Májusban kirúgta őket a köztévé, így az október 31-én induló kilencedik lesz az utolsó On the Spot-évad a Duna Televízión. A Magyar Narancs holnap megjelenő számában interjút olvashatnak Cseke Eszterrel és S. Takács Andrással, az On the Spot világjáró, dokumentumfilmes csapatával.
A köztévés propagandáról és kirúgásuk okairól, a BBC csalásáról és Vitray Tamás tanácsáról, valamint egy Geréb Ágnesről szóló filmről is beszélgettünk, illetve azt is elmondták, miért nem vállalnák, hogy a Tv2-n fusson műsoruk. Az interjút Köves Gábor készítette. Ízelítő:
Magyar Narancs: Eléggé tisztogatás jellege volt, ahogy kitették a szűrüket.
Cseke Eszter: A módja valóban rendkívül furcsa volt. Rosszul is esett, nem értettük, hogy hét év közös munka és nemzetközi siker után miért nem lehet ezt másképpen a tudtunkra adni.
MN: Ha valós szakmai okokról lett volna szó, azt csak meg tudták volna beszélni önökkel, nem? Hogy mostantól mást szeretne a tévé, csinálhatnák akár önök is…
Cseke Eszter: Én tényleg nem gondolom, hogy politikai mumusok lennénk, akiktől meg kellett szabadulni. Ezen persze el lehet gondolkodni, ki tudja, végül is ez sem kizárt. Mindenesetre velünk nem közöltek semmit.
S. Takács András: Visszatérve az eredeti kérdéshez, szerintem nagyon nagy különbség van aközött, hogy te a csatorna arca vagy napi, heti műsorvezetőként, vagy egy dokumentumfilmes műhely, amely évi 8-10 filmet szállít be a késő esti műsorsávba. Olyan filmeket, amik láthatók aztán szerte a világon. A kettő szerintem nem összehasonlítható.
|
MN: Dönthettek volna úgy is az elmúlt években, hogy oda viszik az On the Spotot, ahol nincs propaganda.
Cseke Eszter: Mi nyolc évvel ezelőtt úgy döntöttünk, hogy nagyon fontos, hogy ezek a történetek a Duna Televízió nézőihez is megérkezzenek. Ezekben a sztorikban ott van az érzékenyítés lehetősége, és ez sokkal fontosabb.
S. Takács András: Ma is úgy gondolom, hogy ennek a műsornak a mindenkori köztévén a helye. Egyébként mihelyst firtatni kezded a legnagyobb külföldi csatornák tulajdonosi körét, ahol a filmjeink mentek, nem leszel túlzottan feldobva, gondoljunk csak a National Geographicot a Foxon keresztül tulajdonló Rupert Murdochra, vagy az Al Jazeera English tulajdonosára, a katari sejkre, akit időről időre megvádolnak a terrorizmus támogatásával. A világ dokumentumfilmesei pedig, köztük mi is, sorban állnak, hogy ezekre a csatornákra filmeket készíthessenek, mert így juthatnak el a közönséghez.