Egy hét kultúra 2024/46.

  • Narancs
  • 2024. november 13.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt 

GONCOURT-DÍJ Kamel Daoud francia-algériai író kapta idén a Goncourt-díjat Houris című harmadik regényéért. A legrangosabb francia irodalmi elismerést el­nyerő mű témája az 1991 és 2002 között tomboló algériai polgárháború, elbeszélője pedig egy várandós fiatal nő, akit ötévesen megcsonkítottak. A kötet arra keresi a választ, hogy miként tudná feldolgozni az algériai társadalom a kormány és az iszlamista csoportok között több mint egy évtizeden át tartó véres konfliktus okozta traumákat. Kamel Daoud az első algériai származású regényíró, aki Goncourt-díjban részesült, indoklásában a zsűri a megrázó szöveg líraiságát méltatta. Az idén szeptemberben Franciaországban megjelent könyv heves vitákat váltott ki Algériában, ahol egyelőre csak „kalóz” másolatokban terjed, mivel a szerző a regény elején idézi azt az Algériában hatályos törvényt, amely korlátozza a szólásszabadságot az ezredforduló idején történtekkel kapcsolatban. Daoud kiadója mindezek után nem kapott meghívást a november 6. és 16. között zajló algíri nemzetközi könyvvásárra.

HUMANOID A Sotheby’s aukciósház a közelmúltban értékesítette az első, mesterséges intelligencia alapján működő algoritmusokat használó humanoid robot által készített „műalkotást”. Az Alan Turing angol matematikus-informatikust ábrázoló kép, amely az Ai-Da nevű robot munkája, több mint 1 millió dollárért kelt el a Sotheby’s november 7-i digitális művészeti árverésén, holott előzetesen mindössze 120–180 ezer dollár (nagyjából 45–68 millió forint) közé becsülték a portré értékét. Az Aidan Meller brit műkereskedő és egykori galériatulajdonos vezette közel harmincfős csapat által épített humanoid robot a szemében lévő kamerák, MI-alapú algoritmusok, valamint egy robotkar segítségével rajzol és fest. Meller a 27 ajánlatos licit után úgy nyilatkozott, hogy az árverésen befolyt pénzt teljesen egészében a projekt fejlesztésére fordítják. Hozzátette: Ai-Da és a mostani aukció a művészeti piacot és a mesterséges intelligencia társadalmi hatásait illetően is fontos kérdésekre és dilemmákra hívja fel a figyelmet.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.