Drámai sorozat

  • Sisso
  • 2013. augusztus 3.

Jönni vagy menni

Tegnap reggel helyszínt változtattam, és a kisharsányi sorszámra várók közé vetettem magam. Ehhez csak ki kellett ugranom a szállásunkon a zuhany alól, és beugranom a majdnem idáig érő emberi csodákból álló sorba. Most azért jólesett, hogy nem kellett átsofőrködnöm magam félálomban az ötvenfokos, és épp ezért nagyon vidám és hallucinogén fesztiválközpontba. Bár tudom, hogy sokan vártak rám, hiszen tegnap este, ha már ott volt egy kígyózó sor, beálltam csak úgy megszokásból a közepére a Narancsligetben a Kistehén-koncert előtt, és a hátam mögött megszólaltak, hogy maradjak csak, persze, nehogy a sor végére álljak, tudják, hogy én vagyok az a narancsos pszichológus, akivel meg lehet osztani, és hogy majd holnap reggel is menjek. A sor elején itt történetesen nem színházi sorszámot, hanem jéghideg fröccsöt osztottak, és egy sikertörténet volt az egész, mert mindenkinek jutott belőle, senki nem távozott lógó orral. Ennek aztán együtt örültünk, és hagytuk, hogy kimeneküljenek belőlünk a hétköznapi gondok, valamint felszínre törjön a kollektív melankólia a Kollár–Klemencz produkció hallatán.

Másnap tehát Kisharsányban állok sorban, és tizenöt éve nem látott zenész ismerősömmel elegyedek szóba, aki a tizenkilenc éves fia színházi neveléséről igyekszik gondoskodni, és ennek érdekében a Momentán társulat improvizációs előadásának férőhelyére hajt. Fegyelmezetten áll a sorban, mint az aktuális fellépők feleségei is, senkinek nem jut eszébe, hogy majd korrupt telefonokkal bombázzák a fesztiválközpontos ismerőseiket. Egyébként számomra a Katlan egy olyan fesztivál, ahol a nemzedékem legjobb alkotóin kívül rendre felvonulnak hős huszonéves korom mesébe illő figurái is, menetelnek elő a múltból csapatostul a számomra ismeretlen fantasztikus gyerekeikkel. Így, ha csak egy pár percet beszélgetek el mindenkivel, észre sem veszem, és máris napszúrást kaptam.

A sor elején mindjárt egy drámapedagógiai méhkasba nyúlok, egy komplett színházszakértő brigádot sikerül megszólítanom, akik elsőkén érkeztek siklósi szállásukról reggel hatkor. Tegnap Nagyharsányban álltak, és ma azért jöttek ide, mert szerintük sokkal korrektebben feláll a rendszer technikailag is tízre, amikor elkezdik a sorszámokat osztani, valamivel rövidebb a sor, és nincsen olyan sok zavaros logisztikájú, rockkoncertre járó fesztiválegyed. Miközben a szentesi Horváth Mihály Gimnázium drámaosztályának látványpróbája elkezdődött a templom melletti réten mint egyetlen helyi sorszórakoztató esemény, a Magyar Drámapedagógiai Társaság elnöke és a miskolci Montázs nevű drámapedagógiai társulás egyik vezetője elmesélte nekem a hazai drámapedagógia tragikus helyzetét. Megbeszéltük a jelenlegi résztvevő jellegű színházak állapotát, valamint korrekt színházi fesztiválkörképet rántottak össze nekem az általuk eddig látott előadásokból, nagy hangsúlyt helyezve a színház-pedagógiai szempontokra is. A Jel Színház örökérvényű és képzőművészeti értékű mozgásművét, a szerintük lassú és túlságosan befelé koncentráló Woyzecket kellett csak megvédenem. Nagy József 1994-es keletkezésű rendezésével ugyanis hasonlóan kellemes diskurzusba tudok keveredni minden alkalommal, mint a többi múltbéli figurával, akikkel ilyen helyeken összefutok, és pár mondat után tudjuk, hogy miről beszélünk, hogy hülyék jönnek, hülyék mennek, mi meg maradunk.

Ahogy tíz órát harangoztak, elkezdődött a sorszámosztás, felálltam én is, megköszöntem a beszélgetést, és elindultam az infópult felé, mire egy hölgy nagyon visszafogottan, de az ideg-összeroppanás szélén odarohant, és közölte: reméli, hogy nem gondoltam komolyan, hogy elé megyek. Megnyugtattam, hogy a sorsom meg van pecsételve, soha nem fogok színházi sorszámot kapni itt, mert csak egy jó szándékú démon vagyok, aki látta már az összes előadást, amit nem, azt meg majd ősszel a hűvös színháztermek mélyén, úgyhogy nem venném el a lehetőséget senkitől. Akkor aztán a vállamra hajtva a lelki fejét elsírta magát, hogy tegnap hiába volt a nagyharsányi sorban állása, így ma egy órával korábban próbálkozott, és ha nem jut hozzá a mai színházadagjához, hát akkor ő olyat tesz, amit maga is megbán. Megvártam, megkapta, megettem az egészségére egy epres-túrós rétest a fantasztikus kisharsányi fiúk műhelyéből, aztán sóhajtoztam egy kicsit a hűvösben, amikor megtudtam, hogy sem Víg Mihály, sem Jiři Menzel nem jön a fesztiválra betegség miatt.

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.