Egy hét kultúra 2025/17.

  • Narancs
  • 2025. április 23.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt 

WORLD PRESS PHOTO Szamar Abu Eluf palesztin fotográfus fényképe nyerte az idén a World Press Photo legjobb sajtófotónak járó Év Fotója díját. Eluf a The New York Times számára készítette el a kilencéves Mahmud Addzsur portréját, aki a Gázai övezetben 2024 márciu­sában végrehajtott izraeli támadás során szenvedett súlyos sérülést, mindkét karját elveszítette. A fotográfus 2023 de­cemberében menekült el Gázából, ezt követően súlyosan sebesült gázaiak történeteit dokumentálta, akiknek gyógykezelés céljából sikerült kijutniuk a térségből. Az amszterdami székhelyű World Press Photo Foundation zsűrijének közlése szerint a kép elsősorban megkomponáltsága és a fények használatára fordított figyelem miatt érdemelte ki a fődíjat. A pályázat győztesét, valamint a további 41 díjazott fényképet 141 ország 3778 fotósa által beküldött 59 320 pályamű közül választották ki.

ESTERHÁZY-DÍJ Esterházy irodalmi díjat hozott létre a kortárs magyar irodalom nagyobb társadalmi megbecsülése érdekében az Esterházy Magyarország Alapítvány. Az elismerést, valamint annak idei hét jelöltjét április 14-én, Esterházy Péter születésének 75. évfordulóján mutatták be. A 10 ezer eurós pénzügyi támogatással járó díjat minden évben az az író vagy költő kapja, aki az előző naptári évben a legkiemelkedőbb olyan művet adja közre, „amely humanista világlátásával, szabadságtörekvéseivel, felelős szeretetével, feddhetetlen jóindulatával és nyelvi igényességével járul hozzá ahhoz, hogy Magyarország, Európa és az egész világ jobb hellyé váljék”. Az idén Biró Zsombor Aurél Visszatérő álmom, hogy apám vállán ébredek; Darvasi László Neandervölgyiek I–III. és Grecsó Krisztián Apám üzent című regénye, Borsik Miklós Futárlíra; Kiss Judit Ágnes A vén fegyver­kovácsné plasztikai sebészhez fordul és Simon Márton Hideg pizza című verseskötete, valamint Szűcs Teri Visszatért hozzám az emlékezet című könyve került a jelöltek közé. A nyertest ősszel jelenti be a zsűri.

BASQUIAT Jean-Michel Basquiat egyik festménye is kalapács alá kerül a Christie’s aukciósház New York-i árverésén május 14-én. A Baby Boom című kép, amelynek értékét 20 és 30 millió dollár (nagyjából 7 és 10 milliárd forint) közé becsülik, 1982-ből származik, vagyis ugyanabban az évben készült, amikor az amerikai művész eddig legdrágábban eladott alkotása. Az a cím nélküli kompozíció 2017-ben 110,5 millió dollárért (akkori árfolyamon mintegy 29 mil­liárd forint) talált gazdára. A most eladásra kínált darab szerepelt a Patti Astor és Bill Stelling által alapított Fun Gallery 1982-es tárlatán, ez a kiállítás pedig nagyban hozzájárult ahhoz, hogy Basquiat a New York-i képzőművészeti szcéna egyik megkerülhetetlen alakjává vált. A Baby Boom három figurája a kép értelmezői szerint a művészt és szüleit jelképezik, amivel az alkotás az utcai graffitik ábrázolásmódja mellett a reneszánsz hármas oltárok elrendezését is megidézi.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.