Pisztolyos üldözés, fiúk, bánya

  • Sisso
  • 2013. augusztus 1.

Jönni vagy menni

Két jéggé fagyott ásványvizes palackkal a hónom alatt kúsztam előre reggel kilenckor a sorban, hogy megkérdezzem a legelöl fekvőket, mikor kell érkezni ahhoz, hogy valaki itt elsőként jusson sorszámhoz az esti Parasztopera előadásra. A pesti fiatalok azt válaszolták, hogy olyan öt óra körül értek oda az Európa Kiadó-koncert utáni saját buliból. Ezzel lekörözték a nagyharsányi anyukát, Erikát, aki reggel hatra érkezett egy kempingszékkel, hogy a családját ma is elvigye színházba. A győztesek állítása szerint megéri Pintér Bélára itt sorban állni bejutásért, hiszen Budán, a Szkéné Színházban is nehezen lehet jegyet kapni a több mint tíz éve futó előadásra. Egyébként is remekül érzik magukat, hiszen a tegnapi kánikulai kívánság meghallgattatott, és ahogy egyre emelkedett a kegyetlen nap, a horizonton megjelentek kis zöld vízpermetező gépeikkel a fesztiválistenek, és hűs vízpárát bocsátottak az immár majdnem a kis templomig kígyózó sorra.

Félálomban még áldottam az eszem, hogy nem tettem eleget a tegnapi narancsligetes Rájátszás-csapat bulimeghívásának, és megelégedtem a kisharsányi pajtakoncerttel, ahol a Cactus Truck nevű holland formáció és Grencsó István (alias Dj Bácsi) adtak sablonmentes free dzsessz-punk ízelítőt. Nem volt pedig andalító muzsika, hallatán felnyávogtak a kölyökmacskák és sírtak a napközben látványbálázással foglalkozó és éjszaka mulatni vágyó helyi bácsik. Fel akartak kérni táncolni, de hát ilyen zenére semmit nem lehet csinálni, mondogatták, majd érdeklődtek, hogy tudom én mindezt a kortárs művészetet ennyire jól elviselni.

Szó, ami szó, nem voltam annyira fáradt, mint Ökrös Csaba prímás, aki véletlenül beült a reggeli sorba meginni az első sörét hazaindulás előtt, és láthatóan még a tegnap esti előadása (A nagy füzet) hatása alatt volt. Később még felkerestem őt a helyi rablósoron, hogy meghallgathassam az Ökrös zenekar nyolcvanas években Nyugat-Európában tett, magánszervezésű turnéinak történetét. Gurgulázva nevetett körülötte a Forte Társulat, akik pedig biztos nem először hallgatják ezeket a sztorikat. Mit mondjak, nem éppen rövidfilm az egyik legjobb hazai népzenészünk. Stand-up comedy reggelekre mindenkinek meleg szívvel ajánlom.

Viszont ne feledkezzünk meg a sorról, ahol időközben a zalaegerszegi női kar készülődik műsort adni, így a sorban állóknak az a kérése is beteljesedik, hogy legyen cirkusz. A billentyűs és az énekesek apait-anyait beleadnak, közben megszakad az internetkapcsolat, nevesül valaki szétrúgja a járdán fekvő zsinórt, és leáll a sorszámosztó rendszer. Persze ezt én csak utólag tudom meg, mert közben Erika történetét hallgatom az egykori kőbányász férjről, aki heti egyszer robbantott három kürtszó után, és olyankor megállt a faluban az élet. Ma már hat fővel működik a bánya, a férj átigazolt a beremendi cementgyárba, ahol szintén régebben volt jobb, amikor még szerveztek a Pécsi Nemzeti Színház előadásaira buszutat a dolgozóknak és családjaiknak. Erika akkor is minden darabot megnézett, és most is úgy érzi, hogy hiába falusi, attól neki még van joga szeretni a színházat.

A sorban a legutolsókkal azért kezdtem el beszélgetni, mert sugárzott belőlük az esélytelenek vidám nyugalma, és gondoltam, hogy ezt a technikát egy perc alatt el szeretném tanulni tőlük. Minden évben el akartak jönni eddig a fesztiválra, de sosem volt alkalmuk. Most azt sem tudták, hogy mikor van, csak épp Villányba jöttek bort kóstolni, és úgy megörültek, hogy végre részt vehetnek, hogy azonnal minden sorba beálltak. Itt maradnak a végéig, mármint a fesztiválnak. Nem akarnak ők semmit, csak jól érezni magukat, és bár valóban nem jutott nekik sorszám, egyáltalán nem keseredtek el, mentek irodalmi és szociológiai műsort nézni a Vylyan teraszra.

Mi meg belevetettük magunkat a beremendi strand forgatagába, és néztük a fesztiválnép kegyetlen színházát az ötven fokban. Kis napszúrással megúsztuk. Reméljük, a vízipisztolyos részeg lány is, aki a gyerekeinket üldözte egész idő alatt, aztán szerette volna, ha örökbe fogadja őt is valaki.

Figyelmébe ajánljuk

„Rá­adásul gonosz hőseinek drukkol”

A több mint kétezer strófás Nibelung-ének a középkori német irodalom talán legjelentősebb műve. Hogyan lehet ma aktuális egy 800 éves irodalmi mű? Miért volt szükség egy új magyar változatra? Erről beszélgettünk Márton László író-műfordítóval öt évvel ezelőtt. Idézzük fel a cikket!

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”