Egy hét kultúra 2022/47.

  • Narancs
  • 2022. november 23.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt 

VIRTUÁLIS AKT Szokatlan restaurálási projekt indult Firenzében: megkezdték ugyanis Artemisia Gentileschi „cenzúrázott” aktfestményének eredeti állapotba való visszaalakítását. A 17. századi festőnő Allegoria dell’Inclinazione című, 1615 körül készült olajképén eredetileg egy ruhátlan nőalak szerepelt, ám ez mintegy hetven évvel az elkészülte után nem bizonyult illendőnek, így az aktra fátylat és drapériákat festettek. A képet hosszú idő után egy kiállításra készülve emelték ki a firenzei Casa Buonarroti múzeum egy mennyezeti képkeretéből, hogy megtisztítsák és helyreállítsák. Mivel a restaurálás röntgenvizsgálatai során kiderült, hogy a későbbi ráfestés nem távolítható el az eredeti mű károsítása nélkül, a projekten dolgozó csapat azt találta ki, hogy digitálisan hozzák létre a festmény eredeti, ruhátlan változatát. A munkálatok a festménnyel még jó darabig eltarthatnak, az új-régi képet várhatóan 2023 szeptemberében mutatják be a közönségnek.

 

GIACOMETTI KONCENTRÁLTAN Önálló múzeumot és művészeti iskolát szentelnek Alberto Giacomettinek Párizsban. Az intézményt az 1966-ban elhunyt svájci szobrász hagyatékát kezelő alapítvány, a La Fondation Giacometti hozza létre, a tervek szerint 2026-ban nyílhat meg az 1900-ban épült, üvegcsarnokkal is rendelkező egykori Les Invalides pályaudvar épületében. A múzeum hatezer négyzetméternyi kiállítótérrel rendelkezik majd, és úgy tervezik, hogy a közel tízezer Giacometti-műnek, amelynek a közönség általában csak töredékét láthatja, nagy részét kiállíthatják majd. Az intézmény természetesen a szobrász művein kívül kortárs tárlatokat is fogad majd, és egy művészeti iskolát is működtetni fog, amely nyitott lesz gyerekek és felnőttek, kezdők és tapasztaltabb alkotók számára is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).