Rádió

Hídfőország

Új hullámos elemző műsor a Lánchíd Rádióban

Interaktív

Jó, hát a kezdésképpen benyomott Ágnes Vanilla-dal elég vadul hívta fel a figyelmet arra, hányadán áll az ízléssel az elkövetkező műsor; senki sem állíthatja, hogy ne figyelmeztették volna.

Rádió

Hídfőország

Új hullámos elemző műsor a Lánchíd Rádióban

Mert, mondjuk, azt még fel lehetne hozni a mű védelmében, hogy a giccsfaktor már a feldolgozás alapját jelentő Radnóti-versben (Levél) is erősen jelen van – tegyük hozzá, a költő mindössze tizennyolc évesen írta –, épp ezért nem mondhatjuk, hogy a dal megerőszakolta a verset, legfeljebb csak a legrosszabbat hozta ki belőle. Ám az egész szituáció kellemetlenségét az adja, hogy egy politikai műsor elé lett könnyű kézzel odabiggyesztve, s ha a mai Magyarországon politikai műsor előtt Radnóti-vers megy, akkor ott bizony várható, hogy a holokausztról lesz szó, mégpedig elég otromba módon – mint ahogy Radnóti metonimikus azonosítása a magyar holokauszttal is embertelen félreértés.

De nem érünk rá ezen lamentálni, nagy csörtetéssel ugyanis megérkezik a műsorvezető. Mi most az ő birtokán járunk, és legyünk hálásak, hogy szóba áll velünk, minden gesztusával erre hívja fel a figyelmünket Csintalan Sándor, merthogy róla van szó. Lehet, hogy ez közvetlenségnek van szánva; ha nem, akkor meg sima slendriánság, abból is a fárasztóbb fajta, sármnak álcázott káeurópai igénytelenség. Például: hiába vesz el bő öt percet a műsoridőből az Ágnes Vanilla-opus, amikor lemegy a dal, fújtatás, papírzörgetés és széknyikorgatás fogadja a hallgatót. Persze egy ironikus kiszólás majd helyre teszi ezt az anomáliát, véli a műsorvezető, és már mondja is: „csörgök a papírral, ezt kritikusaink fel szokták róni a számunkra (sic!)”. Hát, tessék.

A pénteki Esti hídfőben a sokoldalú Csintalant két jobboldali újságíró támogatja meg, mindannyian ugyanabban az eléggé billenékeny csónakban eveznek: Szerető Szabolcs a Magyar Nemzet ki- és visszalépő főszerkesztő-helyettese, illetve Dévényi István a Heti Választól. És minden éppen úgy megy, ahogyan azt bárki előre megmondaná. Egy kis kormánykritika, aztán egy kis dicséret, aztán megint egy kis kritika, majd megint egy kis dicséret – és ez a ritmus lüktet itt a végtelenségig. Jó, hogy azt mondja a kormányfő, hogy konszolidálódni kell (vö. „Odafigyelés az emberekre, odafigyelés a mindennapi életre”), de rossz, hogy nem engedik be a sajtó egy részét a rendezvényre, ráadásul nyilvánvalóan mondvacsinált okokból. Vagy: jó, hogy Orbán „beelőzte” Brüsszelt (bármit is jelentsen ez) a menekültkérdés radikális felvetésével, de rossz, hogy mindezt egy elhibázott nemzeti konzultációval próbálják az emberek torkán legyömöszölni. Vagy: jó, hogy a kormány keresi a kapcsolatokat Törökországgal, de rossz, hogy egy indokolatlanul nagy mecsetet akarnak felhúzni Pesten. És így tovább, épp olyan kiszámítottan „elfogulatlan” az elemzés, amilyen kínosan elfogult volt a Simicska-balhé előtt.

A macerás rész meg már megint ez a fránya holokauszt, mert nem lehet róla normálisan beszélni. Legalábbis a műsorvezető dadogása és érthetetlenül széttartó monológja, illetve a vendégek szabadkozásai és óvatoskodó visszakérdezései mintha ezt bizonyítanák – sokadjára. Mert, ugye, nyert ez a Saul fia, amit ugyan egyikük se látott még, de egyfelől így is nagyon érdekesnek, másfelől pedig megosztónak vélik. Csintalan szerint mindenesetre arra kell figyelni, hogy ugyan beszélnek a filmben magyarul is, de nem csak magyarul, szóval ne gondolja senki, hogy ez már megint egy olyan mű, amiben a magyarok gonoszak, mert ez annál általánosabb, és éppen ezért jó, mert nem magyar, illetve nem csak, viszont a dicsőség, ami vele jár, az csak a miénk. Valahogy így. Mi innen azt javasoljuk, hogy aki ezt nem érti, az hallgassa meg büntetésből tízszer a műsorindító dalt, és aki érti, az is.

Esti hídfő, Lánchíd Rádió, május 29.

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.