Gólem vagy Messiás?

  • Toronyi Zsuzsanna
  • 2016. december 4.

Jó ez nekünk?

A berlini Zsidó Múzeum (jmberlin.de) GOLEM című kiállításának egyik kiállított tárgya egy „Make America Great Again” feliratú fehér pamut baseball-sapka. Kortárs darab, kapható számos webshopban, de akár a Wallmartban is – mi teszi kiállítási tárggyá? Nem kevesebb, mint a társadalomkritikus kiállításairól ismert berlini múzeum azon véleménye, amivel az Egyesült Államok következő elnökét, Donald Trumpot az ember által teremtett, de végül teremtőjét és a világot is elpusztító szörnyek, a Gólemek közé sorolja. Elég sarkos állítás, élesen szemben azok véleményével, akik egyenesen a messiás előhírnökét látják benne, sőt rámutattak arra is, hogy Trump neve betűinek számértéke megegyezik a Messiás számértékével – nem folytatom, de világos, hogy Trump megjelenése igazolni látszik azt a népi bölcsességet, hogy egy bolond százat csinál. (Ez nem zsidó bölcsesség, hanem egyszerűen népi tapasztalat.)

A tény, hogy Donald Trump lehet az Egyesült Államok következő – egyes félig vicces mémek szerint az utolsó – elnöke, furcsa reménykedéssel tölti el mindazokat, akiket az elnökválasztással nagyjából egy időben lezajlott UNESCO határozat is sokkolt. Eszerint a zsidó népnek nincs történelmi kapcsolata Jeruzsálemmel, illetve a Templom heggyel. Az Unesco világörökségi bizottsága (World Heritage Committee) évente egyszer ül össze, és elvileg a világörökségi listára vételről, illetve a Világörökséggel összefüggő kérdésekről hoz határozatokat. A Világörökség az, amit ez a bizottság az egész földkerekség közös kulturális és/vagy természeti értékének tekint, olyan kincsnek, amelynek megóvása nemzeti, politikai és egyéb szempontok felett álló közös érdek, és ezért gondos ápolása is közös feladat. Az erről szóló határozatot minden magára – és persze a kulturális/természeti örökségre – valamit is adó állam ratifikálta, így elvileg egy nemzetek felett álló, tisztán eszmei értékeket őrző egyezményről, szervezetről, listáról beszélhetnénk. Elvileg.

A világörökségi listára kerülni nagy presztízst, nem mellékesen komoly turisztikai bevételt jelenthet, ezért nagyon komolyan vett kritériumoknak kell megfelelnie egy-egy helyszínnek ahhoz, hogy a listára kerülhessen. Elvileg. Az utóbbi időben azonban elszaporodni látszanak a politikai döntések. Ennek volt egyik jele Battir 2014-es listára kerülése, amely a kritikus vélemények szerint csakis azért került fel, hogy megakadályozzák az izraeli védelmi fal kiépítését. Most ennek köszönhetően a jelenleg 1052 tételt számláló listán van egy olajfaliget is – ennyi Battir.

A jeruzsálemi óváros és a város törökkori falai 1981 óta számítanak világörökségi helyszínnek az UNESCO térképén a veszélyeztetett örökséget jelentő kategóriában. Az indoklás szerint a város „a judaizmus, a kereszténység és az iszlám szent városa. 220 történelmi jelentőségű emlékhelye között szerepel a 7. században épített, geometrikus és növényi motívumokkal díszített Sziklamecset, melyet mindhárom világvallás Ábrahám áldozata – amikor végül nem áldozta fel Izsákot – helyszínének ismer el. Az indoklás felsorolja még a Nyugati Falat (Siratófal), és a Szent Sír Templomot, ahol Jézus sírja látható.”

A World Heritage Committee legutóbbi, Isztambulban tartott ülésén ebből az örökségből „vonták ki” elvi szinten a zsidó történelmi tartalmat. Ami abszurd, ezt ragoznunk sem kell, hiszen mindannyian megtanultuk már ötödikben, hogy miként alakult a térség történelme, és mit ír erről mindhárom világvallás közös szent könyve, a Biblia. Izrael a döntést a terrort támogató erkölcsi támogatásnak értékeli, ezért felfüggesztette részvételét az Unesco munkájában.

Ennek fényében Donald Trump azon ígérete, hogy az Egyesült Államok nagykövetségét Tel Avivból Jeruzsálembe, a „zsidó nép örök fővárosába” helyezi át, különös jelentőséggel bír. A legfontosabb zsidó imádság, az Amida egyik áldása Jeruzsálemről szól: „Jeruzsálembe, városodba térj vissza irgalommal, s lakozz benne, miként megmondtad. Építsd fel a közeljövőben, még napjainkban örökké tartó épületté. S Dávid trónját is mihamarabb állítsd vissza benne. Áldott vagy Örökkévaló, Jeruzsálem újjáépítője.” Mivel ezt az imát elvileg naponta háromszor elmondják a hagyományhű zsidók, és mivel a Föld gömbölyű, feltételezhetően, miközben ezt írom, és miközben ezt olvassák, valahol, valakik éppen Jeruzsálemért imádkoznak. Mert Jeruzsálem nagyon fontos, évezredek óta felé fordulva imádkoznak a zsidók a felépüléséért, irányába állnak a zsinagógák (nem mellesleg a keresztény templomok is), a sírkövek, minden. A zsidó élet epicentruma Jeruzsálem, amit nem lehet egy Unesco határozattal eltörölni.

Sapkája a kritikusoknak Gólem-szimbólum, Jeruzsálemről szóló ígérete egyeseknek messiási üzenet.

De mit állítunk az Unescóról?

A szerző a Magyar Zsidó Múzeum és Levéltár igazgatója

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.