Tévé

Zsákutcás magyar

Kiút többszemközt

Interaktív

A szombat esti főműsoridőben nem csupán perverz, de egyszersmind roppant váratlan döntés lehet az Echo Tv-re átkapcsolni, amire minden jel szerint maguk Széles Gáborék sem igen számítanak.

Máskülönben szinte elképzelhetetlen lenne, hogy a – már címében is bizarr és kínosan amatőr – Kiút többszemközt ebben a sávban kerüljön adásba: a kacskaringós pályafutású Vámos György műsorvezetővel és beszélgetőtársával, a „honpolgári” minőségében megszólaltatott Czirmes György jogásszal. „Kilépünk 1956 lepléből” – indítja új irányba a műsort a 2002-ben jobb és nem jobboldali kormányt váró, éveken át a Mazsihisznél sajtóreferenskedő és a KDNP Izraelita Műhelyének megalapításában is részt vevő hajdani kiskereskedő és mai Magyar Hírlap-publicista, s azonmód be is jelenti az aktuálisnál is aktuálisabb témát, a Brexitet. Ami annál is indokoltabb megbeszélnivaló, mert „pillanatnyilag Magyarországon olyan helyzet van, hogy az embe­rek nem tudják, egyáltalán mit jelent az a Brexit” – s ezen a lehangoló helyzeten bizony a beszélgetés sem képes változtatni.

Kávéházi konrádok szinte parodisztikus eszmecseréje a Kiút, amely – címével ellentétben – lépten-nyomon zsákutcába torkollik, miközben a beszélgetők arra a fogós kérdésre keresik a választ, hogy vajon „jó-e az nekünk, amit a británniaiak (!) csinálnak?” Pedig a két honpolgár képességeihez mérten igazán igyekszik: az egyik megemlíti a Római Birodalom hanyatló korszakát és a jelen úgynevezett parlamenti demokráciáit, a másik utal a weimari köztársaságra és a nickelsdorfi Gorenje-turizmusra, és ráadásul még elárulják a nézőknek azt is, hogy az uniót „az ötvenes években két ország hozta létre a saját szempontjai alapján”. Csak úgy záporoznak a tételmondatok, amelyek rendesen az „álláspontom szerint” vagy a „nekem mindig az az elvem” nagyralátó felvezetésével szállnak el a semmibe.

„Na, most mi van akkor, ha…?” – szegez egy-egy légből kapott kérdést vendégének a láthatólag az utca emberénél is tájékozatlanabb Vámos, és druszája, a vá­lasz­adó Czirmes váltig tartja ezt a színvonalat. A múlt szombati műsor csúcspontját alkalmasint az alábbi párbeszédrészlet jelentette: „– Erzsébet királynőnek vajon mi lehet a véleménye? – Hát, ismerve az ő humánus életfelfogását… ja, a kilépéssel kapcsolatban?” Igazán csak remélni lehet, hogy a honpolgári véleményformálás mellett ügyvédként is tevékenykedő Czirmes a hitelkárosultakat szavakészebb formában képviseli.

A szűk félóra alatt, amely egy Bayer Zsolt számára bőven elegendő lenne akár két-három világösszeesküvés felvázolására és még pár társadalmi és népcsoport legyalázására is, Vámosék egyre csak a gittet rágják. Tévutakon botladozó beszélgetésük alighanem még a szélsőjobbos vagy nemzeti radikális közönség igényeinek meg az Echo Tv szakmai elvárásainak sem képes megfelelni. (Mármint persze ha van ilyen elvárás egyáltalán.) Még a csatornával tagadhatatlanul és mélyen ellenszenvező hivatásos tévénéző is sokkal inkább csak szánalmat érezhet e műsor láttán, semmint fölháborodást. Kidobott műsoridő.

Echo Tv, július 16.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.