tévéSmaci

Kutyavári királyok

  • tévésmaci
  • 2016. augusztus 28.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché táplálkozni készültek, két lehetőség állt előttük, a hideg vagy a meleg. A melegért messzebb kellett menni, egészen a piacig, ami az egyes kapu előtti őrhelyhez képest mégiscsak volt egy séta. Ha hideget esznek, nincs vész, az itt van mindjárt a sarkon, látod ott a virágost, a sarkon meg az újságost? Ott befordulsz jobbra, s az iskolával szemben, a gyorsvasút mellett ott a tejivó. Van pacsni, szegedi cipó és rongyoskifli, tök szabályos söröskorsóban adják hozzá a tejet vagy a kakaót, mi kell még, kóbász, persze, hogy kóbász, de az nincsen, se itt, se máshol. Se hideg, se meleg, mint ahogy olyan hely sem, ahol kaphattak volna hideget, meleget egyszerre, vagyis amelyik éppen jólesik nekik. Sztupa a kakaót szerette, mindig is édesszájú volt, pedig az rohadtul nem illett ahhoz a munkásosztály hőse stílhez, amit feszt vitt: sötétkék zubbony, svejci sapka, Ezüst Kossuth. A bolti kakaó pedig már akkor is olyan cefetül édes volt, mint a következő évszázadban. Sztupa ezért el is ítélt mindig minden olyan dumát, hogy régen így volt meg úgy volt, pláne azt, hogy régen jobb volt. Régen szarabb volt, s a Generál együttest is utáltam. Micsoda marhaság arról énekelni, hogy a csávó vagy csaj, azoknál nehéz volt eldönteni, mert bekavart az egész Mikrolied Vokál, hogy ő még emlékszik, hol a tejbüfé, hova gyakran betért a jó barijával, s egy tál étel mellett a szép jövőről beszéltek. Most egytálételt pont nem adtak a tejivóban, azonképpen zongorát sem lehetett ott vásárolni, a jövőt meg ne is kérdezzétek, mert az ilyen lett, ki volt az a hülye, aki valaha is úgy gondolta, hogy majd pont mi fogjuk jól csinálni. Sztupa ugyan szidta őket, de a Gesarolt – hétvégén mindig együtt léptek fel a Vasmunkás téren – még kevésbé szenvedhette, holott az igazán ment volna az ő munkásfiú imágójához. Sztupa csak a szegedi cipót szerette meg a pacsnit, de mivel ennyi hülyeség vette körül őket, mindig piszkálta Trochét, hogy menjenek a piacra, meleget (értsd pacal, resztelt máj, milánói, esetleg gránátos kocka) enni. Különben is annyira szeretek sétálni. Tényleg szeretett, felvette az orkánkabátját, volt egy táskarádiója, ráfektette az alkarjára, kihúzta az antennát, úgy mondta, az anternát, s már indult is.

Pénteken (29-én) este kilenckor a Story 4-en következik Martin Scorsese keletről nyúlt szerepcserés vérfürdője, A tégla, amiben a rablóból pandúr lesz és viszont, s senki sem tudja már, hogy hol áll szegény feje, mert már rég egy kiló ólom ment bele.

Szombaton nagy beszarás lesz a Film Cafén: előbb a hathúszassal befut A kék lagúna, s ahogy vége van, jön is A visszatérés a kék lagúnába… Képzeljük csak el egy pillanatra, úszkálunk Brooke Shieldsszel az átlátszóan tiszta vízben, majd a természet homokjában hempergőzünk és várjuk a folytatást, ez aztán élet, magam is így élek. Mindezek után a Duna teljesen jogosan ér el a Hitchcock-sorozatában a Psychóhoz – azok is így élnek. Sajnos még nem Rihannát mészárolják meg a zuhany alatt, de a kitartóbb versenyzőknek már erre sem kell sokat várniuk. Éjjel ugyanitt a Halál sugárútnak kétségkívül hülye címe van, de attól még az egy rendes Ken Loach-film 2010-ből.

Vasárnap maradunk a Dunán, mert ugyebár a Tíz kicsi indiánt önök is megnéznék Frank Stallonéval (komolyan, rokona a Slynak is) és Donald Pleasence-szel, ő pedig az a csávó, aki répát zabálva sugdosott mindenfélét annak a bácsinak a fülébe, akitől Bud és Terence vissza akarták kapni a kis piros beach buggyjukat. Mindehhez még annyit tennék hozzá, hogy rögtön utána lesz a Volt egyszer egy Vadnyugat, aminek az a legkisebb baja, hogy nagy v-vel írják benne a vadnyugatot. Ilyenkor azt bírom a legjobban, ha jön valaki és megmagyarázza. De a Duna nem áll le, rögtön ezután A skarlát betű következik Roland Joffé elővezetésében, akit mondjuk jogos nem szeretni, de sajna ő rendezte a Gyilkos mezőket is, úh. coki.

Csütörtökön Soul Kitchen a ViaSat3-on 23.25-kor, pedig 23 után a 24 következik. Tévézni? A 21. században? Ez komoly?

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.