tévéSmaci

Ott van húsz krokodil

  • tévésmaci
  • 2016. augusztus 14.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché felkapcsolták a villanyt, égett minden, de jó oka volt annak. Szerdán ugyanis kiderült, amit mindenki suttogott már hetek óta. Budapesten szállnak le a marslakók! Moszkvában sokáig tanácskoztak, kezdetben Budapest a lista utolsó helyén volt, tényleg, még Ulánbátor is megelőzte, pedig Jumdzságin Cedenbál épp akkoriban tett valami rossz fát a tűzre; kumiszt adott el az amerikai tőkéseknek. Később persze kiderült, hogy csak cserélt, marshmallow-ra, de hol voltak már addigra a marslakók? A holdban, szóval lecsúszott róluk. Budapest azért kapaszkodott egyre feljebb és feljebb azon a listán, mert a marslakók megüzenték, hogy rohadt fáradtak lesznek, amikor megérkeznek, s lángost akarnak zabálni. Szerencsére az ellátmányukról nem Sztupának és Trochénak, hanem az Országos Piac- és Strandrendészetnek kellett gondoskodnia. Sztupa és Troché nem is hittek ebben a verzióban. Még hogy lángos, egy frászt, nyilván valami politikai oka van az egésznek, gondolták, de nem törődtek nagyon vele. Annyi persze igaz lehetett, hogy a marslakók valóban fáradtan és éhesen érkezhetnek, hiszen a marsi technika még oly kezdetleges volt, hogy kézi hajtású űrhajóval keltek útra, s Sztupának és Trochénak a Kádár-rezsim arról is írásos bizonyítékokkal szolgált, hogy a Marson még nem találták fel az útravalót. Éhesek lesznek, bazmeg, mint a farkas, mondta Óvári elvtárs, majd így folytatta: de ez nem a mi bajunk, mer’ a miénk az, hogy nincsen lámpa a szputnyikjukon. S hiába mondtuk nekik, hogy jöjjenek nappal, azt mondták, hogy nem lehet, mert délelőtt még dolguk van, s ebéd után is szundítanának egyet, úgyhogy mindent világítsunk csak ki, leszálltak ők már durvább helyeken is, például a galaktikus háborúban. Sztupa és Troché tehát nekiláttak felkapcsoltatni minden villanyt Budapesten és országszerte. A tévében Táncdalfesztivál ment, úgy kellett szavazni, hogy a nézők otthon felkapcsolták a villanyt, s meggyújtották a gázt. Az egyik műsorvezető, tán Kudlik Júlia vagy Ősz Ferenc azt is megsúgta a képernyőről, hogy aki gyertyát is gyújt, az pluszponttal segítheti kedvencét – ez nettó átverés volt, a gyertyákat nem tudták összeszámolni, de a marslakóknak jól jöhetett a pisla fényük. A munkások visszaszerelték a Móricz Zsigmond körtér házaira a fényreklámokat, Lottó Ottó újra futott feladni a szelvényét, minden készen állt. Az ország meg nézte a Táncdalfesztivált.

Pénteken (15-én) megyünk egy nagyot a Film Mánián este héttől. Startnak az Irány Colorado! pont megteszi. Kristály Bili és társai, tán az egyik ürge a Pórul járt betörők 2-ből, mindegy, elhajtanak Jack Palance vezetése alatt egy marhacsordát, a címből úgy sejtem, Coloradóba. Volt is egy ilyen magyar film, a Kolorádó Kűdd, mármint a marhákat kűggyed Kolorádóba, az volt a címe, hogy Irány Ibrány! Utána – szigorúan benne maradva ebben a szarvasmarha-tematikában – jön a Tomboló ökör, Bruce Lee utolsó filmje állítólag vagy a Dühöngő bika folytatása. Gondolom, ezek után senki nem csodálkozik, ha a Fácángyilkosok következnek. A dán vagy norvég rendőrség felállítja a legendás Q-ügyosztályt, hogy derítse ki nevezett jómadarak kilétét.

Szombaton 20.40-kor kedvenc komikusunk, Latabár Kálmán lép fel az m3-on filmes pályája fő művében, a Fel a fejjel!-ben. A Film Cafén tízkor kezdődik Fellini barátocskánk Casanovája, amitől jólfésült körök a maestrókám hanyatló korszakát datálják, de ez hülyeség. A Casanova nagyon ott van. A Film Mániára 0.25-kor Nyomtalanul visszatér a Q-ügyosztály, biztos ott felejtettek valamit: Nikolaj Lie Kaas és Falrész Falrész. Ez a jobbik a kettő közül, laza másfél órában elintézi ugyanazt, amit az a túlhájpolt HBO-sorozat a két nagy művésszel, Woody Harrelsonnal és Matthew McConaughey-vel órákig tolt. Az egész nekiveselkedés pedig azért van, mert már nyakunkba liheg a Palackposta, e díszes páros harmadik fellépése.

Vasárnapra maradt a világ legrosszabb filmje, a 451 Fahrenheit. Truffa rendezte, betiltják a könyveket benne, pedig a tévét kéne.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.