Pisztolyos üldözés, fiúk, bánya

  • Sisso
  • 2013. augusztus 1.

Jönni vagy menni

Két jéggé fagyott ásványvizes palackkal a hónom alatt kúsztam előre reggel kilenckor a sorban, hogy megkérdezzem a legelöl fekvőket, mikor kell érkezni ahhoz, hogy valaki itt elsőként jusson sorszámhoz az esti Parasztopera előadásra. A pesti fiatalok azt válaszolták, hogy olyan öt óra körül értek oda az Európa Kiadó-koncert utáni saját buliból. Ezzel lekörözték a nagyharsányi anyukát, Erikát, aki reggel hatra érkezett egy kempingszékkel, hogy a családját ma is elvigye színházba. A győztesek állítása szerint megéri Pintér Bélára itt sorban állni bejutásért, hiszen Budán, a Szkéné Színházban is nehezen lehet jegyet kapni a több mint tíz éve futó előadásra. Egyébként is remekül érzik magukat, hiszen a tegnapi kánikulai kívánság meghallgattatott, és ahogy egyre emelkedett a kegyetlen nap, a horizonton megjelentek kis zöld vízpermetező gépeikkel a fesztiválistenek, és hűs vízpárát bocsátottak az immár majdnem a kis templomig kígyózó sorra.

Félálomban még áldottam az eszem, hogy nem tettem eleget a tegnapi narancsligetes Rájátszás-csapat bulimeghívásának, és megelégedtem a kisharsányi pajtakoncerttel, ahol a Cactus Truck nevű holland formáció és Grencsó István (alias Dj Bácsi) adtak sablonmentes free dzsessz-punk ízelítőt. Nem volt pedig andalító muzsika, hallatán felnyávogtak a kölyökmacskák és sírtak a napközben látványbálázással foglalkozó és éjszaka mulatni vágyó helyi bácsik. Fel akartak kérni táncolni, de hát ilyen zenére semmit nem lehet csinálni, mondogatták, majd érdeklődtek, hogy tudom én mindezt a kortárs művészetet ennyire jól elviselni.

Szó, ami szó, nem voltam annyira fáradt, mint Ökrös Csaba prímás, aki véletlenül beült a reggeli sorba meginni az első sörét hazaindulás előtt, és láthatóan még a tegnap esti előadása (A nagy füzet) hatása alatt volt. Később még felkerestem őt a helyi rablósoron, hogy meghallgathassam az Ökrös zenekar nyolcvanas években Nyugat-Európában tett, magánszervezésű turnéinak történetét. Gurgulázva nevetett körülötte a Forte Társulat, akik pedig biztos nem először hallgatják ezeket a sztorikat. Mit mondjak, nem éppen rövidfilm az egyik legjobb hazai népzenészünk. Stand-up comedy reggelekre mindenkinek meleg szívvel ajánlom.

Viszont ne feledkezzünk meg a sorról, ahol időközben a zalaegerszegi női kar készülődik műsort adni, így a sorban állóknak az a kérése is beteljesedik, hogy legyen cirkusz. A billentyűs és az énekesek apait-anyait beleadnak, közben megszakad az internetkapcsolat, nevesül valaki szétrúgja a járdán fekvő zsinórt, és leáll a sorszámosztó rendszer. Persze ezt én csak utólag tudom meg, mert közben Erika történetét hallgatom az egykori kőbányász férjről, aki heti egyszer robbantott három kürtszó után, és olyankor megállt a faluban az élet. Ma már hat fővel működik a bánya, a férj átigazolt a beremendi cementgyárba, ahol szintén régebben volt jobb, amikor még szerveztek a Pécsi Nemzeti Színház előadásaira buszutat a dolgozóknak és családjaiknak. Erika akkor is minden darabot megnézett, és most is úgy érzi, hogy hiába falusi, attól neki még van joga szeretni a színházat.

A sorban a legutolsókkal azért kezdtem el beszélgetni, mert sugárzott belőlük az esélytelenek vidám nyugalma, és gondoltam, hogy ezt a technikát egy perc alatt el szeretném tanulni tőlük. Minden évben el akartak jönni eddig a fesztiválra, de sosem volt alkalmuk. Most azt sem tudták, hogy mikor van, csak épp Villányba jöttek bort kóstolni, és úgy megörültek, hogy végre részt vehetnek, hogy azonnal minden sorba beálltak. Itt maradnak a végéig, mármint a fesztiválnak. Nem akarnak ők semmit, csak jól érezni magukat, és bár valóban nem jutott nekik sorszám, egyáltalán nem keseredtek el, mentek irodalmi és szociológiai műsort nézni a Vylyan teraszra.

Mi meg belevetettük magunkat a beremendi strand forgatagába, és néztük a fesztiválnép kegyetlen színházát az ötven fokban. Kis napszúrással megúsztuk. Reméljük, a vízipisztolyos részeg lány is, aki a gyerekeinket üldözte egész idő alatt, aztán szerette volna, ha örökbe fogadja őt is valaki.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."