Egy hét kultúra 2023/40.

  • Narancs
  • 2023. október 4.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt 

VÉGE AZ ÍRÓSZTRÁJKNAK Öt hónap után hivatalosan is befejezték sztrájkjukat a hollywoodi forgatókönyvírók, miután szakszervezetük vezetése megállapodott a filmstúdiókat és a streamingszolgáltatókat képviselő film- és televíziós producerek szövetségével. Az amerikai forgatókönyvírókat tömörítő érdekvédelmi csoport, a Writers Guild of America (WGA) közleménye szerint a május óta sztrájkoló dolgozók szeptember 27-én újra munkába álltak, október 9-éig pedig szavazni fognak, hogy elfogadják-e a hollywoodi stúdiókkal kötött új szerződést, amelyben a gyártók egyebek mellett béremelésre és a mesterséges intelligencia használatának szabályozására is ígéretet tettek. A WGA több mint 11 ezer tagja idén májusban 15 év után először kezdett munkabeszüntetésbe. A sztrájk összesen 146 napig tartott, a nyár során pedig csatlakoztak hozzájuk a hollywoodi színészek is. Az eredetileg a forgatókönyvírók érdekképviselete által meghirdetett munkabeszüntetés feloldásával azonban még közel sincs vége a tiltakozási hullámnak, a 160 ezres tagsággal rendelkező legnagyobb amerikai filmszínész-szakszervezet ugyanis tovább folytatja a sztrájkot.

MEGRÁGVA Árverésre bocsátják azt a papírfecnit, amely John Steinbeck Egerek és emberek című kisregényének első kéziratából megmaradt, miután az író kutyája 1936-ban „konfettit csinált” a jegyzeteiből. Annak idején Steinbeck egy levélben számolt be szerkesztőjének a „kisebb tragédiáról”, aminek ­következtében – állítása szerint – két hónapnyi munkája veszett kárba, mivel nem készített másolatot a kéziratról. Az aukcióra bocsátott rövid szövegrészletben egyébként Lennie és George, azaz a regény két főszereplőjének neve is felbukkan. A töredék ­október 25-én kerül kalapács alá New Yorkban, ahol a szerző más – jobb állapotban fenn­maradt – kézirataira és leveleire, több könyvének első kiadású példányára, valamint személyes tárgyaira, köztük egy kovácsoltvas kardra is lehet majd licitálni.

ÚJRAFELFEDEZETT KÉP Artemisia Gentileschi 17. században élt olasz barokk festőnő munkájának tartják azt a képet, amely több mint száz év után került elő a Londonhoz közeli Hampton Court-palota raktárából. A Royal Collection kurátorai úgy vélik, a kép I. Károly angol király francia származású felesége, Henrietta Mária hercegnő megrendelésére készült. Feltehetően ennek köszönhető, hogy a Zsuzsanna és a vének című kompozíciót hosszú ideig francia művész munkájának gondolták. Zsuzsanna bibliai történetét azonban több másik Gentileschi-kép is megörökítette, a művészettörténészeknek az ezeken megjelenő nőalakok hasonló ábrázolásmódja alapján sikerült azonosítaniuk az elfeledett festmény valódi alkotóját. Mivel pontosan nem lehet tudni, hogy összesen hány Gentileschi-kép létezik, minden alkalommal nagy visszhangja van, ha valahol felbukkan egy-egy munkája. Az újrafelfedezett festmény alapos restauráción esett át, és 2024 áprilisáig a windsori kastélyban állítják ki.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.