Amikor jött az elnök - Marc Maron humorista

Interaktív

Az amerikai humorista Los Angeles-i házának garázsában fogadta Barack Obamát – az elnök a WTF (What The Fuck) podcast vendége volt, egy órán át beszélgetett az internetes rádióműsorai és a Maron című tévésorozata révén immár Amerikán kívül is híresnek számító komikussal.

Magyar Narancs: Mielőtt elkezdte a podcastokat, mit tárolt a garázsában?

Marc Maron: A bicajomat, néhány használaton kívüli bútordarabot, egy-két doboz könyvet, némi felhalmozott kacatot.

false

MN: Az elnök látogatása előtt rendet rakott a garázsban?

MM: Fel kellett szednem mindent a padlóról, az elnök biztonsági emberei ezt előre kikötötték. Az íróasztalomról el kellett tüntetnem egy kalapácsot, és egy zsebkésre is rámutattak mint a biztonsági protokollal ellenkező tárgyra. Mielőtt az elnök jött, azért egy kicsit kitakarítottam.

MN: A podcastjai közül az Obamával és a Louis CK-vel készített beszélgetései a legismertebbek. Más felkészülést igényel, ha az amerikai elnököt, és mást, ha egy komikustársát interjúvolja?

MM: Louis-t ezer éve ismerem, az elnökkel viszont korábban egyszer sem találkoztam, és az időnk is rövidre volt szabva, egyetlen órám volt csupán vele. Tudtam, hogy nincs idő a mellébeszélésre. Louis-val nem volt megkötés, minden jöhetett, ami csak az eszembe jutott.

false

MN: Voltak előre megírt kérdései Obamához?

MM: Normális esetben nem írok előre kérdéseket, de az elnök kivétel volt. Pénteken vettük fel a beszélgetést, hétfőn került adásba. Tudtam, hogy hétfőn esedékes egy legfelsőbb bírósági döntés, erről már pénteken be­szélnünk kellett. Ahogy beszélnünk kellett a charles­toni templomi mészárlásról is, ami nem sokkal a beszélgetésünk előtt történt.

MN: A podcastjai nem szűkölködnek a „fuck” szócskákban, Obamával szemben mégsem hallható egy sem…

MM: Tudja, hogy van ez. Az ember igyekszik viselkedni az elnök jelenlétében.

false

MN: A Fehér Ház bekérte az elkészült interjút?

MM: Sem a kérdéseimet nem kérték be előre, sem a kész beszélgetésbe nem akartak beleszólni. Az elnök felnőtt ember, helyt tud állni ilyen helyzetekben. Megesik ez olykor az elnökökkel. Mindössze annyi történt, hogy miközben folyt a beszélgetés, az elnök emberei kintről fejhallgatón követték az interjút. Ennyi. Szabad kezet kaptunk a szerkesztésben is.

MN: Azért nemcsak fejhallgatós biztonságiak, de fegyveres biztonságiak is kivonultak a garázsához…

MM: Jöttek a mesterlövészek is, a szomszédom, Dennis házának a tetején rendezkedtek be. A Los Angeles-i rendőrség is fokozta a jelenlétet a környéken, és a titkosszolgálat is képviseltette magát. Diszkrétek voltak, egyedül a parkolást tiltották be aznap. Rutinmunka voltam a titkosszolgálatnak, mégiscsak egy Los Angeles-i garázst kellett biztosítaniuk, és nem egy afganisztáni területet.

MN: Trumpot is meghívná egy podcastra?

MM: Csak elnököket interjúvolok. Mezei politikusokat nem.

false

MN: El tudja képzelni, hogy Trump elnök lesz?

MM: Sajnos igen. Akkor talán meghívnám, ámbár nem tudom, mit kezdhetnék egy ekkora egóval.

MN: Obama a podcast végén hosszan áradozott arról, hogy micsoda zseniális komikus az ön régi barátja és egyben vetélytársa, Louis CK. Nem bántotta, hogy az elnök a riválisát ajnározza?

MM: Egy kicsit kiborultam, igen; ám ez hamar elmúlt. Mielőtt az elnökkel leültem volna beszélgetni, dumáltam Louis-val, aki mást sem akart, csak azt, hogy valahogy hozzam szóba az elnök előtt. Végül meg sem kellett említenem, megtette magától az elnök. Na, gondoltam, jó napja lesz Louis-nak. Nem voltam mérges. Na, jó, egy kicsit.

MN: Louis-val elég mélyre mentek megfeneklett barátságuk kibeszélésében, amikor ő volt a podcast vendége. Aztán ön volt Louis tévésorozatának a szereplője. Csak az nem világos, miért nem viselt nadrágot a kérdéses epizódban.

MM: Az én ötletem volt, hogy egy szál bokszer­alsóban játszom végig a jelenetet. Úgy gondoltam, így természetesebb.

false

MN: Míg Louis-nál csak vendégszerepelt, a saját tévésorozatában kiélheti magát, elvégre egy Marc Maron nevű figurát játszik benne.

MM: Nem véletlen a hasonlóság, hiszen nagyrészt önmagamat alakítom, de a sorozatbeli Marc azért egy mérgesebb és érzelmileg korlátoltabb fazon, mint amilyen én vagyok. Amit a sorozatban lát, az, hál’ istennek, nem mind történt meg. A negyedik évad például egyáltalán nem történt meg velem, amiért nem lehetek elég hálás.

MN: A macskája hogy bírja a gyűrődést?

false

MM: Két macskám van, a tévésorozatban profi macskák alakítják őket, igen autentikusan. Egyedül az elnök látogatása viselte meg őket, nem örültek, amikor a bomba után szaglászó, titkosszolgálati kutyák megjelentek, de szerencsére nem érte őket trauma.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.