tévéSmaci

Krokodilkörte

  • tévésmaci
  • 2019. május 25.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché megismerték Paládi Győzőt, rögtön látták rajta, hogy nem fél senkitől. Sem az öregektől, sem a feljebbvalóktól, sem a gyanús idegenektől, sem a fiataloktól – a fiataloktól persze nem félt senki sem. Paládi Győző jól elvolt a fiatalokkal, minden gesztusa egy menlevél volt nekik, de rühellte az öregeket, magasról tett az idegenekre és kikacagta a feljebbvalókat, noha minden parancsot zokszó nélkül végrehajtott, hisz’ a munkától sem félt, mégis tudta az a feljebbvaló, hogy le van ő itt szarva, fejre állhat és csöröghet, mint a vekkeróra, Paládi Győző akkor is kiröhögi. Tulajdonképpen a képükbe sem kellett röhögnie, Paládi Győző tudta teljesen komoly, beletörődő, sőt meggyötört ábrázattal is a pimasz röhögés látszatát kelteni, nem is tétovázott megtenni.

A felettesei éppenséggel utálták ezért, de az öregebbek, akik valamennyire ugyancsak a felettesei voltak, nem tudtak mit kezdeni vele, megállt vele szemben a tudományuk. Ezért volt minden fiatal kezében valuta a „Győző megengedte” kezdetű mentegetőzés. Este pedig, amikor a nap lebukott a hegy mögött, Paládi Győző végigbaktatott a horizonton, mint görnyedt vállú, szinte a púposságig lógó orrú árnyalak. Csak ment a gerincen, mögötte a nap vöröse, egy fekete ember, hazafelé vagy vissza a többiekhez, némelykor meg csak bele a semmibe, az éjszaka csatakos álmaiba, a hajnali felriadásba, valahová. Lassított, egy-kettő, mintha sárban cuppogna a lába, egy örökkévalóság, míg felemeli, így ment esténként a horizonton Paládi Győző. Aztán egy villanás, hirtelen még láttad, mindent láttál, megszámolhattad mögötte a Nap sugarait is akár, a fák leveleit, a lombok közt megbújó mókusok bajszán hány szőrszál rezeg, s hány mered bele az álló levegőbe. Sztupa és Troché ilyenkor már tudták, Paládi Győző mindjárt eltűnik a fák közt, mintha ott sem lett volna, s ez a mindjárt nem tart század másodpercekig sem.

Pénteken (26-án) este hét előtt öt perccel a gátlástalan baromságok leggyönyörűbbike, egyszersmind a világ második legjobb filmje, a Támad a Mars! kezdődik a Sony Movie Channelen. S ha már a gátlástalanság így szóba jött, említsük meg még, ellenkező előjellel ugyan, az AMC-én kilenckor kezdődő Macska-jajt is.

Szombaton egészen este tizenegyig kell várnunk, akkor indul csak az élet a siófoki diszkókban, kiköt a koktélhajó (Beloiannisz) és kedvencünkön, a Film+-on elkezdődik mindnyájunk Christopher Nolanjének híres műve, A tökéletes trükk! Hogy ez a dolgozat volt-e az, amely film- és tévédivatot csinált a viktoriá­nus Londonból, vagy csak fölült reá, mindegy is, hisz’ nincs jobb a szemfényvesztők háborújánál, legyen a helyszíne akár a későn ébredő Cinkota is.

Vasárnap este 11-re visszatérünk Amerikából a Dunára, dehogy mi, sokkal inkább Antonín Dvořák, hogy megismerhessük az Amerikai levelek c. 2015-ös cseh filmből az ő titkos életét. 1894-ben járunk, épp’ túl az Újvilág szimfónia bemutatóján, 53 évesen, a világhír szárnyain, és akkor… én szerényen közbevetem, hogy 21.50-től már megy az HBO-n a Hang nélkül, mely mű – azon túl, hogy egy konkrét ellenállítás a fentiekkel és a kortárs Mary Poppinsszal szemben – Emily Bluntot lépteti fel, s megfogalmazza azt az örök életigazságot, miszerint, ha kussolsz, megúszod. Mármost e tudáshoz bizonyosan nem kell kinyitni a tévét.

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Fűző nélkül

Berlin, Du bist so wunderbar – fogad a híres dal, amelynek a karrierje egy német sörreklámból indult. Nehéz is lenne másképpen összefoglalni a város hangulatát, amelyet az itthon alig ismert grafikus, illusztrátor és divatfotós Santhó Imre munkássága is visszatükröz.

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Londoni randevúk

„Ne ijedjetek meg, de azt hiszem, én vagyok a generációm hangja. Vagyis valamelyik generációé” – fogalmazott Hannah Horvath a Csajok első részében. A 2012–2017 között futó, hat évadot megélő sorozatban Lena Dunham pont így tett: hangot adott azoknak a fiataloknak, akiknek mindennél nagyobb szabadságot és jólétet ígértek, ám a világválság ennek az anyagi, az egzisztenciális szorongás pedig a lelki fedezetét egyszerűen felélte.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.