Tévésorozat

Little America

  • Szabó Ádám
  • 2020. május 30.

Interaktív

Olvasztótégely, a globalizmus és az idiotizmus lüktető szíve, a szivárvány végén található mesés hely, ahol az álmok valóra válnak – az Apple nyolcrészes, komikusra dramatizált antológiasorozatában Amerika nem ez, azaz nem csak ez. Hiszen miért hagyja maga mögött egzisztenciáját egy iraki családapa, hogy az Újvilágban parkolóőr legyen, s miért kerekedik fel az ugandai család szeme fénye, hogy szerencsét próbáljon, vagy miért dönt úgy egy indiai kisfiú, hogy megnyeri a létező legamerikaibb versenyt, a betűzőbajnokságot? A Little Americában a sztereotipikus Amerika-kép csak a háttér, a sokszor látott kiindulási alap, amiből végül ezerfelé ágaznak a szálak.

A félórás, különálló epizódok az Epic Magazin azonos című, valós eseteken alapuló sztorifüzérének darabjain alapulnak. Akad közöttük tipikus, filmbe illő sikertörténet is: egy nehéz sorsú, mexikói származású kislány a fallabda segítségével tanul fegyelmet és kitartást, másnak Afrikában maradt apja sütireceptje segít, hogy országszerte keresett vállalkozóvá váljon. A sorozat azonban ezekben a részekben is igyekszik megvilágítani a családi hátteret, az egyéni sorsokat: lehet, hogy Amerika a lehetőségek hazája, de aki nem érzi otthon magát benne, annak kétszer olyan keményen kell küzdenie, mert az új élet nem szünteti meg a régi jelentette kísértéseket, és a honvágyat sem. A legjobb részekben rá­adásul a főhős nem lesz gazdag vagy híres, csak megtalálja a lelki békéjét. A nagy álom üldözésén túl ugyanis van egy még inkább filmbe illő dolog: ha el tudjuk engedni azt.

Elérhető az Apple+ kínálatában

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.