10 év szegénység elleni küzdelmét teheti semmissé a koronavírus-járvány

  • MTI/narancs.hu
  • 2020. július 17.

Katasztrófa

Az ENSZ szerint nagy a baj.

A koronavírus-világjárvány veszélyezteti a legsérülékenyebb országok politikai stabilitását és a szegénység elleni küzdelmet, és akár 10 év eredményeit is semmivé teheti – állapították meg csütörtökön különböző ENSZ-szervezetek.

Az ENSZ Fejlesztési Programja (UNDP) és az Oxfordi Szegénységellenes és Humán Fejlesztési Kezdeményezés adatai alapján a járvány előtt sikerült haladást elérni a szegénység több dimenziójának felszámolásában. Az e szervezetek által tanulmányozott 75 ország közül 2000 és 2019 között 65-ben jelentősen sikerült csökkenteni a szegénység szintjét: a legnagyobb eredményeket Sierra Leone, India és Kína érte el.

"A Covid-19 betegség azonban mindent megváltoztatott. Háromszoros csapást mért az egészségügyre, az oktatásra, az emberek jövedelmére és életük sok más vonatkozására, és azzal fenyeget, hogy visszafordít minden globális humán fejlesztést" – jelentette ki Achim Steiner, az UNDP egyik tisztségviselője a jelentés New York-i bemutatója alkalmával.

Mark Lowcock, az ENSZ segélykoordinátora sajtótájékoztatóján bejelentette, hogy a világszervezet kibővítette a 63 – főleg afrikai, illetve latin-amerikai – szegény országra kidolgozott járványügyi segélyprogramját, és ebben az eddigi 6,7 milliárd dollár helyett már 10,3 milliárdot kér sürgősen a fejlett országoktól. Mindazonáltal a donorországok eddig még csak 1,7 milliárdot adtak össze, ami rövidlátásukra vall, mert a stabilitás megteremtése később jóval többe fog kerülni. Lowcock szerint ahhoz, hogy megmentsék a szegény országokat a káosztól, 90 milliárd dollárra lenne szükség – mondta. Ez az összeg kevesebb mint egy százaléka annak, amennyit a gazdag országok költenek saját gazdaságuk megvédésére a világjárványtól -– tette hozzá, a világ 20 legnagyobb gazdaságának (G20 országcsoport) szombati videokonferenciája elé időzítve.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.