Rádió

Hídfőország

Új hullámos elemző műsor a Lánchíd Rádióban

Interaktív

Jó, hát a kezdésképpen benyomott Ágnes Vanilla-dal elég vadul hívta fel a figyelmet arra, hányadán áll az ízléssel az elkövetkező műsor; senki sem állíthatja, hogy ne figyelmeztették volna.

Rádió

Hídfőország

Új hullámos elemző műsor a Lánchíd Rádióban

Mert, mondjuk, azt még fel lehetne hozni a mű védelmében, hogy a giccsfaktor már a feldolgozás alapját jelentő Radnóti-versben (Levél) is erősen jelen van – tegyük hozzá, a költő mindössze tizennyolc évesen írta –, épp ezért nem mondhatjuk, hogy a dal megerőszakolta a verset, legfeljebb csak a legrosszabbat hozta ki belőle. Ám az egész szituáció kellemetlenségét az adja, hogy egy politikai műsor elé lett könnyű kézzel odabiggyesztve, s ha a mai Magyarországon politikai műsor előtt Radnóti-vers megy, akkor ott bizony várható, hogy a holokausztról lesz szó, mégpedig elég otromba módon – mint ahogy Radnóti metonimikus azonosítása a magyar holokauszttal is embertelen félreértés.

De nem érünk rá ezen lamentálni, nagy csörtetéssel ugyanis megérkezik a műsorvezető. Mi most az ő birtokán járunk, és legyünk hálásak, hogy szóba áll velünk, minden gesztusával erre hívja fel a figyelmünket Csintalan Sándor, merthogy róla van szó. Lehet, hogy ez közvetlenségnek van szánva; ha nem, akkor meg sima slendriánság, abból is a fárasztóbb fajta, sármnak álcázott káeurópai igénytelenség. Például: hiába vesz el bő öt percet a műsoridőből az Ágnes Vanilla-opus, amikor lemegy a dal, fújtatás, papírzörgetés és széknyikorgatás fogadja a hallgatót. Persze egy ironikus kiszólás majd helyre teszi ezt az anomáliát, véli a műsorvezető, és már mondja is: „csörgök a papírral, ezt kritikusaink fel szokták róni a számunkra (sic!)”. Hát, tessék.

A pénteki Esti hídfőben a sokoldalú Csintalant két jobboldali újságíró támogatja meg, mindannyian ugyanabban az eléggé billenékeny csónakban eveznek: Szerető Szabolcs a Magyar Nemzet ki- és visszalépő főszerkesztő-helyettese, illetve Dévényi István a Heti Választól. És minden éppen úgy megy, ahogyan azt bárki előre megmondaná. Egy kis kormánykritika, aztán egy kis dicséret, aztán megint egy kis kritika, majd megint egy kis dicséret – és ez a ritmus lüktet itt a végtelenségig. Jó, hogy azt mondja a kormányfő, hogy konszolidálódni kell (vö. „Odafigyelés az emberekre, odafigyelés a mindennapi életre”), de rossz, hogy nem engedik be a sajtó egy részét a rendezvényre, ráadásul nyilvánvalóan mondvacsinált okokból. Vagy: jó, hogy Orbán „beelőzte” Brüsszelt (bármit is jelentsen ez) a menekültkérdés radikális felvetésével, de rossz, hogy mindezt egy elhibázott nemzeti konzultációval próbálják az emberek torkán legyömöszölni. Vagy: jó, hogy a kormány keresi a kapcsolatokat Törökországgal, de rossz, hogy egy indokolatlanul nagy mecsetet akarnak felhúzni Pesten. És így tovább, épp olyan kiszámítottan „elfogulatlan” az elemzés, amilyen kínosan elfogult volt a Simicska-balhé előtt.

A macerás rész meg már megint ez a fránya holokauszt, mert nem lehet róla normálisan beszélni. Legalábbis a műsorvezető dadogása és érthetetlenül széttartó monológja, illetve a vendégek szabadkozásai és óvatoskodó visszakérdezései mintha ezt bizonyítanák – sokadjára. Mert, ugye, nyert ez a Saul fia, amit ugyan egyikük se látott még, de egyfelől így is nagyon érdekesnek, másfelől pedig megosztónak vélik. Csintalan szerint mindenesetre arra kell figyelni, hogy ugyan beszélnek a filmben magyarul is, de nem csak magyarul, szóval ne gondolja senki, hogy ez már megint egy olyan mű, amiben a magyarok gonoszak, mert ez annál általánosabb, és éppen ezért jó, mert nem magyar, illetve nem csak, viszont a dicsőség, ami vele jár, az csak a miénk. Valahogy így. Mi innen azt javasoljuk, hogy aki ezt nem érti, az hallgassa meg büntetésből tízszer a műsorindító dalt, és aki érti, az is.

Esti hídfő, Lánchíd Rádió, május 29.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.