Egy hét kultúra 2021/47.

  • Narancs
  • 2021. november 24.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt

COURTAULD November 19-én többéves szünet után újra megnyitotta kapuit a londoni Courtauld Gallery. A Somerset House-ban található intézmény 2018-ban zárt be, hogy elvégezhessék történetének legjelentősebb, fontmilliós nagyságrendű renoválását. A felújítás érintette a brit főváros legrégebbi kiállítótereként nyilvántartott nagytermet is, amely 1780 és 1836 között a Royal Academy nyári kiállításainak helyszíneként szolgált. A galéria mára világszinten kiemelkedő helyet foglal el az impresszionista és posztimpresszionista gyűjtemények között, az újranyitás során pedig a kollekció legnevesebb alkotásait, így Cézanne, Manet, Van Gogh, Modigliani, Degas, Gauguin, Renoir és Monet festményeit állították fókuszba. A galéria honlapjának segítségével virtuális sétát is lehet tenni a kitűnő művek között.

 

TOJÁS Szintén a brit fővárosban, Fabergé in London: Romance to Revolution címen, mintegy 200 kiállított tárgy bemutatásával prezentálják a legendás ékszerész, Peter Carl Fabergé híres, cároknak készült tojásait, amelyek közül több most először látható az országban. A Victoria and Albert Museumban november 20-tól május 8-ig tartó tárlat nemcsak az orosz cároknak készített remekeket sorakoztatja fel, hanem Fabergé munkásságának angol–orosz vonatkozásait is. Ugyanis az ékszerész 1903-ban a brit fővárosban is megnyitotta műhelyét, így nemcsak a cárok, hanem a Londonban élő/megforduló brit, amerikai és indiai elit kegyeltje is lett, munkái éppoly nagy sikernek örvendtek itt, mint Oroszországban.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.