tévéSmaci

Róka fut a réten

  • tévésmaci
  • 2019. április 28.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché lenn álltak a révnél, már látszott az úszódaru. Egy kicsi, mokány hajó kepesztett vele felfelé az árral szemben, sokáig csak azt látták, ahogy kibukkan a folyó kanyarulatában, végtelennek tűnő percek, az is lehet, hogy órák teltek el, mire megjelent mögötte az a nagy monstrum. Rögtön felismerte mindenki, nem is csak a szokásos tettesek, akik mindig a révnél lebzseltek, de valahogy ma úgy összesűrűsödött a népség odalent, idegenek, szimpla kompra váró turisták, piacozók, egyenruhások, egy rakás szaki lecsúszott cájgnadrágban, sörrel a kézben meg a füles szatyorban. És igen, napfürdőzők is voltak, becsukott szemmel, levetett napszemüveggel tartották a képüket a Nap felé, mintha a daru nem is közeledne, sőt, a világon sem lenne, de annyira nem, hogy nekik az sem számított, hogy túlról elindult a komp, akar a fene átmenni, bánja a fene, hogy itt nemsokára megépül a híd, s akkor a révész elhúzhat a búsba, nyugdíjba vagy valahová, ahol még ezek a nevetséges kisipari módszerek vannak divatban. Bár ilyenek mindig lesznek, mert ha mindenhová hidakat építenénk, akkor egyszerűen befednénk a folyókat, s az nyilván marhaság lenne, a halak búskomorságot kapnának a sötétben. De ha valaki jól megfigyelte a napfürdőzőket, könnyen csaláson kaphatta őket. Le van sumva a szem, de olykor azért kisandít, pont arra, ahonnan a terhe alatt nyögve, szitkozódva, morogva küszködő hajó jön. Mindez persze még nem hallatszott, a nyögés, a szitok, de olyan jól el lehetett képzelni, hogy annál több nem is kellett. Troché nem figyelt a napfürdőzőkre, neki a szokásos faszik, akik tegnap is, a múlt héten is itt peneltek, azok voltak a gyanúsak, csendesebbek voltak, tétovák.

Pénteken (29-én) egzotikus csemegéket vehet magához az ekrán barátja, amilyen például este a Dunán már a hülye címével is feltűnést keltő lengyel romkom, a Szinglik bolygója. S akkor hagyjuk is a cím keltette sötét allúziókat: a mű természetesen a macsizimó megjuhászodásáról szól. Tizenegy után jelentősebb verseny bontakozik ki a Paramount Channel és az HBO 2 között: előbbi az Arachnophobia – Pókiszony című 1990-es remekművel kedveskedik, az utóbbi meg egy színigaz történeten alapuló norvég próbálkozással, A király választásával. A pókokkal érthető módon John Goodman, Jeff Daniels és Julian Sands küzd meg, a szegény király (ezt a vonalat még folytatjuk) viszont abból választhat, hogy feladja-e Oslót vagy meghal. Ennek fényében megértek mindenkit, aki inkább a nagyjából ugyanilyenkor kezdődő Szárnyas fejvadászt választja a Film+-on. Az eredetiről van szó, tehát lesz lófaszozás benne, Olmost állítólag Olmossynak hívták, amikor magyar volt. Szerencsére Bud Spencer még mindig magyar, úh. mindenki megnézheti kilenckor az AMC-n az Akik csizmában halnak meg c. marhaságot nevezett Spencerrel és Ferenc Hillel (vajon ő is kap majd szobrot Pesten?).

Szombaton a beígért szegény király tematikában maga Lear lép elénk este tíz után a Cinemax2-n, sajnos Sir Anthony Hopkins tavalyi megformálásában, de a játszótársai (Jim Carter, Jim Broadbent, Tobias Menzies, Christopher Eccleston) mindenért kárpótolnak nyilván. A három a kislány meg a mindennél is többért: Emily Watson, Florence Pugh és Emma Thompson. De miattuk is csak egy kicsit szabad tévézni, úgy fél szemmel.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.