Pisztolyos üldözés, fiúk, bánya

  • Sisso
  • 2013. augusztus 1.

Jönni vagy menni

Két jéggé fagyott ásványvizes palackkal a hónom alatt kúsztam előre reggel kilenckor a sorban, hogy megkérdezzem a legelöl fekvőket, mikor kell érkezni ahhoz, hogy valaki itt elsőként jusson sorszámhoz az esti Parasztopera előadásra. A pesti fiatalok azt válaszolták, hogy olyan öt óra körül értek oda az Európa Kiadó-koncert utáni saját buliból. Ezzel lekörözték a nagyharsányi anyukát, Erikát, aki reggel hatra érkezett egy kempingszékkel, hogy a családját ma is elvigye színházba. A győztesek állítása szerint megéri Pintér Bélára itt sorban állni bejutásért, hiszen Budán, a Szkéné Színházban is nehezen lehet jegyet kapni a több mint tíz éve futó előadásra. Egyébként is remekül érzik magukat, hiszen a tegnapi kánikulai kívánság meghallgattatott, és ahogy egyre emelkedett a kegyetlen nap, a horizonton megjelentek kis zöld vízpermetező gépeikkel a fesztiválistenek, és hűs vízpárát bocsátottak az immár majdnem a kis templomig kígyózó sorra.

Félálomban még áldottam az eszem, hogy nem tettem eleget a tegnapi narancsligetes Rájátszás-csapat bulimeghívásának, és megelégedtem a kisharsányi pajtakoncerttel, ahol a Cactus Truck nevű holland formáció és Grencsó István (alias Dj Bácsi) adtak sablonmentes free dzsessz-punk ízelítőt. Nem volt pedig andalító muzsika, hallatán felnyávogtak a kölyökmacskák és sírtak a napközben látványbálázással foglalkozó és éjszaka mulatni vágyó helyi bácsik. Fel akartak kérni táncolni, de hát ilyen zenére semmit nem lehet csinálni, mondogatták, majd érdeklődtek, hogy tudom én mindezt a kortárs művészetet ennyire jól elviselni.

Szó, ami szó, nem voltam annyira fáradt, mint Ökrös Csaba prímás, aki véletlenül beült a reggeli sorba meginni az első sörét hazaindulás előtt, és láthatóan még a tegnap esti előadása (A nagy füzet) hatása alatt volt. Később még felkerestem őt a helyi rablósoron, hogy meghallgathassam az Ökrös zenekar nyolcvanas években Nyugat-Európában tett, magánszervezésű turnéinak történetét. Gurgulázva nevetett körülötte a Forte Társulat, akik pedig biztos nem először hallgatják ezeket a sztorikat. Mit mondjak, nem éppen rövidfilm az egyik legjobb hazai népzenészünk. Stand-up comedy reggelekre mindenkinek meleg szívvel ajánlom.

Viszont ne feledkezzünk meg a sorról, ahol időközben a zalaegerszegi női kar készülődik műsort adni, így a sorban állóknak az a kérése is beteljesedik, hogy legyen cirkusz. A billentyűs és az énekesek apait-anyait beleadnak, közben megszakad az internetkapcsolat, nevesül valaki szétrúgja a járdán fekvő zsinórt, és leáll a sorszámosztó rendszer. Persze ezt én csak utólag tudom meg, mert közben Erika történetét hallgatom az egykori kőbányász férjről, aki heti egyszer robbantott három kürtszó után, és olyankor megállt a faluban az élet. Ma már hat fővel működik a bánya, a férj átigazolt a beremendi cementgyárba, ahol szintén régebben volt jobb, amikor még szerveztek a Pécsi Nemzeti Színház előadásaira buszutat a dolgozóknak és családjaiknak. Erika akkor is minden darabot megnézett, és most is úgy érzi, hogy hiába falusi, attól neki még van joga szeretni a színházat.

A sorban a legutolsókkal azért kezdtem el beszélgetni, mert sugárzott belőlük az esélytelenek vidám nyugalma, és gondoltam, hogy ezt a technikát egy perc alatt el szeretném tanulni tőlük. Minden évben el akartak jönni eddig a fesztiválra, de sosem volt alkalmuk. Most azt sem tudták, hogy mikor van, csak épp Villányba jöttek bort kóstolni, és úgy megörültek, hogy végre részt vehetnek, hogy azonnal minden sorba beálltak. Itt maradnak a végéig, mármint a fesztiválnak. Nem akarnak ők semmit, csak jól érezni magukat, és bár valóban nem jutott nekik sorszám, egyáltalán nem keseredtek el, mentek irodalmi és szociológiai műsort nézni a Vylyan teraszra.

Mi meg belevetettük magunkat a beremendi strand forgatagába, és néztük a fesztiválnép kegyetlen színházát az ötven fokban. Kis napszúrással megúsztuk. Reméljük, a vízipisztolyos részeg lány is, aki a gyerekeinket üldözte egész idő alatt, aztán szerette volna, ha örökbe fogadja őt is valaki.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.