WORLD PRESS PHOTO Szamar Abu Eluf palesztin fotográfus fényképe nyerte az idén a World Press Photo legjobb sajtófotónak járó Év Fotója díját. Eluf a The New York Times számára készítette el a kilencéves Mahmud Addzsur portréját, aki a Gázai övezetben 2024 márciusában végrehajtott izraeli támadás során szenvedett súlyos sérülést, mindkét karját elveszítette. A fotográfus 2023 decemberében menekült el Gázából, ezt követően súlyosan sebesült gázaiak történeteit dokumentálta, akiknek gyógykezelés céljából sikerült kijutniuk a térségből. Az amszterdami székhelyű World Press Photo Foundation zsűrijének közlése szerint a kép elsősorban megkomponáltsága és a fények használatára fordított figyelem miatt érdemelte ki a fődíjat. A pályázat győztesét, valamint a további 41 díjazott fényképet 141 ország 3778 fotósa által beküldött 59 320 pályamű közül választották ki.
ESTERHÁZY-DÍJ Esterházy irodalmi díjat hozott létre a kortárs magyar irodalom nagyobb társadalmi megbecsülése érdekében az Esterházy Magyarország Alapítvány. Az elismerést, valamint annak idei hét jelöltjét április 14-én, Esterházy Péter születésének 75. évfordulóján mutatták be. A 10 ezer eurós pénzügyi támogatással járó díjat minden évben az az író vagy költő kapja, aki az előző naptári évben a legkiemelkedőbb olyan művet adja közre, „amely humanista világlátásával, szabadságtörekvéseivel, felelős szeretetével, feddhetetlen jóindulatával és nyelvi igényességével járul hozzá ahhoz, hogy Magyarország, Európa és az egész világ jobb hellyé váljék”. Az idén Biró Zsombor Aurél Visszatérő álmom, hogy apám vállán ébredek; Darvasi László Neandervölgyiek I–III. és Grecsó Krisztián Apám üzent című regénye, Borsik Miklós Futárlíra; Kiss Judit Ágnes A vén fegyverkovácsné plasztikai sebészhez fordul és Simon Márton Hideg pizza című verseskötete, valamint Szűcs Teri Visszatért hozzám az emlékezet című könyve került a jelöltek közé. A nyertest ősszel jelenti be a zsűri.
BASQUIAT Jean-Michel Basquiat egyik festménye is kalapács alá kerül a Christie’s aukciósház New York-i árverésén május 14-én. A Baby Boom című kép, amelynek értékét 20 és 30 millió dollár (nagyjából 7 és 10 milliárd forint) közé becsülik, 1982-ből származik, vagyis ugyanabban az évben készült, amikor az amerikai művész eddig legdrágábban eladott alkotása. Az a cím nélküli kompozíció 2017-ben 110,5 millió dollárért (akkori árfolyamon mintegy 29 milliárd forint) talált gazdára. A most eladásra kínált darab szerepelt a Patti Astor és Bill Stelling által alapított Fun Gallery 1982-es tárlatán, ez a kiállítás pedig nagyban hozzájárult ahhoz, hogy Basquiat a New York-i képzőművészeti szcéna egyik megkerülhetetlen alakjává vált. A Baby Boom három figurája a kép értelmezői szerint a művészt és szüleit jelképezik, amivel az alkotás az utcai graffitik ábrázolásmódja mellett a reneszánsz hármas oltárok elrendezését is megidézi.
A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!