rés a présen

„Lengyelország első zombifilmje”

  • rés a présen
  • Artner Sisso
  • Támogatott tartalom
  • 2025. április 23.

Interaktív

Jarosław Bajaczyk igazgató, Lengyel Intézet

rés a présen: Honnan delegálták ide a magyar főváros legrégebben működő nemzetközi kulturális intézetébe?

Jarosław Bajaczyk: Pár hónapja igazgatom a Lengyel Intézetet, amely idén 86 éves. Hivatásos diplomata vagyok, 2004-ben végeztem a varsói diplomáciai akadémián. Tavaly augusztusban érkeztem Budapestre Berlinből, ahol a lengyel nagykövetség politikai osztályának vezetője voltam. Nem először vagyok Magyarországon, hiszen 2013 és 2018 között igazgatóhelyettes voltam. Magyarországot, mint országot, kultúrát és társadalmat azt hiszem, elég jól ismerem. A nyelvtanuláshoz viszont a magyar feleségem motivált, akit egy németországi ösztöndíj alkalmával ismertem meg. Ő viszont folyékonyan beszél lengyelül.

rap: Hogy érzi most itt magát az intézet élén?

JB: Nagyon jól érzem itt magam, de van kihívás, mert a körülmények és a világ is nagyon megváltozott. A csapatommal azon dolgozunk, hogy programjaink által a modern, izgalmas, és dinamikusan fejlődő Lengyelországot mutassuk be, mind a magyaroknak, mind az itt élő külföldieknek. Reméljük, hogy így sok vendégünk dönt majd úgy, hogy Lengyelországba utazik. A történelem is fontos szerepet játszik programunkban, hiszen a lengyelek szeretnek róla beszélni. Ennek során igyekszünk a fontos évfordulókat vagy történelmi személyiségeket a jelenről és a jövőről szóló beszélgetések inspirációjává tenni. Szeretnénk bemutatni hogyan, miként gondolkodunk mi lengyelek, ugyanakkor azt is, hogy képesek vagyunk az önvizsgálatra, a kritikus gondolkodásra.

rap: Milyen konkrét események, tervek születtek ennek érdekében?

JB: A színes kulturális kínálat mellett lényegesnek tartjuk, hogy a magunk módján és eszközeivel reflektáljunk a fontos társadalmi kérdésekre, problémákra, a régiónkat érintő kihívásokra. Napjainkban kiemelten fontos a közös ügyekért való egységes kiállás. Ezt tettük több külföldi kulturális intézettel és az EUNIC Hungaryvel karöltve, amikor az Ukrajna elleni teljes körű orosz invázió harmadik évfordulója alkalmából megszerveztük a Focus on Ukraine című egyhetes programsorozatunkat. Mintegy ennek folytatásaként nyitottuk meg nemrég az intézethez tartozó kortárs művészeti galériában, a Platánban partnerünkkel a Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központtal közösen egy Lengyelországban élő ukrán művész, Lia Dosztlieva kiállítását, amely a Capában látható az Európaiság – kelet-európai perspektívából című magyar–lengyel fotóművészeti tárlat szatellitrendezvénye volt. Az ukrán alkotó fotókon és elbeszélések gyűjteményén keresztül mutatja be egy ukrán család három generáción átívelő történetét háborúkon és kényszerű kitelepítéseken keresztül, az 1920-as évektől napjainkig.

De szintén említhetném még Petneki Noémi Szabadság útjai című könyvének bemutatóját a Lengyel Intézetben, melyet a nemzetközi nőnap és az 1848–49-es forradalom és szabadságharc nemzeti ünnepéhez közel mutattunk be – nem véletlenül, hiszen a 15 lengyel női szerző sorsa és életműve összefonódik az egyenjogúságért, írói, alkotói szabadságért folytatott törekvésekkel, s a női emancipáció szorosan kapcsolódik a nemzeti függetlenség ügyéhez is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.