Tíz év alatt 66 helyet esett vissza Magyarország a sajtószabadság-listán

  • narancs.hu
  • 2020. április 21.

Interaktív

A listát készítő szervezet szerint ezért egyértelműen Orbán Viktor tehető felelőssé.

A felhatalmazási törvényt, illetve Orbán Viktor miniszterelnök személyes döntéseit jelöli meg a Riporterek Határok Nélkül (RHN) nevű nemzetközi szervezet annak okaként, hogy Magyarország ismét hátrébb csúszott a sajtószabadság mértékét mutató 2020-as listán. Szerintük a magyar miniszterelnök arra használja a járványhelyzetet, hogy tovább korlátozza a sajtó szabadságát.

Az RHN szerint a legfőbb probléma a Büntető törvénykönyvbe beillesztett új passzus, amelyre hivatkozva akár öt év börtönnel is büntethetik a rémhírterjesztést. Mint ismert, a kormány arra hivatkozott, hogy a fake news terjedését kívánja ezzel akadályozni, de beillesztett egy olyan gumiszabályt is, amely szerint nemcsak a hazug hírek terjesztőit lehet eljárás alá vonni, de azt is, aki “való tényt oly módon elferdítve állít vagy híresztel, amely alkalmas arra, hogy a védekezés eredményességét akadályozza vagy meghiúsítsa”.

Korlátok közt

A szervezet szerint ez a törvénymódosítás lényegében a jogszabály alkalmazóira bízza annak eldöntését, hogy mi a valós és mi a hamis hír. Ezzel nyomást gyakorol a médiapiacra, akadályozva az újságírókat abban, hogy megfelelően tájékoztassák a nyilvánosságot. Az RHN felidézi azt is, hogy a törvénymódosítás beterjesztését a kormánypárti médiában egyfajta kampány előzte meg, több jobboldali médiaszemélyiség, megszólaló a kabinettel kritikus újságírók letartóztatását követelte.

A független sajtót abban is akadályozzák munkája elvégzésében a szervezet szerint, hogy munkatársait nem hívják meg, nem engedik be a különféle tájékoztatókra, akadályozzák őket abban, hogy a parlamentben képviselőkkel beszélhessenek.

Ezért Magyarország két helyet esett vissza a listán 2019-hez képest. Az RHN azt is megjegyzi, hogy a lecsúszás illeszkedik az évek óta tartó trendbe. A média nagy részét magába foglaló kormánypárti alapítvány, a KESMA kiépülése, korábban a tulajdonosváltások, a csak fideszes delegáltakból álló Médiatanács ténykedése, az állami reklámköltések piacot torzító hatása, a kormánypárti politikusok hozzáállása a független médiához (pl. nem adnak interjúkat) mind-mind közrejátszottak abban, hogy Magyarország ennyire visszacsúszott a listán.

2010-ben még a 23-dik volt, idén már a 89-dik helyen van Izrael és Peru között. Magyarországot többek között Kirgizisztán (82.) és a nemrég még polgárháború sújtotta Sierra Leone (85.) is megelőzi.

Az idei lista első öt helyén Norvégiát, Finnországot, Dániát, Svédországot és Hollandiát találjuk. Érdekesség, hogy a második helyen az a Finnország van, amely az uniós soros elnökeként tavaly bírálta a magyar kormány lépéseit, mire válaszként a kormánypárti média azt állította, a skandináv államban nem is szabad teljesen a sajtó, hiszen nagyon koncentráltak a tulajdonviszonyok.

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.