Köztévés kirúgásukról Cseke Eszter és S. Takács András, az On the Spot készítői

  • narancs.hu
  • 2018. október 17.

Interaktív

Túl vannak az eltávolításuk okozta sokkon, hamarosan jön az On the Spot utolsó évada a Dunán. Mit tanácsolt Vitray? Vezetnének-e a műsort a Tv2-n? Interjú a friss Narancsban!

Májusban kirúgta őket a köztévé, így az október 31-én induló kilencedik lesz az utolsó On the Spot-évad a Duna Televízión. A Magyar Narancs holnap megjelenő számában interjút olvashatnak Cseke Eszterrel és S. Takács Andrással, az On the Spot világjáró, dokumentumfilmes csapatával.

A köztévés propagandáról és kirúgásuk okairól, a BBC csalásáról és Vitray Tamás tanácsáról, valamint egy Geréb Ágnesről szóló filmről is beszélgettünk, illetve azt is elmondták, miért nem vállalnák, hogy a Tv2-n fusson műsoruk. Az interjút Köves Gábor készítette. Ízelítő:

Magyar Narancs: Eléggé tisztogatás jellege volt, ahogy kitették a szűrüket.

Cseke Eszter: A módja valóban rendkívül furcsa volt. Rosszul is esett, nem értettük, hogy hét év közös munka és nemzetközi siker után miért nem lehet ezt másképpen a tudtunkra adni.

MN: Ha valós szakmai okokról lett volna szó, azt csak meg tudták volna beszélni önökkel, nem? Hogy mostantól mást szeretne a tévé, csinálhatnák akár önök is…

Cseke Eszter: Én tényleg nem gondolom, hogy politikai mumusok lennénk, akiktől meg kellett szabadulni. Ezen persze el lehet gondolkodni, ki tudja, végül is ez sem kizárt. Mindenesetre velünk nem közöltek semmit.

S. Takács András: Visszatérve az eredeti kérdéshez, szerintem nagyon nagy különbség van aközött, hogy te a csatorna arca vagy napi, heti műsorvezetőként, vagy egy dokumentumfilmes műhely, amely évi 8-10 filmet szállít be a késő esti műsorsávba. Olyan filmeket, amik láthatók aztán szerte a világon. A kettő szerintem nem összehasonlítható.

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

MN: Dönthettek volna úgy is az elmúlt években, hogy oda viszik az On the Spotot, ahol nincs propaganda.

Cseke Eszter: Mi nyolc évvel ezelőtt úgy döntöttünk, hogy nagyon fontos, hogy ezek a történetek a Duna Televízió nézőihez is megérkezzenek. Ezekben a sztorikban ott van az érzékenyítés lehetősége, és ez sokkal fontosabb.

S. Takács András: Ma is úgy gondolom, hogy ennek a műsornak a mindenkori köztévén a helye. Egyébként mihelyst firtatni kezded a legnagyobb külföldi csatornák tulajdonosi körét, ahol a filmjeink mentek, nem leszel túlzottan feldobva, gondoljunk csak a National Geographicot a Foxon keresztül tulajdonló Rupert Murdochra, vagy az Al Jazeera English tulajdonosára, a katari sejkre, akit időről időre megvádolnak a terrorizmus támogatásával. A világ dokumentumfilmesei pedig, köztük mi is, sorban állnak, hogy ezekre a csatornákra filmeket készíthessenek, mert így juthatnak el a közönséghez.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.