tévéSmaci

Téli krokodil

  • tévésmaci
  • 2019. június 23.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché első rókavadászatukon megjelentek, no, mondhatom, még pendelyes korú gyermekek voltak, mindezt leginkább társadalmi helyzetük napnál is világosabb belövése miatt kell rögzíteni. E szerfelett magas társadalmi pozíción az sem változtatott szemernyit sem, hogy Sztupa és Troché a rókák oldalán vettek részt e vadászaton. Persze, persze, a rókák oldalán és rókaként is, de nem a vadak, hanem a vadászok között (volt erre egy kifejezés akkoriban: belülről bomlasztottak). Az álcával nem sok gondjuk akadt, a rókák kabátja éppúgy veres, mint a vadászok frakkja, ilyen kemény, fekete, gömbölyű lovaglókalpagot, amit úrlovasok és más mondaine népek viselnek hasonló alkalmakkor, nos, azt szerzett nekik a párt. Elég simán ment a dolog, csak annyi kárát látta a közösség, hogy az épp a csehszlovákiai Havlíčkův Brodban rendezett XIV. Barátság Viadalon szereplő öttusa-válogatott fedetlen fővel hozta le a lovaglást – a helyi közönség ovációjától kísérve. Sajnos ez sem segített a csapaton, mert utána Balczó hiába futott remekül, Onyiscsenko a vívásban akkora előnyt szerzett, melyet már nem lehetett behozni, így a fiúknak be kellett érniük az ezüsttel. Ha lett volna rajtuk tökfödő, akkor is ugyanígy végeztek volna, összegezte a helyszínen tartózkodó instruktor, s szemrebbenés nélkül aláírta a sapkahiányról szóló igazoló jelentést. Sztupa és Troché, a két róka eközben pompás hátasán űzte a vadat, pontosabban zavarták össze a felsőházi hobbivadászokat. Mindezen ügyködésükben nagy segedelmükre volt az angol nyelv, hiszen a felsőbb osztálybeli rókák valamiért úgy tudják, hogy a brit uralkodóház a cockney-t preferálja, ezért már a rókakölyköket is erre tanítják. Tehát amikor Sztupa, a róka a nyeregben hátrafordulva elkiáltotta magát rókaakcentusban nyomva a cock­-

ney-t, hogy hallali, tényleg teljes lett a zűrzavar. Hát még, amikor Troché megfújta a kürtöt (máig nem sikerült visszaszerezniük szegény briteknek).

Pénteken (24-én) a Duna tévé este kilenc húszkor még egy Bergmant elővarázsol a kabátujjából: az 1957-es A hetedik pecsét az a film, melyet mindenki arról ismer, hogy a valamiért Dorelliknek öltözött Halál sakkozik benne Max von Sydow-val, és a jó Max dug. (Tényleg, emlékeznek még a Dorellik jön! c. remekműre – na, azt sajnos nem adja a tévé.) Lesz viszont rögtön ezután itt egy Kaspar Hauser is, amiből azt a messzemenő következtetést vonhatjuk le, hogy befigyelt egy nagyobbacska Herzog-csomag is a Duna csatornára, amiért is nem lehetünk eléggé hálásak, főként, ha jókor sikerül befejezni. Arra sem vetünk követ, aki az ilyet nem szenvedheti, neki a Cinemax 21.45-kor nyom valamit az Egy házasság helyzete c. (egy bergmani cím, nemde) sorozatból. A tíz tízperces epizódból álló műalkotás Stephen Frears és Nick Hornby mára már mondhatni, olajozott összeműködésének gyümölcse, s pont olyan is.

Vasárnap Al Tasziló Sebhelyesarcúként fújja az orrát a nulláslisztbe éjfél előtt a Mozi+-on.

Hétfőn este kilenckor pedig jön a Leon, a profi és a második része, a Leonidász, az Adidász, de utóbbiban nem vagyok teljesen biztos, kérem, hívják fel a Film Cafét.

Csütörtökön egy durva számolási hiba a Duna tévén 23.25-kor: Az ötödik pecsét. Vagy, ahogy a költő mondja: anyám, add el a tévét!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.