Ilyen állat nincs - Fókusz

Interaktív

Úgy lehet, ha példát keresnénk az idők során bizonytalan jelentésűvé, sőt kétessé vált szavakra, nemigen találhatnánk jobbat és érzékletesebbet a „közszolgálati” kifejezésnél.

Egyes nézetek szerint főnevek elé helyezve ez a szó elláthatja akár a fosztóképző feladatát is, s aligha vitatható, hogy mára összetételének mindkét fele, a „köz” és a „szolgálat” egyaránt könnyen megkérdőjelezhetőnek tetszhet. A jelentés elbizonytalanodása mögött pedig érdekes módon nemcsak az M1, de a kereskedelmi csatornák ernyedetlen fáradozása is fölismerhető. Közszolgálati magazin – formálisan például ez a műfaji megjelölése az RTL Klub Fókuszának is, ami annál is érdekesebb és meglepőbb, mivel a heti öt adással jelentkező műsor egyúttal természetesen „termékmegjelenítést tartalmaz”.

false

A múlt hét két utolsó adásában alighanem a Sziget Fesztivál lehetett ez a megjelenített termék: csütörtökön beharangozták, pénteken pedig elparentálták a barbadosi szupersztár, Rihanna föllépését. Így tehát a pénteki összeállítás lelkiismeretesen felmondta az aznapi internetes sajtóból és a Facebook-hírfolyamokból már ismertté vált véleményeket, szó került Rihanna extra kívánságairól és arról, hogy a hölgy egy parkolóban éjszakázott, s persze annak rendje és módja szerint körül lett lihegve az állítólag egymillió dollárt kitevő gázsi is: a vélelmezett summát a megkérdezett Sziget-illetékes „nem tudta cáfolni”. Éppen csak az a kézenfekvő kérdés nem merült fel a riport során, hogy vajon a történtek valóban teljességgel váratlanul érték-e a szervezőket? (Akiknek mozgástere ilyesformán csakis a horribilis összeg kipengetésére meg a vérző szívű sajnálkozásra szűkült: a bánat és a veszteség tehát közös.) Ehelyett, mintegy a csalódást kollektív módon feldolgozandó, a nézők SMS-ben jelezhették, hogy ők voltak-e már elszenvedői hasonlóan rosszul sikerült koncertnek? Nos, 70 százalékuk már volt.

A „béke jegyében” zajló, és ennek bizonyságaképp (figyelem, közérdekű bejelentés!) Zimány Linda és Kedves Ferenc párosát is a Hajógyári-szigetre szólító fesztivál mellett az olimpia a pénteki adás másik kötelező gyakorlata. Lóugrásban haladó történelmi áttekintéssel, a szívderítő személyiségű Keleti Ágnes megszólaltatásával, no és persze helyszíni beszámolóval. „Nincs itt semmi gond” – halljuk Rióból (a város teljes nevét mintha tilos lenne kimondani ezekben a napokban a magyar csatornákon), s ez mindenesetre megnyugtató.

Meglehet, a 150 esztendős Budapesti Állatkert Fókusz-beli szereplése is része egyfajta termékmegjelenítésnek, azonban a jubiláns intézményről elkészített anyag mégis üdítőnek bizonyul. Igaz, az optimálisnál kicsivel több idő jut az állatkerti szóvivő meg az igazgató kaserolására, de a főhangsúly mégiscsak az állatokon és az intézmény történetén van. Habár a zsiráf alakjára rácsodálkozó anekdotabeli férfiú mondata azért nem a legfrappánsabb változatban hangzik fel: „No, azért nem kell mindent elhinni.” Az elterjedtebb verzió szerint a mélyen életismerő felkiáltás így szólt: márpedig ilyen állat nincs! Mintha csak a kereskedelmi tévés közszolgálatról mondták volna!

RTL Klub, augusztus 12.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."