A szavak elrablása

  • Radvánszki Péter
  • 2017. augusztus 29.

Jó ez nekünk?

A beszéd erejének eltűnésével az ember hitelessége tűnik el.

Ismerjük azt a viccet, hogy Kohn bemegy a henteshez, rámutat egy sonkára és megkérdezi: „Mennyibe kerül ez a hal?” A hentes döbbenten néz, majd habogva válaszol: „De uram, az nem hal, hanem sonka!” Kohn dühösen kéri ki magának: „Nem azt kérdeztem, mi az, hanem hogy mennyibe kerül!”

Ha halnak mondjuk, akkor lehet akár a húsvéti sonka is kóser? A babilóniai talmudistákról (a pumbeditaiakról) mondták azt, hogy annyira értenek a szavak csűrés-csavarásához, hogy „egy elefántot is átvezetnek egy tű fokán”.  Én a Talmud-óráimon azért azt tűztem ki célomul, hogy minden fontosabb szónak feltárjuk a teljes jelentéstartalmát. Nagy kihívás.

A hírekben mintha háború dúlna a szavak birtoklásáért. Nemrég például „népcsoport”-ot teremtettek a „diákok”-ból, amikor egy kínos, rasszista felhangú megjegyzést akartak kimagyarázni politikusok. Kissé átlátszó.

Azonban ez az eset nem különleges, hiszen sokszor válik fegyverré egy-egy szó, az állandó ismételgetés következtében, közszereplők szájában. A szavak birtoklásának kényszere pártállástól függetlenül létezik, és ma is uralja a közéletet (tisztelet azoknak, akik ez ellen küzdenek). Sőt, minden gondolkodó ember válságban érezhetné magát, amióta a „világ legnagyobb hatalmú embere”, az amerikai elnök úgy nyert választást, hogy a kampánya alatt kijelentéseinek hetven százaléka hamis volt. Vagyis nagyrészt hazudott. Hogy történhetett ez meg?

A szavazók egyszerűen az érzelmi töltetre reagáltak, nem az igazságtartalomra. Vagyis az érzelmi adalék ugyanolyan fontos, mint a szó lényegi jelentése!

Sokszor válunk „verbális manipuláció” áldozataivá. Olyan megszólalásokra gondolok, amelyekben az emocionális töltet „legyűri” a szó lényegét, jelentéstörténetét, és kizárólag a használójának játékszere, fegyvere lesz.

Azonban a szavak stabil jelentésének eltűnésével azok ereje is csökken. A beszéd erejének eltűnésével pedig az ember hitelessége tűnik el. Azt érzem, mintha egy szó, egy mondat kifacsarásával valami közös kincset rombolnának szét. Ellopják az emberi intelligencia vívmányait. Ideális esetben egy szó jelentéstartalmát csakis közös elhatározással, vagy legalábbis intelligensen lehetne megváltoztatni.

Le a szavak elrablásával!

Hiszen a nyelvtörténet elárulja nekünk, hogy van lassú, kifinomult módja egy szó tartalmi átalakításának.

A héber nyelvben ilyen változás volt, amikor a modern nyelv kialakításánál ősi szavakat használtak a régi jelentés lényegi megtartásával. Így lett az Ezékiel könyvében olvasható „kékes ragyogás”-ból (hásmál) a mai elektromos áramot kifejező szó. A római korban, a szétszórt diaszpóra kialakulásával így vált a „köztünk élő idegent” jelentő szóból (gér) a „zsidóságba betért”-re utaló kifejezés – ugyanis addigra a zsidóság többsége lett idegen lakó valamilyen messzi országban.

Említhetnénk magyar nyelvi változásokat is: például a „vörös” eredetileg „veres”, és vérest jelentett csupán. Bájos jelentésváltozás, amelyben egy konkrét fizikai jelentésű szó színné alakul. Mindegyik fenti eset azonban kollektív, de legalábbis többségi elhatározású, hosszú folyamat következménye.

Legyen héber vagy magyar nyelvtörténet, drágaköveknek kell tekintenünk szavainkat, amelyekkel garázdaság dobálózni, és egyszerű lopás lenyúlni őket. Inkább őrködjünk felettük, hiszen sokkal nagyobb „verbális felelősség” terhel minket, mint amennyire azt az elektronikus élet sugallja. Az olyan térben, ahol minden szó kitörölhető egy gombnyomásra, a felelősségérzet is elhalványul. Pedig addigra lehet, hogy olvasták, és talán soha nem felejtik el…

Érthető így már, hogy a zsidó hagyomány szerint a beszéddel, jelképesen mondva, ölni is lehet. Ugyanakkor szavakkal lett teremtve a világ („És mondta az Örökkévaló, legyen fény, és lett fény…”), tehát nemcsak a pusztítás, hanem a formálás is részben a verbalitásnak köszönhető.

Ha pedig már mást nem tehetünk, nevessünk a nyelvi leleményeken, amelyeket önmaguk mentegetésére használ néhány, önmérsékletben hiányos közszereplő, vagy akár hétköznapi ember. Ha citromba harapunk, akkor néha hadd mondhassuk azt, hogy az narancs, csak kicsit sárgább, kicsit savanyúbb. Végül is a miénk.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.