tévéSmaci

Fogoly vagyok, Perdix perdix

  • tévésmaci
  • 2016. augusztus 7.

Interaktív

Ő írta Clint Eastwood Piszkos Harryjének az újráját, A Magnum erejét. Tán ez volt a belépő, mert benne volt ugyan előtte is valaminek a forgatókönyvében, de az szóra sem érdemes. Harrynk másodszor is simán teljesítette a küldetését, s az őt megformáló művész annyira elégedett lehetett, hogy a következő évre időzített fellépését, egy vígjátékot a lendületes marhaságok kategóriájából már szőröstül-bőröstül rábízta a szerzőre. A Villám és Fürgelábat tehát már nemcsak írta, de meg is rendezte Michael Cimino.

Mellékszál itt, de a Magnum évében Clint Eastwood elkészítette pályája máig legjobb rendezését, A fennsíkok csavargóját. Aztán nem sok minden történt, egészen az 1979-es berlini filmfesztiválig, amikor is jöttek a ruszkik, s ráborították az asztalt a tisztelt egybegyűltekre. S persze a szovjet nyomában mi elügettünk a balfenéken, pedig volt magyar zsűritag, szegény Gábor Pál rögtön csomagol­hatott, s visszavonták a versenyből Kovács András A ménesgazdáját is. Leginkább azért, mert a jó vietkong orosz rulettet játszatott Robert de Niróval A szarvasvadászban. Hiszen a szovjet kultúrdesszant a nyakát is rátette volna, hogy az a genfi dolog mennyire szent volt az észak-vietnami héroszoknak, még a moziban is azzal keltek-feküdtek. Mindeközben a vasöntöde hősei fogságról fogságra élték az életüket, rabok voltak minden világ- és testhelyzetben. Rabjai ukrán szüleik hovatartozásának, apáik szokásainak, szertartásainak, rabjai ezeréves és szerzett szenvedélyeiknek, az italnak és a vadászatnak, rabjai hazájuk, az Amerikai Egyesült Államok minősíthetetlen, vagyis a filmben hál’ istennek nem minősített kormányának, magának a háborúnak, ráadásul még az ellenségnek is, végül minden posztháborús nyavalyának nyilván. Aztán a világbotrányra kisvártatva a világnagybukás következett: máig a filmtörténet legnagyobbjaként tartja számon emlékezetünk legeldugottabb csücske. A mennyország kapujában összefognak a marhabárók a múlt század végi Amerikában, mert ez így nem mehet tovább. Tenni kell valamit a kelet-európai bevándorlók ellen, mondjuk, lőjük le őket, hiszen azok a nyomorultak megművelhetetlen földjeiken szakadatlan dolgozva sem termelik meg a betevőrevalót, ezért lopkodják a marhákat, és még az állam sem tesz semmit, legfeljebb hallgatólagosan beleegyezik egy kiadósabb proskripcióba. Védjük meg magunkat, fogadjunk fegyvereseket, kik ötven dollár fejpénzért kiirtják a sok nyomorultat. Lőni őket halomra mind, mindjárt az elején rögtön egy Mihál Kovács nevűt, mert épp csak kanyarintott a lopott baromból, és máris golyó vitte pokolra. Ja, Michael Cimino látott valamit a jövőből is. Talán őt is látja majd a jövő. Most mindenesetre kiszállt.

Pénteken (8-án) Scott Eastwood jön el az HBO-ra, hogy beleszerelmesedjen a Hosszú utazás alkalmával valakibe. Szerencsére nem Oona Chaplinbe, bár ő is fellép a filmben.

Szombaton a Cinemax adja este 8-tól a Háború a háborúról c. 2002-es műremeket, amit azért szeretünk, mert Michael Gambon alakítja benne Lyndon B. Johnsont. E heti találós kérdésünk tehát az, hogy ön kivel játszatná London B. Johnsont? Aki nyer, kiléphet az EU-ból.

Vasárnap seckojedno mi lesz, mindenki úgyis az NSZK–Walest nézi.

Hétfőn a köz szemérmére tekintettel éjjel negyed kettőkor adja a Duna tévé A köz szemérme című 1976-os olasz filmet, melyben Alberto Sordi valakinek a szeméremszőrzetéről ábrándozik ragyogó pofával. Délben volt a Filmboxon a 9-es terv az űrből, állítólag a világ legrosszabb filmje, de szerintem Amerikában nem látták a Szindbádot. Esetleg, ha fordítva történik minden, s abban játszik Zoltán, ebben meg Béla, más lett volna minden, képzeljük el Lugosit, amint kanalazza a kelléklevest… Az HBO este nyolckor kezdi a pakisztáni származású családon belüli taxitolvaj szép történetét megéneklő Aznap éjjelt.

Szerdán jön el a mi időnk, a Tv2 21.20-kor a Vissza a jövőbent, konkurenciát állítva ekképpen a Dunának, ami a 20 órát adja. Ezért mondjuk hát együtt a Dunával, hogy köszárpi, köszárpi. Tévé iz broáf.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.