Itt a játék, amely megmutatja, hogyan lehet legyőzni a zsarnokokat

  • Gera Márton
  • 2019. január 27.

Interaktív

A Just Cause 4 ismét óriási, bejárható világot ad a játékosnak, ám ez már nem ellensúlyozza a repetitív küldetéseket, és azt, hogy igazából egy felújított harmadik részt kapunk.

Nagyjából a Grandt Theft Auto (GTA)-sorozat létezése óta tudja szinte minden játékfejlesztő, hogy nyílt világú alkotásokkal sokkal könnyebb eladni egy-egy terméket. Mert a játékos kap egy óriási területet, ami bejárható, ami felfedezhető, ahol lehet hülyeségeket csinálni, és így talán még azt is hajlandó megbocsátani, ha nincs értelmes történet, vagy éppen ha a küldetések olyanok, hogy amiatt még az 1972-es Pong kitalálói is szégyenkeznének.

A 2006-ban megjelent Just Cause nagyjából azt a formulát követte, amit a legtöbb nyílt világú játék: adott egy óriási világot, ahol kedvünkre rombolhattunk és kalandozhattunk, közben pedig azzal is foglalkozhattunk, hogy legyőzzük a dél-amerikai diktátorokra hajazó zsarnokot, aki általában valami rakétavetővel a vállán mászkált, és propagandát harsogó hangszórókkal pakolta tele az utcákat. Bár éppen utóbbi, a történet volt a leggyengébb pontja a játéknak, ugyanis a készítők valamiért azt hitték, hogy elég ha olyan missziókkal szúrják ki a játékosok szemét, melyben annyi a feladatunk, hogy kapcsoljuk be ezt vagy azt, védjük meg a társunkat, vagy romboljunk le különböző tározókat.

false

A baj az, hogy eltelt 13 év, de úgy tűnik, a készítők még mindig azt gondolják, hogy ennyi elég lesz. A tavalyi év végén megjelent Just Cause 4 ugyanis majdhogynem pontosan olyan, mint a Just Cause 4, vagy a Just Cause 3. Persze, a cselekmény más, elvileg a helyszín is, ám aki játszott a korábbi részekkel, alighanem arra fog gondolni, hogy amivel játszik, az inkább egy kiegészítő, és még véletlenül sem egy új rész.

Just Cause 4 - Official Launch Trailer (2018)

Just Cause 4 is available now on PS4, Xbox One and PC. Just Cause 4 is an upcoming action-adventure game developed by Avalanche Studios and published by Square Enix. It is the fourth game in the Just Cause series and the sequel to 2015's Just Cause 3 and is scheduled to be released for Microsoft Windows, PlayStation 4, and Xbox One on December 4, 2018.

Nem mintha a Just Cause 4 ne volna szórakoztató, és ne lehetne vele eltölteni hosszú órákat. Elvégre az még mindig mókás, hogy adott egy hatalmas szigetvilág, ahol bármilyen repülőgépbe, helikopterbe, autóba bepattanhatunk, a tetejükön ugrálhatunk, és kicsit Ethan Huntnak képzelhetjük magunkat. Valamennyire még mindig működik, hogy Rico, a főhős a kezéből képes kilőni horgonyt, amivel majdhogynem mindent meg lehet csinálni: házakra felmászni, ellenfeleket kiiktatni, de akár vontatni is tudjuk magunkat vele.

false

Csakhogy egy idő után kénytelen rádöbbenni a játékos, hogy csupán bizonyos ideig szórakoztató mindez. Ekkor pedig el kellene kezdeni keresni a küldetések, amik vannak ugyan, ám izgalmat és kihívást alig-alig tartalmaznak. Menj el ide, repülj el oda, kapcsold ki ezt, rombold le azt, védd három percig amazt – ilyeneket kell csinálni, közben pedig a történet (most nem egy országot vezető autokratát, hanem egy, az időjárást befolyásoló, zsarnok cégvezetőt kell likvidálni) közel sem olyan, ami miatt teljesíteni akarnánk ezeket a missziókat.

Persze, nehéz volna vitatni, hogy a játék jól néz ki, a Solís nevű szigetet szépen összerakták a fejlesztők, viszont ez mégsem tudja feledtetni azt, hogy a Just Cause 4 leginkább csak felújított Just Cause 3, amit most teljes áron kínálnak.

A Just Cause 4 PC-re, Xbox One-ra és PlayStation 4-re jelent meg, mi az Xbox One-változatot teszteltük. Forgalmazó: Cenega Hungary

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).