Közösségi műsor

Karanténshow

Interaktív

Göndör László és Hajmási Péter a.k.a. Cápa & Létra hétfő esténként jelentkezik élő produkcióval a Facebookon. A TÁP Színház műhelyében is aktív alkotók adásai trash (tévé)műfajok egész sorát idézik fel az éjszakai, betelefonálós, jóslásos, önsegítős, árverezős agymenésektől kezdve a youtuberes influenszerkedésen át a reggeli show-műsorokig. Mindez persze a szereplőktől megszokott színvonalon, a komolytalanul vevést is komolytalanul vevő éteri magasságokban, ami olykor egészen józan és őszinte perceket eredményez, miközben voltak e futamok között komoly interjúk is komoly emberekkel, mint például Szentiványi Dóra pszichológussal vagy Váradi Balázs közgazdásszal.

Most, miközben évtizedes előadásokat nézhetünk újra a Katona József Színházból, frisseket vidéki bábszínházakból, kevés az olyan program, ami ennyire élettel teli, mint a Karanténshow. Valóban élő, azaz valamelyest mégiscsak a szemünk előtt születik, alakul. Ez nem kevés izgalmat csempész a műsorba, még úgy is, hogy esetenként vannak benne üresjáratok és bénázások – vagyis éppen ezért. Cápa & Létra a folyamatosan érkező kommentekre is reagálnak, a Pajzán Percekben lehet kérdezni vagy szerelmet vallani Fekete Ádámnak, akivel a harmadik adásban „mély­interjú” is készült. (Pontosabban a műfaj burleszkszerű mélyrepülésének lehettünk tanúi, amelyben a kérdező mindenáron, de tényleg mindenáron az alany szájába akarta adni az általa megfelelőnek gondolt választ – ami nem is oly ritka jelenség az újságírásban.) Vannak más, állandó műsorrészek is, a Kultúrmanóban egyenesen festményeket és regényeket elemeznek, és külön rovata van az Eszenyi Enikő felhívására tett kísérleteknek is.

Ezekért az üdítően fárasztó és fárasztóan üdítő percekért érdemes (élőben) követni a Karantén­show előadásait.

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.