Rádió

Hídfőország

Új hullámos elemző műsor a Lánchíd Rádióban

Interaktív

Jó, hát a kezdésképpen benyomott Ágnes Vanilla-dal elég vadul hívta fel a figyelmet arra, hányadán áll az ízléssel az elkövetkező műsor; senki sem állíthatja, hogy ne figyelmeztették volna.

Rádió

Hídfőország

Új hullámos elemző műsor a Lánchíd Rádióban

Mert, mondjuk, azt még fel lehetne hozni a mű védelmében, hogy a giccsfaktor már a feldolgozás alapját jelentő Radnóti-versben (Levél) is erősen jelen van – tegyük hozzá, a költő mindössze tizennyolc évesen írta –, épp ezért nem mondhatjuk, hogy a dal megerőszakolta a verset, legfeljebb csak a legrosszabbat hozta ki belőle. Ám az egész szituáció kellemetlenségét az adja, hogy egy politikai műsor elé lett könnyű kézzel odabiggyesztve, s ha a mai Magyarországon politikai műsor előtt Radnóti-vers megy, akkor ott bizony várható, hogy a holokausztról lesz szó, mégpedig elég otromba módon – mint ahogy Radnóti metonimikus azonosítása a magyar holokauszttal is embertelen félreértés.

De nem érünk rá ezen lamentálni, nagy csörtetéssel ugyanis megérkezik a műsorvezető. Mi most az ő birtokán járunk, és legyünk hálásak, hogy szóba áll velünk, minden gesztusával erre hívja fel a figyelmünket Csintalan Sándor, merthogy róla van szó. Lehet, hogy ez közvetlenségnek van szánva; ha nem, akkor meg sima slendriánság, abból is a fárasztóbb fajta, sármnak álcázott káeurópai igénytelenség. Például: hiába vesz el bő öt percet a műsoridőből az Ágnes Vanilla-opus, amikor lemegy a dal, fújtatás, papírzörgetés és széknyikorgatás fogadja a hallgatót. Persze egy ironikus kiszólás majd helyre teszi ezt az anomáliát, véli a műsorvezető, és már mondja is: „csörgök a papírral, ezt kritikusaink fel szokták róni a számunkra (sic!)”. Hát, tessék.

A pénteki Esti hídfőben a sokoldalú Csintalant két jobboldali újságíró támogatja meg, mindannyian ugyanabban az eléggé billenékeny csónakban eveznek: Szerető Szabolcs a Magyar Nemzet ki- és visszalépő főszerkesztő-helyettese, illetve Dévényi István a Heti Választól. És minden éppen úgy megy, ahogyan azt bárki előre megmondaná. Egy kis kormánykritika, aztán egy kis dicséret, aztán megint egy kis kritika, majd megint egy kis dicséret – és ez a ritmus lüktet itt a végtelenségig. Jó, hogy azt mondja a kormányfő, hogy konszolidálódni kell (vö. „Odafigyelés az emberekre, odafigyelés a mindennapi életre”), de rossz, hogy nem engedik be a sajtó egy részét a rendezvényre, ráadásul nyilvánvalóan mondvacsinált okokból. Vagy: jó, hogy Orbán „beelőzte” Brüsszelt (bármit is jelentsen ez) a menekültkérdés radikális felvetésével, de rossz, hogy mindezt egy elhibázott nemzeti konzultációval próbálják az emberek torkán legyömöszölni. Vagy: jó, hogy a kormány keresi a kapcsolatokat Törökországgal, de rossz, hogy egy indokolatlanul nagy mecsetet akarnak felhúzni Pesten. És így tovább, épp olyan kiszámítottan „elfogulatlan” az elemzés, amilyen kínosan elfogult volt a Simicska-balhé előtt.

A macerás rész meg már megint ez a fránya holokauszt, mert nem lehet róla normálisan beszélni. Legalábbis a műsorvezető dadogása és érthetetlenül széttartó monológja, illetve a vendégek szabadkozásai és óvatoskodó visszakérdezései mintha ezt bizonyítanák – sokadjára. Mert, ugye, nyert ez a Saul fia, amit ugyan egyikük se látott még, de egyfelől így is nagyon érdekesnek, másfelől pedig megosztónak vélik. Csintalan szerint mindenesetre arra kell figyelni, hogy ugyan beszélnek a filmben magyarul is, de nem csak magyarul, szóval ne gondolja senki, hogy ez már megint egy olyan mű, amiben a magyarok gonoszak, mert ez annál általánosabb, és éppen ezért jó, mert nem magyar, illetve nem csak, viszont a dicsőség, ami vele jár, az csak a miénk. Valahogy így. Mi innen azt javasoljuk, hogy aki ezt nem érti, az hallgassa meg büntetésből tízszer a műsorindító dalt, és aki érti, az is.

Esti hídfő, Lánchíd Rádió, május 29.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.