Egy hét kultúra 2022/12.

  • Narancs
  • 2022. március 23.

Interaktív

Rövid hírek: Pritzker-díj, Szakkara, Jeruzsálem

ÉPÍTÉSZET Diébédo Francis Kéré nyerte el idén a világ legrangosabb építészeti elismerését, a Pritzker-díjat, amit így a kitüntetés történetében először kapott meg afrikai tervező. Kéré 1965-ben a Burkina Fasó-i Gandóban született. Komoly teljesítmény volt tőle, hogy egy iskola nélküli faluból indulva egészen Berlinig jutott, ahol építészeti tanulmányait folytatta. Jelenleg is Berlinben él, de nemcsak ott, hanem Gandóban is működtet építészeti irodát, illetve tervei és munkái sem csak Európában és az Egyesült Államokban valósultak meg. Elsősorban ugyanis afrikai projektekkel foglalkozik, épületei megtalálhatók a többi közt a Benini Köztársaságban, Burkina Fasóban, Maliban, Kenyában, Mozambikban, Togóban és Szudánban. A zsűri laudációja szerint Kéré építészete egyszerre szellemes és játékos, miközben fenntartható megoldásokat nyújt a szélsőséges körülmények meghatározta vidékeken, továbbá épített tereivel igyekszik csökkenteni a társadalmi egyenlőtlenségeket. Kéré főként oktatási, egészségügyi intézményeket, közigazgatási épületeket, lakóházakat tervez, amelyek helyi anyagokat és innovatív technológiát ötvöznek. Remek példa erre egy kenyai projektje, amelyben a helyi kövekből épített tornyok oldják meg az épület klimatizálását. Munkáit érdemes megtekinteni, ha nem is élőben, de például a pritzkerprize.com-on vagy építészirodájának közösségi oldalain.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.