Szegény Imre fázik - Én vagyok itt a Petőfin

Interaktív

Úgy lehet, a Nemzeti Hírcsatorna mindennapi teljesítményének árnyékában szinte alig jut érdemi figyelem a megújult és Petőfi nevével felruházott kettes csatornának, noha ott is nagyban zajlik a munka, és pezseg az élet.

Péntek este ott is akad hibás inzert („irónikus”) és szórakoztató marhaság („most visszaadjuk a hajót az A38-nak” – kapcsolnak vissza a rendezvényhajóra az Akváriumból), ám igazából ilyesmit minden csatornán szép számmal lelhetünk, ezt tévékritikusi becsületszavamra állítom. Az viszont már egyedi jellegzetesség, hogy az M2 most egy sor új tévés arc beállításával kapcsolja össze azt a nagy fiatalos lazaságot, amely szándékaik szerint elöntené az esti főműsoridőt.

Fiatalos, laza, de persze felelősségteljes is egyszersmind, hiszen a múlt héten például az újrahasznosítás, a szemétkezelés témája hullámzott végig az esti élő magazinműsoron, két koncertrészlet között sörösdoboznyitókból összefűzött nyakláncokkal és nejlonszatyor szoknyákkal népszerűsítve a fontos ügyet. S persze megszólalásokkal is, mondjuk, ily lényegre törő kérdéssel felütve egy interjút: „mi a szakmai oldala a szemétkérdésnek?” Mint oly sokszor, persze ezúttal is a szerepét kellő alázattal képviselő interjú­alany mentette meg a helyzetet, inadekvát jópofizásokra is valódi válaszokat adva.

„Én is nagyon öko vagyok” – halljuk az egyik műsorvezető szájából, merthogy a műsor címe mégiscsak „Én vagyok itt” – s ezt viszont nagyon is komolyan veszik a közszereplésre bátorított ifjú emberek. Főleg az eddig csak az M3 idegesítő ajánlóiból ismerős Fodor Imre, aki egyetlen műsor időtartama alatt több információt oszt meg önmagáról, mint amit a magyar történelem néhány jeles alakjáról évszázadok alatt sikerült kikutatnunk.

false

 

Fotó: mediaklikk,hu

„Idefelé borzolta a szél a hajam”, „nekem a B lemezem (!) a vidékre költözés”, „van egy barátom az Őrségben, aki lovasudvart üzemeltet”: csak úgy sorjáznak a jobbnál jobb sztorik a göndör fiatalemberről, aki járt már a Jászai Mari téren (hisz mesélte!), de a devecseri piacon is. A devecseri piacon mindent meg lehet venni egy ezresből – ezt ő maga állítja, ám e témáról egy értelmezhetetlen riportanyag is elkészült, melyben a csatorna két gyakornoka ár alatt, illetve ingyen kunyerált el néhány vacakot a devecseri árusoktól, derűs reflektálatlansággal mozogva a nyomorközeli terepen.

Múlt péntek este hűvösen fújt a szél, minélfogva az adás vezérmotívuma a műsorvezetői hőérzet lett: Fodor Imre legénykedett, majd borított magára kendőt és ugrált egy helyben maszáj harcos módjára. Olykor azért a széltől óvott szituációban is láthattuk, mondjuk, amikor csigalassúságú interjút készített az A38-on fellépő francia énekesnővel, akinek a nevén előtte és utána több menetben viccelődött műsorvezető társával. (Hiába, azok a pipiske franciák!) Nos, az interjú első és nagyobbik része a teljes meg nem értés jegyében zajlott, pedig a műsor Imije még csak meg sem kockáztatta az idegen nyelven való megszólalást, viszont a tolmács alulmaradt a kontúrtalan kérdések lefordításáért folytatott egyenlőtlen küzdelemben. No, de mindez másképp lesz majd a jövőben, hiszen Fodor Imre azóta közelebb került a francia kultúrához. Elutazott Párizsba a barátnőjével. Ne kérdezzék, hogy honnan tudom!

M2 Petőfi, március 27.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.