Tévésorozat

Little America

  • Szabó Ádám
  • 2020. május 30.

Interaktív

Olvasztótégely, a globalizmus és az idiotizmus lüktető szíve, a szivárvány végén található mesés hely, ahol az álmok valóra válnak – az Apple nyolcrészes, komikusra dramatizált antológiasorozatában Amerika nem ez, azaz nem csak ez. Hiszen miért hagyja maga mögött egzisztenciáját egy iraki családapa, hogy az Újvilágban parkolóőr legyen, s miért kerekedik fel az ugandai család szeme fénye, hogy szerencsét próbáljon, vagy miért dönt úgy egy indiai kisfiú, hogy megnyeri a létező legamerikaibb versenyt, a betűzőbajnokságot? A Little Americában a sztereotipikus Amerika-kép csak a háttér, a sokszor látott kiindulási alap, amiből végül ezerfelé ágaznak a szálak.

A félórás, különálló epizódok az Epic Magazin azonos című, valós eseteken alapuló sztorifüzérének darabjain alapulnak. Akad közöttük tipikus, filmbe illő sikertörténet is: egy nehéz sorsú, mexikói származású kislány a fallabda segítségével tanul fegyelmet és kitartást, másnak Afrikában maradt apja sütireceptje segít, hogy országszerte keresett vállalkozóvá váljon. A sorozat azonban ezekben a részekben is igyekszik megvilágítani a családi hátteret, az egyéni sorsokat: lehet, hogy Amerika a lehetőségek hazája, de aki nem érzi otthon magát benne, annak kétszer olyan keményen kell küzdenie, mert az új élet nem szünteti meg a régi jelentette kísértéseket, és a honvágyat sem. A legjobb részekben rá­adásul a főhős nem lesz gazdag vagy híres, csak megtalálja a lelki békéjét. A nagy álom üldözésén túl ugyanis van egy még inkább filmbe illő dolog: ha el tudjuk engedni azt.

Elérhető az Apple+ kínálatában

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.