Tévésorozat

Mosaic

  • Szabó Ádám
  • 2018. április 14.

Interaktív

Sok víz lefolyt a Dunán, amióta egyhangúan Steven Soderbergh fotóját szavazták meg a lexikonok „innovatív rendező” címszava alá – rendezett egy sor feledhető filmet, sorozatozott, sőt, vissza is vonult. De ez sem akadályozza meg abban, hogy megint tévé­-show-t készítsen; választott műfaja ezúttal a krimi. Méghozzá a klasszikus „whodunit”: egy sikeres gyerekkönyvírót gyilkoltak meg, a holttest sehol, gyanúsítottból viszont kettő is akad. Egyik sárosabb, mint a másik, de aki életében egyszer is bekapcsolta a tévét este 10 óra után, az pontosan tudhatja, hogy az első pillanatokban bemutatott, egyértelműnek tűnő bizonyítékok soha nem azok.

A Mosaic igazi truvája nem is a cselekmény, hanem a választott platform: szokásos tévés sugárzás mellett ugyanis mobilos applikáción is megjelent, ahol mi választhatjuk ki, melyik szálon indulunk tovább, kire és mire vagyunk kíváncsiak. Nyomozásba kezdhetünk, rendőrségi jelentéseket, e-maileket és dokumentumokat böngészhetünk. Mindezek a csodák azonban Magyarországon nem elérhetők, így mi kénytelenek vagyunk beérni a pőre sorozattal, ami sokáig olyan, mint egy pszichológiai kísérlet, ami a türelmünket és kitartásunkat teszteli. Ad hoc módon ugrálunk szereplők, helyszínek és idősíkok között, mire pedig kitisztul a kép, minden és mindenki tökéletesen érdektelenné válik.

A legnagyobb probléma a Mosaickal, hogy az extra tartalmak, a felhasználói vezérlés és az egyéb hókuszpókuszokon kívül egyszerűen nincs benne semmi érdekes. Az áldozatot játszó Sharon Stone az egyetlen, aki valami színt is visz a figurájába.

Elérhető az HBO-n.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.