tűrés a présben

Táncolunk a gép előtt

  • rés a présen
  • 2020. április 26.

Interaktív

Mint azt már minden sznob tudja, a március 11-én meghozott kormányrendelet miatt március 12-től a kisebb színházak, játszóhelyek is bezártak. Így már független előadásokat, lakásszínházi performanszokat, múzeumi balettetűdöket sem tudunk ajánlani, ellenben megszaporodtak az internetes élő közvetítések, lehet kalandozni az absztrakt expresszionizmus világában ingyen letölthető applikáció segítségével, archív Beckett-előadások lettek elérhetők, s hozzáférhetővé vált egy rakás régebbi színházi felvétel, művészfilmtár és sok izgalmas tudományos archívum is. A lakásukba visszavonult alkotók egyre-másra találják ki, hogy mivel üssék el kreatívan az időt: közösségi üvegfestéssel, mesélődélutánokkal… A kortárs táncosok online táncórákat tartanak, színházak tartják meg a soron következő bemutatóikat, csak épp üres nézőtér előtt, azonnal kilőve az eseményt a virtuális térbe, ahol tán még többen is nézhetik, mint eddig.

Az online szórakozáshoz adunk most néhány tippet, remélve, hogy hamarosan megint jelentkezhetünk a hagyományos ajánlókkal is.

Novotny Anna komolyzenei PR-szakember az elsők között reagált a helyzetre az Élő közvetítések koronavírus idején nevű csoport megalakításával a Facebookon. Varga Judit zeneszerző lett a társszerkesztője, és Haifától Svájcon át Biharkeresztesig a világ minden részéről csatlakoztak hozzá a magyarok. A külföldi operaközvetítésektől a határon túli színházak online bemutatóin át a Csukás-mesék otthonról közvetített felolvasásáig sok ajánlat kerül fel naponta. Izgalmas, amikor a különböző színházak hirdetik meg, hogy egy bizonyos időpontban leadnak a YouTube-csatornájukon egy felvételt, amelyet csak real time lehet nézni. S még ha nem is látjuk a többieket, sok száz, illetve ezer emberrel együtt ülhetünk a monitor előtt, hogy aztán kommentekben megbeszélhessük a látottakat. Ebben a csoportban bukkant fel a Fellini összes filmtár és a Cirko Gejzír mozi különleges ajánlata is.

A mindennapi kortárs táncról például Nagy Csilla, a Cipolla Collectiva tagja gondoskodik DANCING HOME – home office dance nevű Facebook-csoportjában. Minden reggel 8-kor ide jelentkezik be élőben a táncos, aki egy ráhangolódás és bemelegítés után szabad táncra invitál körülbelül 30 percben. Több ezer érdeklődő nézi, s valószínűleg jó páran csinálják is. Esélyes, hogy néhányan majd az élő workshopokra is kíváncsiak lesznek később.

A színészek felolvasnak vagy a tanulásban segítenek, de van, aki konyhaművészkedik inkább. A Mit főzzek karantén idején? Jókai Ági receptgyűjtője nevű csoportban levesek főnek, teljes kiőrlésű tésztaételek készülnek, a színésznő pedig meggyőzően konyhafilozofál is, miközben kontya alá üt a gőz.

Ingyenes online előadás a #koronavirus címszó alatt található mindennapi hasznos, tudományos vírusértesítőnk. Ez az online esemény a TEDxYouth@Budapest és a HVG Szemináriumok & Konferenciák szervezésében valósul meg. Élőben megy a soron következő, de később is megnézhető a www.facebook.com/tedxy/ oldalon. Molnár Orsolya evolúcióbiológus tartotta az első szeánszot a vírusok és a járvány természetéről és a DAMA protokollról, békebeli, írásvetítős hangulatban.

A teljesen kezelhetetlenek és a minden hülyeséget megosztók számára pedig Várkonyi Judit színházi PR-os privát zeneórái fokozzák az őrületet…

 

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.