Szegény Imre fázik - Én vagyok itt a Petőfin

Interaktív

Úgy lehet, a Nemzeti Hírcsatorna mindennapi teljesítményének árnyékában szinte alig jut érdemi figyelem a megújult és Petőfi nevével felruházott kettes csatornának, noha ott is nagyban zajlik a munka, és pezseg az élet.

Péntek este ott is akad hibás inzert („irónikus”) és szórakoztató marhaság („most visszaadjuk a hajót az A38-nak” – kapcsolnak vissza a rendezvényhajóra az Akváriumból), ám igazából ilyesmit minden csatornán szép számmal lelhetünk, ezt tévékritikusi becsületszavamra állítom. Az viszont már egyedi jellegzetesség, hogy az M2 most egy sor új tévés arc beállításával kapcsolja össze azt a nagy fiatalos lazaságot, amely szándékaik szerint elöntené az esti főműsoridőt.

Fiatalos, laza, de persze felelősségteljes is egyszersmind, hiszen a múlt héten például az újrahasznosítás, a szemétkezelés témája hullámzott végig az esti élő magazinműsoron, két koncertrészlet között sörösdoboznyitókból összefűzött nyakláncokkal és nejlonszatyor szoknyákkal népszerűsítve a fontos ügyet. S persze megszólalásokkal is, mondjuk, ily lényegre törő kérdéssel felütve egy interjút: „mi a szakmai oldala a szemétkérdésnek?” Mint oly sokszor, persze ezúttal is a szerepét kellő alázattal képviselő interjú­alany mentette meg a helyzetet, inadekvát jópofizásokra is valódi válaszokat adva.

„Én is nagyon öko vagyok” – halljuk az egyik műsorvezető szájából, merthogy a műsor címe mégiscsak „Én vagyok itt” – s ezt viszont nagyon is komolyan veszik a közszereplésre bátorított ifjú emberek. Főleg az eddig csak az M3 idegesítő ajánlóiból ismerős Fodor Imre, aki egyetlen műsor időtartama alatt több információt oszt meg önmagáról, mint amit a magyar történelem néhány jeles alakjáról évszázadok alatt sikerült kikutatnunk.

false

 

Fotó: mediaklikk,hu

„Idefelé borzolta a szél a hajam”, „nekem a B lemezem (!) a vidékre költözés”, „van egy barátom az Őrségben, aki lovasudvart üzemeltet”: csak úgy sorjáznak a jobbnál jobb sztorik a göndör fiatalemberről, aki járt már a Jászai Mari téren (hisz mesélte!), de a devecseri piacon is. A devecseri piacon mindent meg lehet venni egy ezresből – ezt ő maga állítja, ám e témáról egy értelmezhetetlen riportanyag is elkészült, melyben a csatorna két gyakornoka ár alatt, illetve ingyen kunyerált el néhány vacakot a devecseri árusoktól, derűs reflektálatlansággal mozogva a nyomorközeli terepen.

Múlt péntek este hűvösen fújt a szél, minélfogva az adás vezérmotívuma a műsorvezetői hőérzet lett: Fodor Imre legénykedett, majd borított magára kendőt és ugrált egy helyben maszáj harcos módjára. Olykor azért a széltől óvott szituációban is láthattuk, mondjuk, amikor csigalassúságú interjút készített az A38-on fellépő francia énekesnővel, akinek a nevén előtte és utána több menetben viccelődött műsorvezető társával. (Hiába, azok a pipiske franciák!) Nos, az interjú első és nagyobbik része a teljes meg nem értés jegyében zajlott, pedig a műsor Imije még csak meg sem kockáztatta az idegen nyelven való megszólalást, viszont a tolmács alulmaradt a kontúrtalan kérdések lefordításáért folytatott egyenlőtlen küzdelemben. No, de mindez másképp lesz majd a jövőben, hiszen Fodor Imre azóta közelebb került a francia kultúrához. Elutazott Párizsba a barátnőjével. Ne kérdezzék, hogy honnan tudom!

M2 Petőfi, március 27.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.