tévéSmaci

Krokodilkörte

  • tévésmaci
  • 2019. május 25.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché megismerték Paládi Győzőt, rögtön látták rajta, hogy nem fél senkitől. Sem az öregektől, sem a feljebbvalóktól, sem a gyanús idegenektől, sem a fiataloktól – a fiataloktól persze nem félt senki sem. Paládi Győző jól elvolt a fiatalokkal, minden gesztusa egy menlevél volt nekik, de rühellte az öregeket, magasról tett az idegenekre és kikacagta a feljebbvalókat, noha minden parancsot zokszó nélkül végrehajtott, hisz’ a munkától sem félt, mégis tudta az a feljebbvaló, hogy le van ő itt szarva, fejre állhat és csöröghet, mint a vekkeróra, Paládi Győző akkor is kiröhögi. Tulajdonképpen a képükbe sem kellett röhögnie, Paládi Győző tudta teljesen komoly, beletörődő, sőt meggyötört ábrázattal is a pimasz röhögés látszatát kelteni, nem is tétovázott megtenni.

A felettesei éppenséggel utálták ezért, de az öregebbek, akik valamennyire ugyancsak a felettesei voltak, nem tudtak mit kezdeni vele, megállt vele szemben a tudományuk. Ezért volt minden fiatal kezében valuta a „Győző megengedte” kezdetű mentegetőzés. Este pedig, amikor a nap lebukott a hegy mögött, Paládi Győző végigbaktatott a horizonton, mint görnyedt vállú, szinte a púposságig lógó orrú árnyalak. Csak ment a gerincen, mögötte a nap vöröse, egy fekete ember, hazafelé vagy vissza a többiekhez, némelykor meg csak bele a semmibe, az éjszaka csatakos álmaiba, a hajnali felriadásba, valahová. Lassított, egy-kettő, mintha sárban cuppogna a lába, egy örökkévalóság, míg felemeli, így ment esténként a horizonton Paládi Győző. Aztán egy villanás, hirtelen még láttad, mindent láttál, megszámolhattad mögötte a Nap sugarait is akár, a fák leveleit, a lombok közt megbújó mókusok bajszán hány szőrszál rezeg, s hány mered bele az álló levegőbe. Sztupa és Troché ilyenkor már tudták, Paládi Győző mindjárt eltűnik a fák közt, mintha ott sem lett volna, s ez a mindjárt nem tart század másodpercekig sem.

Pénteken (26-án) este hét előtt öt perccel a gátlástalan baromságok leggyönyörűbbike, egyszersmind a világ második legjobb filmje, a Támad a Mars! kezdődik a Sony Movie Channelen. S ha már a gátlástalanság így szóba jött, említsük meg még, ellenkező előjellel ugyan, az AMC-én kilenckor kezdődő Macska-jajt is.

Szombaton egészen este tizenegyig kell várnunk, akkor indul csak az élet a siófoki diszkókban, kiköt a koktélhajó (Beloiannisz) és kedvencünkön, a Film+-on elkezdődik mindnyájunk Christopher Nolanjének híres műve, A tökéletes trükk! Hogy ez a dolgozat volt-e az, amely film- és tévédivatot csinált a viktoriá­nus Londonból, vagy csak fölült reá, mindegy is, hisz’ nincs jobb a szemfényvesztők háborújánál, legyen a helyszíne akár a későn ébredő Cinkota is.

Vasárnap este 11-re visszatérünk Amerikából a Dunára, dehogy mi, sokkal inkább Antonín Dvořák, hogy megismerhessük az Amerikai levelek c. 2015-ös cseh filmből az ő titkos életét. 1894-ben járunk, épp’ túl az Újvilág szimfónia bemutatóján, 53 évesen, a világhír szárnyain, és akkor… én szerényen közbevetem, hogy 21.50-től már megy az HBO-n a Hang nélkül, mely mű – azon túl, hogy egy konkrét ellenállítás a fentiekkel és a kortárs Mary Poppinsszal szemben – Emily Bluntot lépteti fel, s megfogalmazza azt az örök életigazságot, miszerint, ha kussolsz, megúszod. Mármost e tudáshoz bizonyosan nem kell kinyitni a tévét.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.