Egy hét kultúra 2025/20.

  • Narancs
  • 2025. május 14.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt

ORWELL-ARCHÍVUM A University College London (UCL) vásárolta meg George Orwell első kiadójának gyűjteményét, amelyben az író legkorábbi regényeivel kapcsolatos levele­zései és szerződései is megtalálhatók. A UCL Orwell-archívuma – amely az életmű legátfogóbb kutatási anyaga – ezzel a beszerzéssel mintegy 160 darab, 1934 és 1937 között keletkezett dokumentummal gazdagodott. Az értékes gyűjteményt Victor Gollancz, a 20. század egyik legfontosabb brit kiadójának alapítója hozta össze, ám a különböző vállalatok eladásával és összeolvadásával a francia Lagardère-csoporthoz tartozó Hachette tulajdonába került, amely egy raktár bezárására hivatkozva döntött az anyagok eladásáról. A lépés nagy felháborodást váltott ki, mivel sokan attól tartottak, hogy a piacra kerülő dokumentumok örökre eltűnhetnek. A Gollancz-gyűjteményt végül állami és magántámogatások segítségével 154 ezer fontért (nagyjából 74 millió forint) vásárolta meg a UCL.

PENÉSZ Dániai műemlékvédők szerint egy újfajta „extrém” penész fenyegeti az ország múzeumaiban őrzött legértékesebb festményeket és műtárgyakat. Május elejéig összesen 12 intézményben, köztük a dán nemzeti múzeumban – a Nationalmuseetben – és az ország legészakibb városa, Skagen múzeumában észlelték azt a rendkívül ellenálló penészgombát, amely fehér réteget képez a műtárgyakon. A Nationalmuseet egyik munkatársa szerint a penészedés templomokban, archívumokban és könyvtárakban is problémát okoz, továbbá félő, hogy egészségügyi kockázattal is jár, így elképzelhető, hogy nem lehet majd nyilvános kiállításokon bemutatni az érintett alkotásokat. Ellentétben a legtöbb gombával, amelyek a magas páratartalmat kedvelik, a dániai műkincseket megtámadó penész a száraz környezetet részesíti előnyben. Egyelőre vizsgálják, hogy hány további kulturális helyszínt érint a penész megjelenése, a dán múzeumok szövetsége pedig ennek fényében fog dönteni a probléma kezelésének módjáról.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.