tévéSmaci

Negyvenhúsz krokodil a csilláron

  • tévésmaci
  • 2016. szeptember 4.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché végre feladták, hogy megtalálják Ezlipár Gyulát Búzakalász városában, hol korzózni szokott kilengve, nos, volt egy kis szomorúság. Nem is szomorúság, csak egy átsuhanó fekete felhő, eggyel kevesebben lettünk, de rezzenéstelen arccal megírták a jelentést: Búzakalászról eltűnt Ezlipár Gyula, hiába figyeltük az utóbbi két-három évben folyamatosan, nem került elő, hogy széles amplitúdóval végighaladjon a városon, ezért aktáját lezárjuk. A felhő tovaszállt, a nosztalgia is felszívódott halkan a légtérben, már egy sóhaj sem maradt Ezlipár Gyula után Búzakalász városában. Szevasztok, régi Ezlipár Gyulák! Így folyt az élet, amikor Sztupa és Troché Egeresolaszi városában járván négy fura alakra lettek figyelmesek, mindegyiknek volt amplitúdója, de háromnak közülük csak olyan átlagos. S mert az amplitudás hatalom, vagy legalábbis hatalom volt valaha, Sztupa és Troché összenéztek a negyedik fószer láttán. Nem, nem csaptak a homlokukra, nem keltettek semmiféle feltűnést, urasan továbbléptek, de mindkettejük szemében ott izzott a felismerés. Egeresolaszi városában megtalálták Ezlipár Gyulát. Ezlipár Gyula persze régi kilengésében is félrenézett, ő, ugyan, kérem, ő ott sincs, nemhogy Egeresolasziban, de még ezen a planétán sem, egyáltalán sehol, hisz azt is tudja mindenki, hogy eltűnt Búzakalász városából. De belülről azért égethette, marhatta a lebukottak minden keserve, búja: felismerték, sarokba szorították, kutyaszorítóba került. Sztupa és Troché hiába maradtak szenvtelen, ilyenkor nem lehet mást tenni, de sokszor ez sem segít. Ezlipár Gyula elszabadult: mint motorizált fúria száguldott végig kilengve Egeresolaszin, beleszart az összes kútba, lerázta a fákról a félérett almákat, veszekedést szított a háziak közt, elrontotta a kisgyerekek játékait, lefújta a tetőkről a cserepeket, meg nem állt sötétedésig. Akkor kidőlt végre egy villanyoszlopnál. Átadott valamit neki a maradék amplitúdójából, mint amikor kenyeres pajtások felezik a cipót, aztán aludtak csendben, lengve. Ha felébrednek, Ezlipár Gyula és a villanyoszlop, már biztosan jók lesznek, s amit tudnak, visszacsinálnak.

Pénteken (5-én) jön minden idők legcasanovább Casanovája, Donald Sutherland a Film Caféra, 1.50-kor, de én már reggel megnéztem az AMC-n Sherlock Holmes magánéletét, Billy Wilder pennájából. Az este nyolcas főműsoridőben elénekeljük, hogy „Éljen a bajnok”, konkrétan Richard Harris, mert én csak szegény David Hemmingset sajnálom, különben Pénzt vagy életet! a Cinemaxon.

Szombaton két nagy színész, Tom Courtenay és Charlotte Rampling kűrje, a 45 év lesz este háromnegyed tíz előtt, ugyancsak a Cinemaxon. Én persze negyed nyolctól nézem a Filmboxon Az egyetlent kedvenc csajaimmal (Sidse Babett Knudsen, Sofie Gråbøl, Paprika Steen).

Vasárnap Redford Róbert lép fel A nagy Gatsby 1974-es főszerepében, de úgy is mondhatnánk, hogy szépsége teljében, az M2-n kilenckor. Petőfi, akarod, hogy tévét nevezzünk el rólad? Engem persze most is más érdekel: Dominic West maffiavezért ad a Tv2-n 1.05-kor A Megtorló – Háborús övezet című izében, felőlem lehet bármi, bírni fogom.

Hétfőn Fotográfia Zala Márkkal a Duna Worldon ebéd előtt. No tv!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.