Ilyen állat nincs - Fókusz

Interaktív

Úgy lehet, ha példát keresnénk az idők során bizonytalan jelentésűvé, sőt kétessé vált szavakra, nemigen találhatnánk jobbat és érzékletesebbet a „közszolgálati” kifejezésnél.

Egyes nézetek szerint főnevek elé helyezve ez a szó elláthatja akár a fosztóképző feladatát is, s aligha vitatható, hogy mára összetételének mindkét fele, a „köz” és a „szolgálat” egyaránt könnyen megkérdőjelezhetőnek tetszhet. A jelentés elbizonytalanodása mögött pedig érdekes módon nemcsak az M1, de a kereskedelmi csatornák ernyedetlen fáradozása is fölismerhető. Közszolgálati magazin – formálisan például ez a műfaji megjelölése az RTL Klub Fókuszának is, ami annál is érdekesebb és meglepőbb, mivel a heti öt adással jelentkező műsor egyúttal természetesen „termékmegjelenítést tartalmaz”.

false

A múlt hét két utolsó adásában alighanem a Sziget Fesztivál lehetett ez a megjelenített termék: csütörtökön beharangozták, pénteken pedig elparentálták a barbadosi szupersztár, Rihanna föllépését. Így tehát a pénteki összeállítás lelkiismeretesen felmondta az aznapi internetes sajtóból és a Facebook-hírfolyamokból már ismertté vált véleményeket, szó került Rihanna extra kívánságairól és arról, hogy a hölgy egy parkolóban éjszakázott, s persze annak rendje és módja szerint körül lett lihegve az állítólag egymillió dollárt kitevő gázsi is: a vélelmezett summát a megkérdezett Sziget-illetékes „nem tudta cáfolni”. Éppen csak az a kézenfekvő kérdés nem merült fel a riport során, hogy vajon a történtek valóban teljességgel váratlanul érték-e a szervezőket? (Akiknek mozgástere ilyesformán csakis a horribilis összeg kipengetésére meg a vérző szívű sajnálkozásra szűkült: a bánat és a veszteség tehát közös.) Ehelyett, mintegy a csalódást kollektív módon feldolgozandó, a nézők SMS-ben jelezhették, hogy ők voltak-e már elszenvedői hasonlóan rosszul sikerült koncertnek? Nos, 70 százalékuk már volt.

A „béke jegyében” zajló, és ennek bizonyságaképp (figyelem, közérdekű bejelentés!) Zimány Linda és Kedves Ferenc párosát is a Hajógyári-szigetre szólító fesztivál mellett az olimpia a pénteki adás másik kötelező gyakorlata. Lóugrásban haladó történelmi áttekintéssel, a szívderítő személyiségű Keleti Ágnes megszólaltatásával, no és persze helyszíni beszámolóval. „Nincs itt semmi gond” – halljuk Rióból (a város teljes nevét mintha tilos lenne kimondani ezekben a napokban a magyar csatornákon), s ez mindenesetre megnyugtató.

Meglehet, a 150 esztendős Budapesti Állatkert Fókusz-beli szereplése is része egyfajta termékmegjelenítésnek, azonban a jubiláns intézményről elkészített anyag mégis üdítőnek bizonyul. Igaz, az optimálisnál kicsivel több idő jut az állatkerti szóvivő meg az igazgató kaserolására, de a főhangsúly mégiscsak az állatokon és az intézmény történetén van. Habár a zsiráf alakjára rácsodálkozó anekdotabeli férfiú mondata azért nem a legfrappánsabb változatban hangzik fel: „No, azért nem kell mindent elhinni.” Az elterjedtebb verzió szerint a mélyen életismerő felkiáltás így szólt: márpedig ilyen állat nincs! Mintha csak a kereskedelmi tévés közszolgálatról mondták volna!

RTL Klub, augusztus 12.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.