Rádiójáték

Szántó T. Gábor: Kafka macskái

Interaktív

Nehéz azt mondani, hogy kortárs rádiójáték. Óhatatlanul érezzük, van ebben valami para­doxon. Pedig, ha belegondolunk, hangoskönyvek hada hódított nem is olyan rég. Erre gondolva nem kellene temetni a műfajt, mert igazán szolgálhat még meglepetésekkel (erről bővebben lásd: Játszani is engedd!, Magyar Narancs, 2013. már­cius 21.).

A Kafka macskái esetében, mondjuk, éppen nem szolgál, de önmagában az ötlet: kortárs regényt közreadni tényleg rádiószínházi módon – nem szimpla felolvasásként –, szinte halált megvető bátorságra vall. Akkor is, ha egy klasszikus adaptációt kapunk a rendezőtől, Surányi Andrástól. Szántó T. Gábor regénye persze jól kihasználható alapot ad: a regényíró országokon, archívumokon és nőkön keresztül nyomoz Kafka életrajza után; mindeközben saját idegenségérzetét és identitáskeresésének problémáit próbálja feloldani. (A könyvről 2014. augusztus 28-i számunkban jelentettünk meg kritikát, korábban, június 5-én pedig egy részletet is közöltünk a regényből – a szerk.) Az önmagát kutató elbeszélő magabiztosan, E/1-ben elmélkedik, miközben töredékként feltűnik Kafka hol ismert, hol fiktív életrajzának egy-egy dokumentuma. A két narráció ügyesen megoldott párhuzamát nem túl sok, ám karakteres mellékszereplő kíséri. Ennek ellenére a két egyórás rész nem mindig hagyja, hogy a regény történetvezetését megérezzük. Néhol döcögős lesz, figyelmünk is el-elkalandozik. De azért rádiójáték ez a javából – nem csak a történettel és a szereplőkkel dolgozik: igyekszik ugyanis a zenei betéteket nem csupán aláfestésként, hanem narratív elemként használni, ami általában jól is sikerül. A hanghatások sem túlerőltetettek vagy túlstilizáltak; tulajdonképpen gördülékeny és jól befogadható mű ez mindazoknak, akik rá- vagy visszaszoknának a műfajra.

MR-1 – Kossuth rádió, augusztus 22–23.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.