tévésmaci

Nyestek estjei

  • tévésmaci
  • 2020. április 26.

Interaktív

Sztupa és Troché ideiglenes távolmaradása idején mi mást is tehetnénk, csapunk egy marha nagy tévézést. Minden adott, a pizzafutárok fénykorukat élik, a Coca-Cola pedig köztudomásúlag nem fogy ki soha. Hogy a műsor lehetne jobb is? Nem lehetne.

Pénteken (27-én) elég csak este 11 előtt valamivel felvenni a fonalat, hisz’ akkor kezdi el a Film Mánia a Bad Samaritan című, 2018-as amerikai thrillert. E mű fő att­rakciója – már azon túl, hogy a történet az ugyancsak vonzónak tűnő oregoni Portlandben játszódik – nyilvánvalóan David Tennant fellépése lenne, ha nem egy elég rémes praxisról kellene ennek kapcsán beszámolnunk. Tennant nagy színész, színházi teljesítményét nyilván megőrzik ezer évekig az annalesek, de nemzetközi sztárrá nyilvánvalóan a televízió tette. Nincs ezzel semmi baj, mint ahogy azzal sem, hogy a brit színészek felsőbb regiszterekben mozgó figuráira az óceán megalapítása óta kedvvel csap le Hollywood. Érthető, tudnak valamennyire angolul és beérik jóval kevesebb dollárral is, mint helyi kollégáik. Az már valamivel problémásabb, hogy közben jó színészek is, tehát valamelyest vissza kell fogni őket. Ennek pedig a leghatékonyabb módja az, hogy eleve skatulyákba rendeljük ki őket: Tennant ebben a filmben is valami súlyos pszichopatát játszik. Drámát Shakespeare írt a legjobban, de Tennantnál jobban senki sem tikkel. Most nem elég, hogy a lakásában tart egy leláncolt ifjú hölgyet, de még a parkoló fiúk életét is megkeseríti, ami kétségkívül csúnya dolog.

Szombat estére pedig válasszuk a kies Szlovákiát, mert ott sem könnyű az élet. Az egészen kiváló Éles késsel című film (este fél kilenckor adja a Cinemax 2) mint annyi társa, valós eseményekbe mélyeszti gyökereit, ám messze túljut egy szomorú eset filmre vitelén. A 2019-es darab alapjául egy fővárosi érettségi bankett tragédiája szolgált (a máig felderítetlen Tupý-gyilkosság). Az egyik fiú kiment egy kicsit kiszellőztetni a fejét, és nem tért vissza soha. Nem tért vissza, mert szkinhedekbe futott bele, akik megkéselték. A film nem is annyira magával a tragédiával, inkább az utóéletével foglalkozik, az összetört apa igazságért folytatott kétségbeesett harcával, melynek során mindenhol csak falakba ütközik. Cinkos és cinikus rendőrség, mindenható maffia, a történtek felderíthetőségének teljes kilátástalansága. Nyomasztó és nagyon is igaznak tetsző kép napjaink szlovákiai valóságáról, még csak nem is a szín­falak mögöttiről.

A vasárnap mindig a matiné napja. Délelőtt 10.40-kor kezdődik a Cinemax 2-n a Sarkvidék című, 2018-as izlandi film, melyről a főszereplő Mads Mikkelsen azt mondta lapunknak, hogy „az ilyet hívom én igazi rock ’n’ roll filmnek”. Hogy mire gondolt a majsztrókám, azt megtudhatják a tavaly május 21-i számunkból (az interjú maga természetesen ott figyel az interneten is). Különben meg arról van szó, hogy a nyomulós Mikkelsenek híresebbik felének egyedül kell helytállnia a hidegben, mert lezuhant a repülője. Hogy a helyzet mennyire komoly, azt mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy Mads csak egyet akar: túlélni, ehhez pedig monoton, rutinná rögzült repetitív tevékenységeken át vezet az út, szóval nem egy pörgős akciófilmről beszélünk, de egy ilyen mű nyilván jobban is passzol jelen helyzetünkhöz.

Hétfőn este sem kell elkapcsolnunk a Cinemax 2-ről, hiszen a bevált este fél kilences kezdés most csodás nosztalgiaparádét ígér. Az 1967-es Mezítláb a parkban című, jellegzetes korabeli komédia egy fiatal házaspár nehézségeit és örömeit tárgyalja a poétikusan ifjú Jane Fonda és Robert Redford részvételével. Elmúlnak a mézeshetek, a fiú csak a karrierjével törődik, a lányt meg egy vén kujon környékezi, nem is akárki, Charles Boyer, a háttérben pedig ott röhög a havas Greenwich Village – mi is kéne még? Éjjel az elfajzottabb, bagoly üzemmódban teljesítő mozisták elhúzhatnak a Mozi+ nevű kanálisra, ahol negyed hármas kezdettel hozzá is fognak a Született gyilkosok című lendületes félreértéshez 1994-ből. Rossz film, de a maga módján láttató erejű, arról szól ugyanis, hogy Quentin Tarantinót Quentin Tarantinón kívül nem érti senki ezen a világon, csak még a közönség. Viszont a közönségről köztudomású, hogy nem csinál filmeket, ellentétben Oliver Stone-nal és Tony Scott-tal – meglehet, fordítva jobb lenne. De nemcsak e jelentős hollywoodi macherek sültek bele a feladatba, hiszen ha van baj Tarantinóval, az csak az lehet, hogy nemcsak jó filmeket csinált, de iskolát is teremett, azt meg kurvára nem kellett volna, hisz követői, tisztelői és a magát tanítványainak vallók kivétel nélkül béna, lecsúszott zoknis szélhámosok, bezárólag az idei Reprisal című sorozat alkotóiig (biztos ezt is adja valamelyik csatorna).

Kedden már kapunk is ezen kitételünkre egy nagyszerű példát, ugyanis az HBO 2-n éjjel kettőkor kezdődő Leszámolás Denverben tipikus Tarantino köpenyéből előráncigált versenymű, csupa helyes arccal. Még felsorolni is nehéz: Andy García, Treat Williams, Christopher Walken, Steve Buscemi, Don Cheadle, Christopher Lloyd… Na, őket belerakjuk egy tarantinósnak gondolt, mind közönségesen inkább túltekertnek nevezhető történetbe, hadd szenvedjenek, hisz’ az is jól áll nekik: és tényleg jól áll, ám a film ettől még tré, bár a kor szava tisztán hallik belőle.

Szerdán nézzük meg este tízkor a Cinemax 2-n az itt már százszor megbeszélt Nicót, melyben, mint tudjuk, kedvenc színésznőnk, Trine Dyrholm domborít kedvenc énekesnőnk szerepében, nincs is ennél jobb párosítás, még ha a film nem is ér fel hozzá minden pontján.

Csütörtökön megnézhetjük ezredszer is a Négy esküvő, egy temetést a sima Cinemaxon, este hat után. Ugyanitt tíztől Fekete eső, bizonyságul nyilván annak, hogy ez az ifjú Andy García hete, még ha ebből a sztoriból éppenséggel nem is jön ki túl egészségesen. Ahhoz meg már egy szót sem tudunk hozzátenni, hogy a Film Mánia 22.50-kor az Apokalipszis mostot vetíti. Vajon miért?

 

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.