Mutánsok és nőuralom Kisharsányban

  • Sisso
  • 2013. augusztus 4.

Jönni vagy menni

Amikor ma hajnali ötkor kiléptem a kisharsányi pajtából, tettem egy tétova mozdulatot a kihalt infópult felé, és megfordult a fejemben, hogy most kéne elkezdeni sorba állni, jól meglepni a korán érkezőket, hogy akkor tessék, szevasztok, én vagyok az első, és tényleg sorszámot szerzek, teszem azt Tasnádi István és a Szabadkai Népszínház Tapasztalt asszony című előadására. De egyrészt túlságosan el voltam foglalva azzal, hogy egyik lábamat még mindig viszonylag méltósággal tudjam a másik elé tenni, másrészt a tapasztalt asszony én vagyok, úgyhogy juszt se fogok én a rekkenő hőségben színészi alakításokat nézni. Zene és szabad levegő – ez a Katlan-jelszó nálam. Már amikor kapni levegőt és nem használt oxigént pumpálnak ránk a járda menti falak és a gonosz pálmafák is a faluban. Mert itt tényleg van pálma, meg kabóca is van, kopár szik sarja is, meg este a Made in Pécs Színpad mellett birs-törköly pálinka is. Na és azzal kezdődött a baj, de ne vágjunk a dolgok elébe.

A gyereket rendesen elvittem a Roma and Magyar Progresszív Zenei Műhely workshopjára, mert úgy döntöttem, hogy nagy gondot fordítok a zenei nevelésére azon kívül is, hogy Beck Zoli barátunkkal időnként megbeszélheti, milyen szörnyű egy családban a nőuralom. Ezen most nem sokat gondolkodhatott, mert érkezésünkkor Both Miklós, a workshop vezetője beültette a zenészek közé, akik közül az egyik a kezébe nyomott egy metálkék kannát, és onnantól kezdve csillogó szemmel követte a rock-gitárprímás-karmester utasításait.

Hősünk jobb szélen

Hősünk jobb szélen

Fotó: A szerző alkotása

A pécsi western rockzenekar, a Psycho Mutants koncertjét a zöldbableves mellől hallgattuk még konszolidáltan, aztán a gyerekeink körében végigzúztuk a brit The Urban Voodoo Machine horror blues-rock show-műsorát. A szinti vándorcirkuszok és egy Nick Cave-koncert hangulatát is magában foglaló koncert felrázta a vidéket. Ekkorra már nem volt baranyai idénymunkás vagy zalaegerszegi matektanár, aki ne érezte volna magát a nagy rákendroll univerzum részének.

A nagyobb gyerekek aludni vitték a kicsiket, és akkor már magunkra is tudtunk egy kis időt fordítani, ami abból állt, hogy egy hatalmas asztalnál megbeszélhettük végre a rockzene médiamegjelenésének, vagy a rendszerváltás magánéletünkre tett hatásainak rejtelmeit, miközben viceházmesterek masíroztak az asztalon, jóféle villányi rozéból.

Nem emlékszem pontosan minden mozzanatra, de az biztos, hogy a Havasréti Jóskával ismét sikerült lemerülni a nyolcvanas évek avantgárd művészeinek szintjére, a méltatlanul elfeledett Kreol Sikoly zenekar gitárosával neveket és dátumokat próbáltunk memorizálni, Simon Marci slammert pedig ezúttal sem zaklattam és nem hívtam ki párbajra, mert az nem az én mániám.

Mire a King Automatic néven I wish I was a black feliratú pólóban fellépő egyszemélyes francia rockzenekar elkezdett játszani a pajtában, már punkokból rég hippik lettünk. Úgyis tudtuk, hogy ez lesz a vége, úgyhogy eltáncoltuk a megbékélés rákendrollt a szalmában, és ugye kicsit később kiléptem azon a bizonyos kapun. Nem álltam be a sorba, nem ébredtem fel reggel időben, hát ez van, az utolsó előtti nap mindig a legkeményebb. Most kéne abbahagyni, de a záróeste még hátravan.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.