tévéSmaci

Táplálkozott a rókával

  • tévésmaci
  • 2016. december 10.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché rendezték a dolgokat, Sztupa összekevert mindent. Én vagyok Troché, mondta, majd úgy folytatta – Trochéra, az igazi Trochéra bökve –, hogy te meg Ómafa. De hát én Troché vagyok, szalad ki hirtelen Troché száján, de Sztupa csak nevetett: én vagyok Troché. De Sztupa, értsd már meg, hogy én vagyok Troché, próbálkozott még egyszer Troché, s hogy nyomatékot adjon szavainak, jobb kezének ujjait szorosan összepréselte, mint aki mind az öt ujjával alulról bele akar csípni a levegőbe, úgy lengette Sztupa orra előtt: értsd már meg, hogy én vagyok Troché! Sztupa kacagott, te Ómafa vagy, én vagyok Troché, kész, vége! Troché kétségbeesésében Ómafához fordult. Ómafa, Ómafaaaa, gyere! Ómafa még összehajtott ezt-azt, de aztán jött. Sztupa összekever mindent, mondta neki Troché. Szia Sztupa, mondta neki Sztupa (mármint az igazi Sztupa az igazi Ómafának). Troché (mármint az igazi) erre megismételte az igazi Ómafának: mindent összekever. És röhög, nézd, röhög! Sztupa már nem nevetett, csak felemelt egy almát az asztalról, s Troché felé nyújtotta: paradics, kérsz paradicst, Ómafa? Ómafa közbevágott, kérek paradicst. De Sztupa tettetett mogorvasággal azt mondta neki, hogy nem téged kérdeztelek, Sztupa! Troché még erre sem adta fel: az nem paradics, az alma, Sztupa! Kicsit hezitált, hozzátegye-e még, hogy értsd meg, de abban már ő sem bízott annyira, ezért inkább annyit fűzött csak hozzá, hogy én nem Ómafa vagyok, hanem Troché. Ómafa, mondd meg neki te is, hogy én Troché vagyok! Ómafa megmondta: ő Troché. De Sztupa nem tágított, ő Ómafa. De Ómafát sem abból a fából faragták, amelyik könnyen feladja. Hülye vagy, Sztupa, mondotta, majd hozzátette Trochéra mutatva, ő Troché. Én Ómafa vagyok, bökött önkeblére, te meg Sztupa. Aha, értem, mondta erre Sztupa. Te vagy Sztupa, ő Ómafa, én meg Troché, de hát ezt mondtam eddig is! Ezt mondtad, de nem így van, mindent összekeversz, ezt már a hamis Ómafa, vagyis az igazi Troché mondta az igazi Sztupának, tehát a hamis Trochénak. És az almát is összekevered a paradiccsal. Sztupa rápillantott az almára, de volt mellette paradics is, úgyhogy akár össze is keverhette volna őket, pirosak voltak és biók, csak hát az egyik nagyon alma volt, a másik meg nagyon paradics, amit az igazi Troché is a magáénak vallott, azt mondta rá, paradicsom.

Pénteken (11-én) este kilenckor a Film Cafén Alan Rickman rendezői életművének egyik méltán feledett, ám annál látványosabb opusa kezdődik, A virág románca. Persze, ez is arról szól, mint az összes ilyen, hogy valaki préselni akarja Virágot, de ha a Napkirály tájépítészei keverednek szerelmi kalamajkába Kate Winslettel, az mégiscsak más dolog, mintha a Tájkirály (helyesen nyilván thai király) napépítészei­vel fordulna ilyesmi elő. Szerencsére csak ötvenöt percig kell nézni, mert akkor az M3-ra befutnak Platonov szerelmei, még a hatvanas évek végéről egy méltán csehovi tévéjáték keretein belül, igazolandó, hogy Darvas Ivánba is szorult egy adag napkirályság, mert olyan szerelmei vannak, amiről egy tájépítész álmodni sem merhet, Tordai Teri, Bara Margit vagy Drahota Andrea, hogy Szofja Jegorovnát már ne is említsük. De említettük, ő a Tordai.

Szombaton ugyanitt fél órával előbb kapcsoljuk a Lada gyárat: Egészséges erotika. Délután ötkor volt a Coolon egy miszterbínes Maigret, éppen csapdát állított, sikerült elkerülnünk. Alkalmasint ma egész nap olyan filmek mennek, mint egész héten, nézhetők, de sehol egy dög bennük, ezért inkább csak úgy felsorolom őket. Superfantozzi, Rob Roy, Dzsentlemanus, Dutyi dili (ez még csak-csak), A Római Birodalom bukása (én egyszer láttam A Római Birodalom bukósisakját is!), Egy kincskereső Mexikóban (naná, majd Kőbánya-hizlalón!).

Vasárnap sem csap be a villám, az M3 este hét után Robert Redforddal adja A nagy Gatsbyt. Utána jön Totó, Peppino és az édes élet. A Film+-on pedig brixtoni kiscsákeszek mentik meg a bolygót a marslakóktól az Idegen arcokban. Ezért tényleg nem érdemes tévét tartani, sokat fogyaszt.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."