A második világháború óta nem esett ekkorát a londoniak várható élettartama

  • narancs.hu
  • 2021. március 21.

Katasztrófa

A férfiaknál 2,5 évvel, a nőknél 1,6 évvel csökkent.

Meredeken csökkent 2020-ban a londoniak születéskor várható átlagos élettartama a koronavírus-járvány következtében, a férfiak esetében 2,5 évvel, a nőknél 1,6 évvel, ami a legnagyobb visszaesés a második világháború óta.

A szakemberek az angliai közegészségügyi szolgálat (PHE) adatait "megdöbbentőnek nevezték, és felhívták a figyelmet arra, hogy a szegényebb londoni férfiak körében még nagyobbat, 3,3 évet esett vissza a mutató - olvasható az Evening Standard londoni lapban.

A adatok a szolgálatnak a Covid-19 szélesebb körű hatása az egészségre nevű megfigyelő módszerének eredményei, amely a járványnak a lakosság egészségére és jólétére gyakorolt közvetett hatásait vizsgálja.

Az egészségügyre szakosodott King's Alap független elemző cég kutatása kimutatta, hogy a londoni férfiak várható élettartama 81,3 évről 78,8 évre, a nőké 85 évről 83,4 évre esett vissza 2020-ban az előző évhez képest.

A leggazdagabb londoni férfiak esetében a csökkenés 1,5 év (84,4 évről 83-ra), míg a legszegényebbek esetében 3,3 év (77,9-ről 74,6 évre) - ismertette a napilap.

Korábban a férfiak esetében a londoniaknak volt a legjobb a születéskor várható élettartama az országban, a járvány miatt azonban visszaestek a délnyugat-, délkelet- és kelet-angliaiak mögé.

Anglia szerte a férfiak születéskor várható élettartam 80 évről 78,7 évre csökkent, a nőké 83,6 évről 82,7 évre.

Veena Raleigh, a King's Alapítvány kutatója elmondta, hogy a férfiak 1,3 éves, a nők 0,9 éves várható élettartam csökkenése elsősorban a koronavírus-járvány eredménye, amely 72 ezerrel több halálozást okozott, mint a 2015-19 átlaga.

"Ekkora csökkenés páratlan korunkban, a legnagyobb, amit a második világháború óta mértünk. Ez azért is aggasztó, mert a várható élettartamban bekövetkezett javulás a járvány előtti évtizedben jelentősen lelassult, szélesedtek az egyenlőtlenségek a leggazdagabb és a legszegényebb térségek között" - magyarázta. (MTI) 

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.