Zsivány egyes

  • Darvas István
  • 2016. december 9.

Jó ez nekünk?

A kapcsolat a hanuka, a karácsony, Adam Sandler és a Csillagok háborúja között.

Jövő héten jön, jaj, ez a cím, a Zsivány egyes, számolom a napokat. A Csillagok háborúja kapcsán sokakat izgatott egy vélt zsidó tartalom, hiszen Joda mesternek már a neve is zsidós, nem beszélve a külsejéről, a bölcsességét pedig a nagy mesterekéhez hasonlíthatjuk. Mások Ben Kenobi „ben”-jébe kapaszkodnak (héberül fiút jelent), a játékosabbakat pedig a Chewbacca-Jewbacca szójáték tölti el örömmel, szóval – azoknak, akik azt akarják látni – a zsidó háttér biztosítva van. Aztán tíz nappal később hanuka és karácsony lesz, és bár reményeim szerint évről évre kevesebben, de biztos most is lesznek, akik a vallatásra is nagyszerűen használható All I want for Christmas is Jews, illetve az ugyancsak komoly fájdalommal járó Adam Sandler-féle Chanukah songra csapatják, majd imádkozom értük.

Ha nem is a legnagyobb örömmel, de néhány mélyebb gondolatot idéznem kell Sandler mestertől, majd megmondom, miért: „sok karácsonyi dal van, de hanukaiból bizony kevés… azoknak a helyes zsidó kölyköknek írom ezt a nótát, akik nem hallottak még hanukai dalt… oh, csodás, csodás hanuka, idd meg a gin-tonikodat, majd szívd el a spanglidat”. A szórakoztatóipar és a zsidók szoros kapcsolatáról most nem írnék, viszont ez a néhány sor egy másik vonatkozásra is felhívja a figyelmet, a hagyomány és a popkultúra viszonyára, amiről azt hihetnénk, hogy az elmúlt évszázadban lett téma, pedig dehogy. Már legtávolabbi őseinket is az jellemezte, hogy ha éppen módjuk volt rá, akkor nagykanállal kértek az adott korszak kulturális javaiból.

Kétezer évvel ezelőtt a virágzó római fürdőkultúra idején például fürdőbe jártak, még a legnagyobbak is, mint Rabban Gamliél. Igen ám, de az általa látogatott fürdő bejáratánál egy Aphrodité-szobor került elhelyezésre, ezáltal a fürdő a legkekecebb olvasatban bálványimádó kultuszhellyé lett, vagyis Rabban Gamliél nem járhatott volna oda tovább, de ő mégis járt. Ha valaki a helyes látszat rovására a helyes tartalmat részesíti előnyben, azt szinte minden korban megtalálják, így volt ez bölcsünkkel is, akit az egyébként vele együtt fürdőző felebarátja kérdezett meg, hogy mégis hogy járhat ilyen helyre? A rabbi több dolgot is mondott, ezek közül a legfontosabb, hogy a szobor nem bálványként került az épület elé, hanem dísznek, és emiatt semmi akadálya nincs, hogy a fürdő egyéb előnyeit élvezhessük. A talmudi elbeszélésből következik, hogy nincs olyan tárgy, alkotás a világon, ami ne lehetne bálvány, ergo valójában egyik sem az.

A monoteizmus azért született meg, hogy védelmezze az Egyet, egyben távol tartsa az idolokat. Az utóbbi azért látszik lehetetlen feladatnak, mert megfelelő számú közös akarat esetén bármi bálvánnyá változhat. Itt fel is adhatjuk, hacsak el nem kezdjük körültekintően elemezni az egyik legfontosabb imánk első sorát. Idézem: „Smá Jiszráel Á-donáj E-Lohénu, Á-donáj Ehád”, magyarul: „halld Izrael, az Örökkévaló Istenünk, az Örökkévaló Egy”. A naponta többször mondott mondat nemcsak azt állítja, hogy Istenből van egy, hanem rögtön azt is, hogy egy egyedül csak Istenből van. Az igazi bálványimádó ezt a gondolatot tagadja, nincs szüksége tárgyakra, hogy sikeresen működjön, hanem elorozza az egyet az Örökkévalótól, és más fogalmakkal kapcsolatban kezdi használni: egyedüli helyes út, viselkedés, világlátás, vallásgyakorlat stb. A bálványimádás a kizárólagosság követelése ott, ahol nincsen semmi helye.

Az Adam Sandler-dalról a rövid idézet is elárulja, hogy nem a tradicionális judaizmus kincsei közül való; szörnyűnek szörnyű, de káros csak akkor lehet, ha kötelezővé tesszük a hanuka ilyetén ünneplését (gin-tonik, spangli), vagy ha megtiltjuk a nóta hallgatását, minden más esetben csak egy alkotás (a billentyűzet lázad), amely a puszta létezésével az Egyet, vagyis Istent védelmezi, nem is beszélve a Zsivány egyesről, ami még jó is.

A szerző az Országos Rabbiképző Zsidó Egyetem közösségének rabbija.

Neked ajánljuk

Elszáll az Orion

„A témáról eddig még nem született átfogó kiállítás, amely ennyire komplex módon mutatná be a két háború közötti, metropolisszá nőtt Budapest világát” – olvasható a Magyar Nemzeti Galéria beharangozójában, ami alapján az intézmény nyári tárlata éppúgy lehet két­élű nosztalgiával átszőtt szemfényvesztés, mint az urbanizáció kelléktárának tételes feldolgozása történelmi tanulságokkal.

Zuhanástörténetek

„A Felfelé zuhanásban Kadarkai Endre a magyar popkulturális ikonok történeteit járja körül, akiknek életútja valamilyen tragikus fordulat kapcsán mélyzuhanást vett” – halljuk a nemrégiben indult riportsorozat bevezetőjében. Ígéretes felütés, de rejt magában rizikót. Rögtön a kérdés: mit is jelent egyáltalán az, hogy valaki „magyar popkulturális ikon”?

Élet, nagyság

Rengeteg kraft, nyitottság és bátorság van a szakmában, még a bérletrendszerben működő vidéki kő bábszínházakban is. Ám az erős mezőnyben is kiemelkedő volt a Free­szfe két előadása a Magyarországi Bábszínházak 15. Találkozóján, a nyolcéves kortól ajánlott A halhatatlanságra vágyó királyfi és a leginkább felnőtteknek, esetleg középiskolásoknak szánt Mundstock úr.

Az akasztott ember égő háza

Magyarországon a katolikus papság minden évben, Szent Miklós napján felszenteli a pálinkát. Magyarországon a miniszterelnök úgy akar újabb szavazókat felcsípni, hogy pálinkázós fotókat publikál magáról. A pálinka hungarikum, a hungarikum meg valamiféle pecsét, mely azt hivatott garantálni, hogy az illető produktum a földi javak legkiválóbbika, amelyet csak nekünk teremtett nagy jókedviben a szent atyaúristen.

Lendületből

Vasárnap több mint 50 településen pótolták a veszélyhelyzet miatt elmaradt időközi önkormányzati választásokat. Összesen 74 különböző választást tartottak, számos helyen ugyanis párhuzamosan lehetett voksolni polgármesterjelöltekre és egyéni képviselőjelöltekre. A választások többsége pártpolitikai szempontból érdektelen volt, mert csak független jelöltek indultak. Ahol viszont versenybe szálltak a pártok, ott elég egyértelmű kép rajzolódott ki az ellenzék folytatódó vesszőfutásáról és a Fidesz egyre nyomasztóbb fölényéről.

Jogfosztás után

Az amerikai legfelsőbb bíróság döntésével egyik napról a másikra illegálissá vált az abortusz jó néhány tagállamban, rövidesen pedig akár az államok felében lehet tiltott vagy erősen korlátozott ez a jog. Sokan attól félnek, hogy ez csak a kezdet: az eddig a tagállami jogköröket hangsúlyozó abortuszellenesek immár országos tiltást szeretnének, miközben más jogok is veszélybe kerülhetnek.

Együtt egymás ellen

Egy időben tartják 2024-ben az önkormányzati és az európai parlamenti választásokat, ami tovább bonyolítja az ellenzék helyzetét. Vannak olyan polgármesterek, akik szerint minthogy eddig is nehezített pályán mozogtak, ezt a helyzetet is kezelni lehet majd.

„Még nem látott várost”

Ha egyszerre tartják az EP- és az önkormányzati választásokat, az ellenzéknek nyár végére ennek megfelelő választási stratégiát kell kidolgoznia. Csárdi Antal LMP-s képviselővel beszélgettünk még a fővárosi terek államosításáról, a költségvetésről, az extraprofitadóról és Hadházy Ákosról is.