rés a présen

„Mint az ősidőkben”

Móricz Tamás, DJ Tomanek – Tilos Rádió

  • rés a présen
  • 2021. március 3.

Interaktív

A rádió hétfő délutáni műsorsávjában 3 és 5 között készítem a Bossa Bom Dia című zenei műsoromat.

rés a présen: Hogyan indult a tilos rádiós pályafutásod?

Móricz Tamás: A kilencvenes évek legvégén egyszer úgy néztem be a pecsás bolhapiacra, hogy a mellette levő csarnokban éppen egy lemezbörze volt. Akkor kezdtem el a hanglemezeket gyűjteni, de az is elősegíthette a lemezek iránti szeretetemet, hogy két külker főiskolás DJ haverom, Trance Hill és Dub Spencer is lemezeztek, az ő albérletükben gyakran voltam bulizni-lazulni. Aztán meg jártam Budapesten és az országban a szimpatikus bulikat, és hamar realizáltam, hogy mindegyiken tilos rádiós DJ-k játszottak, sokukkal össze is haverkodtam.

Egyre többször hangoltam a Tilosra, felvettem a zenéiket és felfedeztem, hogy léteznek olyan beszélgetős rádióműsorok is, amelyeket képes vagyok végighallgatni. 2000-ben kezdtem egy szoftverfejlesztő cégnél dolgozni, majd néhány hónap után, amikor éreztem, hogy kezdek beszűkülni, jelentkeztem a Tilos Rádióhoz, és addig bombáztam őket, míg sikerült „becsúsznom”, és 2001. november 16-tól kaptam egy heti műsorsávot. Az elején péntek reggelente 7-től nyomtam, a csütörtök éjszakai bulik után néhány óra alvás után estem be a Kultiba (Kultiplex, a régi Kinizsi mozi épülete, ott volt akkor a rádió stúdiója, az épületet azóta lebontották – rap). Akkor kedveltem meg a hosszú afro- és dzsesszdarabokat, amelyek alatt volt időm pihenni, aztán tekertem tovább dolgozni az irodába. Az utóbbi szűk két évtizedben voltam a rádió kurátora és szerkesztője is, de pillanatnyilag csak a saját zenei műsoromat szerkesztem.

rap: Mely napokon hallhatunk téged a rádióban most, és hol lehet megtalálni még a zenéi­det?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.