Ezért őrül meg a fél világ: teszteltük a Pokémon GO-t

  • Gera Márton
  • 2016. július 19.

Interaktív

A játék, amely baleseteket okoz, és tömeghisztéria tör ki miatta. Kritika a Balaton partjáról.

A Balaton-parton állok, tűz a nap, de a telefonomat forgatom, és minden vágyam, hogy sikerüljön végre eltalálni egy kis zsebszörnyet, aki éppen a tó fölött lebeg. Kicsit furán érzem magam, de tudom: a világon jelenleg több mint 20 millió ember pontosan ugyanezt csinálja. Mert a Nintendo július elején megjelent, okostelefonos játéka mindent felforgatott: jelenleg a legnépszerűbb alkalmazás a mobilos áruházakban, és felnőttek szaladnak a Central Parkba, amikor éppen megjelenik egy virtuális szörny. Még az sem tántorít el senkit, hogy Pokémon GO-ba temetkezés egyre több balesetet okoz.

false

Persze, ha van halvány fogalmunk arról, hogy mi is az a Pokémon, akkor a siker nem is tűnik annyira meglepőnek. Tadzsiri Szatosi a kilencvenes években a rovargyűjtés mintájára hozott létre egy egész univerzumot, amely azon alapult, hogy gyűjts össze minél több pokémont, vagyis zsebszörnyet, fejleszd őket, majd harcoljanak meg egymással, és légy te a legjobb pokémonmester. Kezdetben ez leginkább a Nintendo kézikonzoljainak a képernyőjén történt, majd jött a tévésorozat, a társasjáték és a film, mert hát a siker már akkor is nagy volt. És most, amikor megjelent az okostelefonos Pokémon-játék, mintha még több ember ébredne rá, hogy benne is ott szunnyad egy gyűjtögető játékos. A folyamatos leállások, és az, hogy például fél órát kellett várnom, hogy a szerverek játszani engedjenek, szintúgy mind a Nintendo sikerét igazolják.

false

És be kell vallani: a Pokémon GO valóban jó játék. Pedig úgy indul, mint bármelyik másik, először meg kell alkotnunk a magunk karakterét, aki lehet szeleburdi fiú vagy éppen helyes lány. Aztán irány a való világ, és ezt most szó szerint kell érteni: a játék a Google Maps térképét és a kameránkat használja, és így hoz létre kiterjesztett valóságot. Vagyis: amerre mi sétálunk, arra sétál a karakterünk is. Itt jön a lényeg: mi magunk keressük a pokémonokat a környezetünkben, szóval ahhoz, hogy begyűjtsünk egyet, szépen fel kell állnunk, és elindulni keresgélni. Megyünk, megyünk, és tényleg bárhol feltűnhet egy szörny, így nem kell csodálkozni, ha nemsokára tucatnyian szaladnak a Hősök terére vagy a Petőfi hídhoz, mert esetleg itt jelenik meg egy pokémon. Ha pedig feltűnik, akkor résen kell lennünk, forgatni a kameránkat, és a kis golyókkal el kell találni a szörnyet, különben bottal üthetjük a nyomát.

false

Valójában ennyi a játék. Persze, lehet más játékosok pokémonjaival harcolni az ötödik szint elérése után, lehet golyókat gyűjtögetni „nevezetes helyeken”, de ez mind irreleváns azon pozitívum mellett, hogy a Pokémon GO képes mozgásra bírni a játékost – 11 órakor, a nagy melegben azon kaptam magam, hogy élvezettel járom a fonyódi utcákat, és keresem a cuki szörnyecskéket. Talán őszre már alig fogja valaki tudni, mi az a Pokémon GO, de azt senki sem vitatja, hogy itt van valami, amely sétára ösztönöz, és még élvezetes is. És egy okostelefonos játéktól ez nagy érdem.

Pokémon GO, fejlesztő: Niantic–Nintendo. Ingyenes (free-to-play), iOS-re itt, Androidra pedig itt tölthető le a játék.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."