Mutánsok és nőuralom Kisharsányban

  • Sisso
  • 2013. augusztus 4.

Jönni vagy menni

Amikor ma hajnali ötkor kiléptem a kisharsányi pajtából, tettem egy tétova mozdulatot a kihalt infópult felé, és megfordult a fejemben, hogy most kéne elkezdeni sorba állni, jól meglepni a korán érkezőket, hogy akkor tessék, szevasztok, én vagyok az első, és tényleg sorszámot szerzek, teszem azt Tasnádi István és a Szabadkai Népszínház Tapasztalt asszony című előadására. De egyrészt túlságosan el voltam foglalva azzal, hogy egyik lábamat még mindig viszonylag méltósággal tudjam a másik elé tenni, másrészt a tapasztalt asszony én vagyok, úgyhogy juszt se fogok én a rekkenő hőségben színészi alakításokat nézni. Zene és szabad levegő – ez a Katlan-jelszó nálam. Már amikor kapni levegőt és nem használt oxigént pumpálnak ránk a járda menti falak és a gonosz pálmafák is a faluban. Mert itt tényleg van pálma, meg kabóca is van, kopár szik sarja is, meg este a Made in Pécs Színpad mellett birs-törköly pálinka is. Na és azzal kezdődött a baj, de ne vágjunk a dolgok elébe.

A gyereket rendesen elvittem a Roma and Magyar Progresszív Zenei Műhely workshopjára, mert úgy döntöttem, hogy nagy gondot fordítok a zenei nevelésére azon kívül is, hogy Beck Zoli barátunkkal időnként megbeszélheti, milyen szörnyű egy családban a nőuralom. Ezen most nem sokat gondolkodhatott, mert érkezésünkkor Both Miklós, a workshop vezetője beültette a zenészek közé, akik közül az egyik a kezébe nyomott egy metálkék kannát, és onnantól kezdve csillogó szemmel követte a rock-gitárprímás-karmester utasításait.

Hősünk jobb szélen

Hősünk jobb szélen

Fotó: A szerző alkotása

A pécsi western rockzenekar, a Psycho Mutants koncertjét a zöldbableves mellől hallgattuk még konszolidáltan, aztán a gyerekeink körében végigzúztuk a brit The Urban Voodoo Machine horror blues-rock show-műsorát. A szinti vándorcirkuszok és egy Nick Cave-koncert hangulatát is magában foglaló koncert felrázta a vidéket. Ekkorra már nem volt baranyai idénymunkás vagy zalaegerszegi matektanár, aki ne érezte volna magát a nagy rákendroll univerzum részének.

A nagyobb gyerekek aludni vitték a kicsiket, és akkor már magunkra is tudtunk egy kis időt fordítani, ami abból állt, hogy egy hatalmas asztalnál megbeszélhettük végre a rockzene médiamegjelenésének, vagy a rendszerváltás magánéletünkre tett hatásainak rejtelmeit, miközben viceházmesterek masíroztak az asztalon, jóféle villányi rozéból.

Nem emlékszem pontosan minden mozzanatra, de az biztos, hogy a Havasréti Jóskával ismét sikerült lemerülni a nyolcvanas évek avantgárd művészeinek szintjére, a méltatlanul elfeledett Kreol Sikoly zenekar gitárosával neveket és dátumokat próbáltunk memorizálni, Simon Marci slammert pedig ezúttal sem zaklattam és nem hívtam ki párbajra, mert az nem az én mániám.

Mire a King Automatic néven I wish I was a black feliratú pólóban fellépő egyszemélyes francia rockzenekar elkezdett játszani a pajtában, már punkokból rég hippik lettünk. Úgyis tudtuk, hogy ez lesz a vége, úgyhogy eltáncoltuk a megbékélés rákendrollt a szalmában, és ugye kicsit később kiléptem azon a bizonyos kapun. Nem álltam be a sorba, nem ébredtem fel reggel időben, hát ez van, az utolsó előtti nap mindig a legkeményebb. Most kéne abbahagyni, de a záróeste még hátravan.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.