Ilyen állat nincs - Fókusz

Interaktív

Úgy lehet, ha példát keresnénk az idők során bizonytalan jelentésűvé, sőt kétessé vált szavakra, nemigen találhatnánk jobbat és érzékletesebbet a „közszolgálati” kifejezésnél.

Egyes nézetek szerint főnevek elé helyezve ez a szó elláthatja akár a fosztóképző feladatát is, s aligha vitatható, hogy mára összetételének mindkét fele, a „köz” és a „szolgálat” egyaránt könnyen megkérdőjelezhetőnek tetszhet. A jelentés elbizonytalanodása mögött pedig érdekes módon nemcsak az M1, de a kereskedelmi csatornák ernyedetlen fáradozása is fölismerhető. Közszolgálati magazin – formálisan például ez a műfaji megjelölése az RTL Klub Fókuszának is, ami annál is érdekesebb és meglepőbb, mivel a heti öt adással jelentkező műsor egyúttal természetesen „termékmegjelenítést tartalmaz”.

false

A múlt hét két utolsó adásában alighanem a Sziget Fesztivál lehetett ez a megjelenített termék: csütörtökön beharangozták, pénteken pedig elparentálták a barbadosi szupersztár, Rihanna föllépését. Így tehát a pénteki összeállítás lelkiismeretesen felmondta az aznapi internetes sajtóból és a Facebook-hírfolyamokból már ismertté vált véleményeket, szó került Rihanna extra kívánságairól és arról, hogy a hölgy egy parkolóban éjszakázott, s persze annak rendje és módja szerint körül lett lihegve az állítólag egymillió dollárt kitevő gázsi is: a vélelmezett summát a megkérdezett Sziget-illetékes „nem tudta cáfolni”. Éppen csak az a kézenfekvő kérdés nem merült fel a riport során, hogy vajon a történtek valóban teljességgel váratlanul érték-e a szervezőket? (Akiknek mozgástere ilyesformán csakis a horribilis összeg kipengetésére meg a vérző szívű sajnálkozásra szűkült: a bánat és a veszteség tehát közös.) Ehelyett, mintegy a csalódást kollektív módon feldolgozandó, a nézők SMS-ben jelezhették, hogy ők voltak-e már elszenvedői hasonlóan rosszul sikerült koncertnek? Nos, 70 százalékuk már volt.

A „béke jegyében” zajló, és ennek bizonyságaképp (figyelem, közérdekű bejelentés!) Zimány Linda és Kedves Ferenc párosát is a Hajógyári-szigetre szólító fesztivál mellett az olimpia a pénteki adás másik kötelező gyakorlata. Lóugrásban haladó történelmi áttekintéssel, a szívderítő személyiségű Keleti Ágnes megszólaltatásával, no és persze helyszíni beszámolóval. „Nincs itt semmi gond” – halljuk Rióból (a város teljes nevét mintha tilos lenne kimondani ezekben a napokban a magyar csatornákon), s ez mindenesetre megnyugtató.

Meglehet, a 150 esztendős Budapesti Állatkert Fókusz-beli szereplése is része egyfajta termékmegjelenítésnek, azonban a jubiláns intézményről elkészített anyag mégis üdítőnek bizonyul. Igaz, az optimálisnál kicsivel több idő jut az állatkerti szóvivő meg az igazgató kaserolására, de a főhangsúly mégiscsak az állatokon és az intézmény történetén van. Habár a zsiráf alakjára rácsodálkozó anekdotabeli férfiú mondata azért nem a legfrappánsabb változatban hangzik fel: „No, azért nem kell mindent elhinni.” Az elterjedtebb verzió szerint a mélyen életismerő felkiáltás így szólt: márpedig ilyen állat nincs! Mintha csak a kereskedelmi tévés közszolgálatról mondták volna!

RTL Klub, augusztus 12.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.