tévéSmaci

Krokodilkörte

  • tévésmaci
  • 2019. május 25.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché megismerték Paládi Győzőt, rögtön látták rajta, hogy nem fél senkitől. Sem az öregektől, sem a feljebbvalóktól, sem a gyanús idegenektől, sem a fiataloktól – a fiataloktól persze nem félt senki sem. Paládi Győző jól elvolt a fiatalokkal, minden gesztusa egy menlevél volt nekik, de rühellte az öregeket, magasról tett az idegenekre és kikacagta a feljebbvalókat, noha minden parancsot zokszó nélkül végrehajtott, hisz’ a munkától sem félt, mégis tudta az a feljebbvaló, hogy le van ő itt szarva, fejre állhat és csöröghet, mint a vekkeróra, Paládi Győző akkor is kiröhögi. Tulajdonképpen a képükbe sem kellett röhögnie, Paládi Győző tudta teljesen komoly, beletörődő, sőt meggyötört ábrázattal is a pimasz röhögés látszatát kelteni, nem is tétovázott megtenni.

A felettesei éppenséggel utálták ezért, de az öregebbek, akik valamennyire ugyancsak a felettesei voltak, nem tudtak mit kezdeni vele, megállt vele szemben a tudományuk. Ezért volt minden fiatal kezében valuta a „Győző megengedte” kezdetű mentegetőzés. Este pedig, amikor a nap lebukott a hegy mögött, Paládi Győző végigbaktatott a horizonton, mint görnyedt vállú, szinte a púposságig lógó orrú árnyalak. Csak ment a gerincen, mögötte a nap vöröse, egy fekete ember, hazafelé vagy vissza a többiekhez, némelykor meg csak bele a semmibe, az éjszaka csatakos álmaiba, a hajnali felriadásba, valahová. Lassított, egy-kettő, mintha sárban cuppogna a lába, egy örökkévalóság, míg felemeli, így ment esténként a horizonton Paládi Győző. Aztán egy villanás, hirtelen még láttad, mindent láttál, megszámolhattad mögötte a Nap sugarait is akár, a fák leveleit, a lombok közt megbújó mókusok bajszán hány szőrszál rezeg, s hány mered bele az álló levegőbe. Sztupa és Troché ilyenkor már tudták, Paládi Győző mindjárt eltűnik a fák közt, mintha ott sem lett volna, s ez a mindjárt nem tart század másodpercekig sem.

Pénteken (26-án) este hét előtt öt perccel a gátlástalan baromságok leggyönyörűbbike, egyszersmind a világ második legjobb filmje, a Támad a Mars! kezdődik a Sony Movie Channelen. S ha már a gátlástalanság így szóba jött, említsük meg még, ellenkező előjellel ugyan, az AMC-én kilenckor kezdődő Macska-jajt is.

Szombaton egészen este tizenegyig kell várnunk, akkor indul csak az élet a siófoki diszkókban, kiköt a koktélhajó (Beloiannisz) és kedvencünkön, a Film+-on elkezdődik mindnyájunk Christopher Nolanjének híres műve, A tökéletes trükk! Hogy ez a dolgozat volt-e az, amely film- és tévédivatot csinált a viktoriá­nus Londonból, vagy csak fölült reá, mindegy is, hisz’ nincs jobb a szemfényvesztők háborújánál, legyen a helyszíne akár a későn ébredő Cinkota is.

Vasárnap este 11-re visszatérünk Amerikából a Dunára, dehogy mi, sokkal inkább Antonín Dvořák, hogy megismerhessük az Amerikai levelek c. 2015-ös cseh filmből az ő titkos életét. 1894-ben járunk, épp’ túl az Újvilág szimfónia bemutatóján, 53 évesen, a világhír szárnyain, és akkor… én szerényen közbevetem, hogy 21.50-től már megy az HBO-n a Hang nélkül, mely mű – azon túl, hogy egy konkrét ellenállítás a fentiekkel és a kortárs Mary Poppinsszal szemben – Emily Bluntot lépteti fel, s megfogalmazza azt az örök életigazságot, miszerint, ha kussolsz, megúszod. Mármost e tudáshoz bizonyosan nem kell kinyitni a tévét.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.