Mutánsok és nőuralom Kisharsányban

  • Sisso
  • 2013. augusztus 4.

Jönni vagy menni

Amikor ma hajnali ötkor kiléptem a kisharsányi pajtából, tettem egy tétova mozdulatot a kihalt infópult felé, és megfordult a fejemben, hogy most kéne elkezdeni sorba állni, jól meglepni a korán érkezőket, hogy akkor tessék, szevasztok, én vagyok az első, és tényleg sorszámot szerzek, teszem azt Tasnádi István és a Szabadkai Népszínház Tapasztalt asszony című előadására. De egyrészt túlságosan el voltam foglalva azzal, hogy egyik lábamat még mindig viszonylag méltósággal tudjam a másik elé tenni, másrészt a tapasztalt asszony én vagyok, úgyhogy juszt se fogok én a rekkenő hőségben színészi alakításokat nézni. Zene és szabad levegő – ez a Katlan-jelszó nálam. Már amikor kapni levegőt és nem használt oxigént pumpálnak ránk a járda menti falak és a gonosz pálmafák is a faluban. Mert itt tényleg van pálma, meg kabóca is van, kopár szik sarja is, meg este a Made in Pécs Színpad mellett birs-törköly pálinka is. Na és azzal kezdődött a baj, de ne vágjunk a dolgok elébe.

A gyereket rendesen elvittem a Roma and Magyar Progresszív Zenei Műhely workshopjára, mert úgy döntöttem, hogy nagy gondot fordítok a zenei nevelésére azon kívül is, hogy Beck Zoli barátunkkal időnként megbeszélheti, milyen szörnyű egy családban a nőuralom. Ezen most nem sokat gondolkodhatott, mert érkezésünkkor Both Miklós, a workshop vezetője beültette a zenészek közé, akik közül az egyik a kezébe nyomott egy metálkék kannát, és onnantól kezdve csillogó szemmel követte a rock-gitárprímás-karmester utasításait.

Hősünk jobb szélen

Hősünk jobb szélen

Fotó: A szerző alkotása

A pécsi western rockzenekar, a Psycho Mutants koncertjét a zöldbableves mellől hallgattuk még konszolidáltan, aztán a gyerekeink körében végigzúztuk a brit The Urban Voodoo Machine horror blues-rock show-műsorát. A szinti vándorcirkuszok és egy Nick Cave-koncert hangulatát is magában foglaló koncert felrázta a vidéket. Ekkorra már nem volt baranyai idénymunkás vagy zalaegerszegi matektanár, aki ne érezte volna magát a nagy rákendroll univerzum részének.

A nagyobb gyerekek aludni vitték a kicsiket, és akkor már magunkra is tudtunk egy kis időt fordítani, ami abból állt, hogy egy hatalmas asztalnál megbeszélhettük végre a rockzene médiamegjelenésének, vagy a rendszerváltás magánéletünkre tett hatásainak rejtelmeit, miközben viceházmesterek masíroztak az asztalon, jóféle villányi rozéból.

Nem emlékszem pontosan minden mozzanatra, de az biztos, hogy a Havasréti Jóskával ismét sikerült lemerülni a nyolcvanas évek avantgárd művészeinek szintjére, a méltatlanul elfeledett Kreol Sikoly zenekar gitárosával neveket és dátumokat próbáltunk memorizálni, Simon Marci slammert pedig ezúttal sem zaklattam és nem hívtam ki párbajra, mert az nem az én mániám.

Mire a King Automatic néven I wish I was a black feliratú pólóban fellépő egyszemélyes francia rockzenekar elkezdett játszani a pajtában, már punkokból rég hippik lettünk. Úgyis tudtuk, hogy ez lesz a vége, úgyhogy eltáncoltuk a megbékélés rákendrollt a szalmában, és ugye kicsit később kiléptem azon a bizonyos kapun. Nem álltam be a sorba, nem ébredtem fel reggel időben, hát ez van, az utolsó előtti nap mindig a legkeményebb. Most kéne abbahagyni, de a záróeste még hátravan.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.