tévéSmaci

Kutyavári királyok

  • tévésmaci
  • 2016. augusztus 28.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché táplálkozni készültek, két lehetőség állt előttük, a hideg vagy a meleg. A melegért messzebb kellett menni, egészen a piacig, ami az egyes kapu előtti őrhelyhez képest mégiscsak volt egy séta. Ha hideget esznek, nincs vész, az itt van mindjárt a sarkon, látod ott a virágost, a sarkon meg az újságost? Ott befordulsz jobbra, s az iskolával szemben, a gyorsvasút mellett ott a tejivó. Van pacsni, szegedi cipó és rongyoskifli, tök szabályos söröskorsóban adják hozzá a tejet vagy a kakaót, mi kell még, kóbász, persze, hogy kóbász, de az nincsen, se itt, se máshol. Se hideg, se meleg, mint ahogy olyan hely sem, ahol kaphattak volna hideget, meleget egyszerre, vagyis amelyik éppen jólesik nekik. Sztupa a kakaót szerette, mindig is édesszájú volt, pedig az rohadtul nem illett ahhoz a munkásosztály hőse stílhez, amit feszt vitt: sötétkék zubbony, svejci sapka, Ezüst Kossuth. A bolti kakaó pedig már akkor is olyan cefetül édes volt, mint a következő évszázadban. Sztupa ezért el is ítélt mindig minden olyan dumát, hogy régen így volt meg úgy volt, pláne azt, hogy régen jobb volt. Régen szarabb volt, s a Generál együttest is utáltam. Micsoda marhaság arról énekelni, hogy a csávó vagy csaj, azoknál nehéz volt eldönteni, mert bekavart az egész Mikrolied Vokál, hogy ő még emlékszik, hol a tejbüfé, hova gyakran betért a jó barijával, s egy tál étel mellett a szép jövőről beszéltek. Most egytálételt pont nem adtak a tejivóban, azonképpen zongorát sem lehetett ott vásárolni, a jövőt meg ne is kérdezzétek, mert az ilyen lett, ki volt az a hülye, aki valaha is úgy gondolta, hogy majd pont mi fogjuk jól csinálni. Sztupa ugyan szidta őket, de a Gesarolt – hétvégén mindig együtt léptek fel a Vasmunkás téren – még kevésbé szenvedhette, holott az igazán ment volna az ő munkásfiú imágójához. Sztupa csak a szegedi cipót szerette meg a pacsnit, de mivel ennyi hülyeség vette körül őket, mindig piszkálta Trochét, hogy menjenek a piacra, meleget (értsd pacal, resztelt máj, milánói, esetleg gránátos kocka) enni. Különben is annyira szeretek sétálni. Tényleg szeretett, felvette az orkánkabátját, volt egy táskarádiója, ráfektette az alkarjára, kihúzta az antennát, úgy mondta, az anternát, s már indult is.

Pénteken (29-én) este kilenckor a Story 4-en következik Martin Scorsese keletről nyúlt szerepcserés vérfürdője, A tégla, amiben a rablóból pandúr lesz és viszont, s senki sem tudja már, hogy hol áll szegény feje, mert már rég egy kiló ólom ment bele.

Szombaton nagy beszarás lesz a Film Cafén: előbb a hathúszassal befut A kék lagúna, s ahogy vége van, jön is A visszatérés a kék lagúnába… Képzeljük csak el egy pillanatra, úszkálunk Brooke Shieldsszel az átlátszóan tiszta vízben, majd a természet homokjában hempergőzünk és várjuk a folytatást, ez aztán élet, magam is így élek. Mindezek után a Duna teljesen jogosan ér el a Hitchcock-sorozatában a Psychóhoz – azok is így élnek. Sajnos még nem Rihannát mészárolják meg a zuhany alatt, de a kitartóbb versenyzőknek már erre sem kell sokat várniuk. Éjjel ugyanitt a Halál sugárútnak kétségkívül hülye címe van, de attól még az egy rendes Ken Loach-film 2010-ből.

Vasárnap maradunk a Dunán, mert ugyebár a Tíz kicsi indiánt önök is megnéznék Frank Stallonéval (komolyan, rokona a Slynak is) és Donald Pleasence-szel, ő pedig az a csávó, aki répát zabálva sugdosott mindenfélét annak a bácsinak a fülébe, akitől Bud és Terence vissza akarták kapni a kis piros beach buggyjukat. Mindehhez még annyit tennék hozzá, hogy rögtön utána lesz a Volt egyszer egy Vadnyugat, aminek az a legkisebb baja, hogy nagy v-vel írják benne a vadnyugatot. Ilyenkor azt bírom a legjobban, ha jön valaki és megmagyarázza. De a Duna nem áll le, rögtön ezután A skarlát betű következik Roland Joffé elővezetésében, akit mondjuk jogos nem szeretni, de sajna ő rendezte a Gyilkos mezőket is, úh. coki.

Csütörtökön Soul Kitchen a ViaSat3-on 23.25-kor, pedig 23 után a 24 következik. Tévézni? A 21. században? Ez komoly?

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.