Gólem vagy Messiás?

  • Toronyi Zsuzsanna
  • 2016. december 4.

Jó ez nekünk?

A berlini Zsidó Múzeum (jmberlin.de) GOLEM című kiállításának egyik kiállított tárgya egy „Make America Great Again” feliratú fehér pamut baseball-sapka. Kortárs darab, kapható számos webshopban, de akár a Wallmartban is – mi teszi kiállítási tárggyá? Nem kevesebb, mint a társadalomkritikus kiállításairól ismert berlini múzeum azon véleménye, amivel az Egyesült Államok következő elnökét, Donald Trumpot az ember által teremtett, de végül teremtőjét és a világot is elpusztító szörnyek, a Gólemek közé sorolja. Elég sarkos állítás, élesen szemben azok véleményével, akik egyenesen a messiás előhírnökét látják benne, sőt rámutattak arra is, hogy Trump neve betűinek számértéke megegyezik a Messiás számértékével – nem folytatom, de világos, hogy Trump megjelenése igazolni látszik azt a népi bölcsességet, hogy egy bolond százat csinál. (Ez nem zsidó bölcsesség, hanem egyszerűen népi tapasztalat.)

A tény, hogy Donald Trump lehet az Egyesült Államok következő – egyes félig vicces mémek szerint az utolsó – elnöke, furcsa reménykedéssel tölti el mindazokat, akiket az elnökválasztással nagyjából egy időben lezajlott UNESCO határozat is sokkolt. Eszerint a zsidó népnek nincs történelmi kapcsolata Jeruzsálemmel, illetve a Templom heggyel. Az Unesco világörökségi bizottsága (World Heritage Committee) évente egyszer ül össze, és elvileg a világörökségi listára vételről, illetve a Világörökséggel összefüggő kérdésekről hoz határozatokat. A Világörökség az, amit ez a bizottság az egész földkerekség közös kulturális és/vagy természeti értékének tekint, olyan kincsnek, amelynek megóvása nemzeti, politikai és egyéb szempontok felett álló közös érdek, és ezért gondos ápolása is közös feladat. Az erről szóló határozatot minden magára – és persze a kulturális/természeti örökségre – valamit is adó állam ratifikálta, így elvileg egy nemzetek felett álló, tisztán eszmei értékeket őrző egyezményről, szervezetről, listáról beszélhetnénk. Elvileg.

A világörökségi listára kerülni nagy presztízst, nem mellékesen komoly turisztikai bevételt jelenthet, ezért nagyon komolyan vett kritériumoknak kell megfelelnie egy-egy helyszínnek ahhoz, hogy a listára kerülhessen. Elvileg. Az utóbbi időben azonban elszaporodni látszanak a politikai döntések. Ennek volt egyik jele Battir 2014-es listára kerülése, amely a kritikus vélemények szerint csakis azért került fel, hogy megakadályozzák az izraeli védelmi fal kiépítését. Most ennek köszönhetően a jelenleg 1052 tételt számláló listán van egy olajfaliget is – ennyi Battir.

A jeruzsálemi óváros és a város törökkori falai 1981 óta számítanak világörökségi helyszínnek az UNESCO térképén a veszélyeztetett örökséget jelentő kategóriában. Az indoklás szerint a város „a judaizmus, a kereszténység és az iszlám szent városa. 220 történelmi jelentőségű emlékhelye között szerepel a 7. században épített, geometrikus és növényi motívumokkal díszített Sziklamecset, melyet mindhárom világvallás Ábrahám áldozata – amikor végül nem áldozta fel Izsákot – helyszínének ismer el. Az indoklás felsorolja még a Nyugati Falat (Siratófal), és a Szent Sír Templomot, ahol Jézus sírja látható.”

A World Heritage Committee legutóbbi, Isztambulban tartott ülésén ebből az örökségből „vonták ki” elvi szinten a zsidó történelmi tartalmat. Ami abszurd, ezt ragoznunk sem kell, hiszen mindannyian megtanultuk már ötödikben, hogy miként alakult a térség történelme, és mit ír erről mindhárom világvallás közös szent könyve, a Biblia. Izrael a döntést a terrort támogató erkölcsi támogatásnak értékeli, ezért felfüggesztette részvételét az Unesco munkájában.

Ennek fényében Donald Trump azon ígérete, hogy az Egyesült Államok nagykövetségét Tel Avivból Jeruzsálembe, a „zsidó nép örök fővárosába” helyezi át, különös jelentőséggel bír. A legfontosabb zsidó imádság, az Amida egyik áldása Jeruzsálemről szól: „Jeruzsálembe, városodba térj vissza irgalommal, s lakozz benne, miként megmondtad. Építsd fel a közeljövőben, még napjainkban örökké tartó épületté. S Dávid trónját is mihamarabb állítsd vissza benne. Áldott vagy Örökkévaló, Jeruzsálem újjáépítője.” Mivel ezt az imát elvileg naponta háromszor elmondják a hagyományhű zsidók, és mivel a Föld gömbölyű, feltételezhetően, miközben ezt írom, és miközben ezt olvassák, valahol, valakik éppen Jeruzsálemért imádkoznak. Mert Jeruzsálem nagyon fontos, évezredek óta felé fordulva imádkoznak a zsidók a felépüléséért, irányába állnak a zsinagógák (nem mellesleg a keresztény templomok is), a sírkövek, minden. A zsidó élet epicentruma Jeruzsálem, amit nem lehet egy Unesco határozattal eltörölni.

Sapkája a kritikusoknak Gólem-szimbólum, Jeruzsálemről szóló ígérete egyeseknek messiási üzenet.

De mit állítunk az Unescóról?

A szerző a Magyar Zsidó Múzeum és Levéltár igazgatója

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.