátkoztak. Mondhatjuk így, bár a rózsának köztudomásúan nincsen választása. Néha a köztudomás is tévedhet, hisz ez a rózsa, valamilyen közönséges rózsa rózsa láthatóan kivirult az alatt az idő alatt, míg Sztupa kitüntetett figyelmet szentelt neki. Sztupa naponta kétszer sétált a rózsakertben, de mindig csak addig a rózsáig, nála lecövekelt és beszélt hozzá. Ómafa feljegyzései szerint roppant vicces dolgokat mondott neki, holott soha nem volt egy kimondott humorfelelős. Nem így Troché, mármint ő sem volt egy különösebb humorhuszár, de a rózsakertben máshogyan viselkedett, a rövid vendégjáték dacára afféle gazdaként járt-kelt. Ismert minden rózsát személyesen, vágta mindegyiknek a nevét (olykor a szárát is), a fajtáját, ki nemesítette, hol nemesítette, latin nevét, milyen éghajlatot kedvel, hogyan kell locsolni, milyen földet igényel. Hosszan tudott mesélni a speciális érzékenységű virágok védelméről, de abban is szerfeletti jártasságot mutatott, hogy milyen alkalomra milyen rózsa illik, milyet tegyünk az asztalra teaidőben és máskor, kinek milyen és mekkora csokrot, bár az olyan közhelyes baromságokat, mint hogy a vörös rózsa a szerelem jele lenne, a fehér rózsa meg valami másé, nos, azokhoz még a cáfolat szintjén sem ereszkedett le. Ellenben szívélyesen karon fogott minden kuncsaftot, pedig voltak köztük számosan obskúrus alakok, és körbevezette őket a rózsakertben, mindig más és más kiselőadást rögtönözve nekik. Persze mindenki érdeklődő pofával asszisztált a színjátékhoz, s akadt közöttük olyan is, aki megpillanthatta a rózsájával társalkodó Sztupát. Az ilyenek rendszerint végzetesen hibás következtetést vontak le az élményből.

Pénteken (18-án) este kilenckor az HBO egy német krimivel kedveskedik kedves mindnyájunknak, melyben a helyi jogrendszer egy durvább fekete lyukába tehetünk érdekes kirándulást. Emellett játszik a Collini nem beszélben régi kedvencünk, a jó nevű Heiner Lauterbach is, aki az emlékeim szerint egyszer még – konkrétan Michael Verhoevennél – Semmelweis Ignácot is adta, természetesen jelentős magyar asszisztenciával, rendszerváltástáji tévéfilm, talán Végvári Tamásra emlékszem közülük. Aki viszont csak szűk fél óráig bírja elviselni a jó Heiner pofáját, a Duna tévé irányába télakolhat, ahol a Király táncol című színpompás francia–belga dolgozatot vetítik, mely hol is játszódhatna máshol, mint a Napkirály udvarában. Well, a Napkirály nagy király volt, kezdhetném a feleletemet, de Tchéky Karyónál aligha látott a világ jobb Molière-t, ez igaz akkor is, ha az ugyancsak híres Benoît Magimel is odateszi magát XIV. Lajosként. Magáról a filmről csak annyit, hogy volt nekem egy történész barátom, aki egyszerűen nem tudta eldönteni, hogy műveiben Napóleont vagy a Napkirályt nevezze Napcsinak, ezért aztán el is fordult Franciaország történelmétől.

Szombaton este kilenckor a Filmbox Extra HD belefog Az ifjú pápa leadásába, az első két résszel. Ekkor A másik Boleyn lány már egy órája megy a Film Cafén. A sorozat a némileg – de tényleg csak egy kicsit – túlértékelt Paolo Sorrentino munkája Jude Law-val és Diane Keatonnal, a film meg egy rendes szirupos marhaság, de ez a királyos filmek hétvégéje, s hát ne feledkezzünk meg Natalie Portman és Scarlett Johansson kettőséről sem. Apropos, tudták önök, hogy Eric Bana magyar? Két független forrás is igazolja pedig, az egyik az, hogy nekem van egy Bana Ferenc nevű ismerősöm (egyszer meg is verték a Fradi-szurkolók, mert azok egyfelől megvernek mindenkit, másfelől őt össze is keverték Bene Ferenccel), a másik meg azt állítja, hogy mielőtt az apja disszidált, Banya Erikának hívták. Vigyázzanak nagyon a tévézéssel, mert állítólag be lehet zsongani tőle.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.