Egy hét kultúra 2025/14.

  • Narancs
  • 2025. április 2.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt

TŰZVÉSZ Szinte teljesen megsemmisült egy több mint 1300 éves buddhista templomegyüttes a Dél-Korea délkeleti részén pusztító erdő- és bozóttűzben. Az időszámításunk szerinti 681-ben alapított Goun templom területén található 30 épület mintegy kétharmada teljesen leégett. A tűzben elpusztult épületek között van egy 1668-ban emelt pavilon is, amely több műemlékhez hasonlóan nemzeti kulturális örökségi státusszal rendelkezdett. A történelmi jelentőségű templomegyüttes Észak-Kjongszang tartományban, a Deungun-hegy lábánál fekvő Uiszongban található. A március 22-én kirobbant tűzvész március 24-én érte el a templomkomp­lexumot, a koreai örökségvédelmi szolgálat pedig már az előző nap elkezdte az épületek kiürítését, így számos értékes vallási ereklyét sikerült megmenteni. Azokat a műemlékeket, amelyeket nem lehetett elszállítani, például egy óriási aranyozott Buddha-szobrot, tűzálló takarókkal igyekeztek megóvni a pusztulástól.

RESTITÚCIÓ A Tate Britain bejelentette, hogy visszaad egy Henry Gibbs-festményt egy belga zsidó műgyűjtő örököseinek, a képet ugyanis a második világháború idején a nácik rabolták el a családtól. Az angol festőművész 1654-ből származó alkotását, amely Aineiasz és családja Trójából való menekülését ábrázolja, 1994-ben vásárolta meg a londoni múzeum. Az intézmény közleménye szerint Samuel Hartveld műgyűjtő örökösei 2024 májusában nyújtották be a festmény visszaszolgáltatására irányuló keresetüket, s a bizonyítékok áttekintése után jogosnak ítélték a kérésüket. Maria Balshaw, a Tate igazgatója az üggyel kapcsolatban úgy nyilatkozott, kiterjedt vizsgálatok előzték meg a 17. századi alkotás három évtizeddel ezelőtti megvásárlását, akkor azonban még nem ismerték „a festmény korábbi tulajdonjogával kapcsolatos döntő tényeket”. Azóta kiderült, Henry Gibbs képe annak a 66 műtárgynak az egyike volt, amelyeket a nácik Samuel Hartveld antwerpeni galériájából foglaltak le 1942. március 26-án.

RENOIR OLCSÓN Egy pennsylvaniai antikvárium tulajdonosa mindössze 12 dollárt (nagyjából 4 ezer forint) fizetett azért a szénrajzért, amelyről azt állítja, hogy a francia impresszionista festőművész, Pierre-Auguste Renoir munkája. A régiségkereskedő még januárban, egy vidéki árverésen csapott le a rajza. Elmondása szerint bár rögtön sejtette, hogy valami nagyon különlegeset talált, csak később jött rá, hogy egy Renoir-képre bukkanhatott. Erre szerinte a rajz alatt olvasható aláírás, a jó minőségű keret, valamint a papír fajtája lehet a bizonyíték, a hátoldalán található bélyeg tanúsága szerint ráadásul a képet korábban egy nagy presztízsű importőr hozta be az Egyesült Államokba, majd adta el egy híres műgyűjtőnek. Az antikvárius felvette a kapcsolatot a Sotheby’sszel, az aukciósház pedig a New York-i Wildenstein Plattner Institute szakértőit kérte fel a műtárgy eredetének tisztázására. A feltételezések alapján az Aline Charigot-t, Renoir feleségét ábrázoló rajz hivatalos vizsgálatát a tervek szerint még áprilisban elvégzik.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

Az öntudat napjai

A a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.

Utat tört magának

Tasó Lászlót 2022-ben még szavazati rekorddal választották országgyűlési képviselővé, jövőre már csak listán indítja a Fidesz–KDNP. Nyíradonyban, ahol harminc éve lett polgármester, és ahová dőlt az uniós pénz, az új vezetés kifizetetlen közvilágítási számlával, büntetőeljárásokkal szembesült, továbbá azzal, mi minden függ a képviselőtől.