rés a présen

„Mint az ősidőkben”

Móricz Tamás, DJ Tomanek – Tilos Rádió

  • rés a présen
  • 2021. március 3.

Interaktív

A rádió hétfő délutáni műsorsávjában 3 és 5 között készítem a Bossa Bom Dia című zenei műsoromat.

rés a présen: Hogyan indult a tilos rádiós pályafutásod?

Móricz Tamás: A kilencvenes évek legvégén egyszer úgy néztem be a pecsás bolhapiacra, hogy a mellette levő csarnokban éppen egy lemezbörze volt. Akkor kezdtem el a hanglemezeket gyűjteni, de az is elősegíthette a lemezek iránti szeretetemet, hogy két külker főiskolás DJ haverom, Trance Hill és Dub Spencer is lemezeztek, az ő albérletükben gyakran voltam bulizni-lazulni. Aztán meg jártam Budapesten és az országban a szimpatikus bulikat, és hamar realizáltam, hogy mindegyiken tilos rádiós DJ-k játszottak, sokukkal össze is haverkodtam.

Egyre többször hangoltam a Tilosra, felvettem a zenéiket és felfedeztem, hogy léteznek olyan beszélgetős rádióműsorok is, amelyeket képes vagyok végighallgatni. 2000-ben kezdtem egy szoftverfejlesztő cégnél dolgozni, majd néhány hónap után, amikor éreztem, hogy kezdek beszűkülni, jelentkeztem a Tilos Rádióhoz, és addig bombáztam őket, míg sikerült „becsúsznom”, és 2001. november 16-tól kaptam egy heti műsorsávot. Az elején péntek reggelente 7-től nyomtam, a csütörtök éjszakai bulik után néhány óra alvás után estem be a Kultiba (Kultiplex, a régi Kinizsi mozi épülete, ott volt akkor a rádió stúdiója, az épületet azóta lebontották – rap). Akkor kedveltem meg a hosszú afro- és dzsesszdarabokat, amelyek alatt volt időm pihenni, aztán tekertem tovább dolgozni az irodába. Az utóbbi szűk két évtizedben voltam a rádió kurátora és szerkesztője is, de pillanatnyilag csak a saját zenei műsoromat szerkesztem.

rap: Mely napokon hallhatunk téged a rádióban most, és hol lehet megtalálni még a zenéi­det?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.