ENSZ: Több százezer ember halhat éhen Etiópia északi részén

  • MTI/narancs.hu
  • 2021. július 3.

Katasztrófa

Pedig most már tűzszünet van a térségben.

Négyszázezer embert fenyeget éhhalál az észak-etiópiai Tigré tartományban dacára az egyoldalúan kihirdetett tűzszünetnek - közölte Rames Radzsaszingam, a Humanitárius Ügyek Koordinálásáért Felelős ENSZ-hivatal (OCHA) ügyvivő igazgatója a világszervezet Biztonsági Tanácsának rendkívüli ülésén pénteken New Yorkban.

"Becslések szerint több mint 400 ezer ember lépte át az éhínség küszöbét, míg további 1,8 millióan közel járnak ehhez" - fogalmazott Radzsaszingam.

Az OCHA ügyvivő igazgatója szerint továbbra is kétmillió menekültet tartanak nyilván az ország forrongó északi részében. Hozzátette, hogy 5,2 millió ember szorul humanitárius segélyre a régióban, többségében nők és gyerekek.

A Tigréi Népi Felszabadítási Front (TPLF) nyolc hónapnyi harcokat követően a héten visszafoglalta Tigré tartomány székhelyét, Mekelét. Az etióp kormány egyoldalú tűzszünetet hirdetett, amelyet a TPLF "viccnek" nevezett. Beszámolók szerint egyes helyszíneken folytatódnak az összecsapások, miközben a felekre egyre nagyobb nyomást gyakorolnak a nemzetközi közösség részéről, hogy hagyjanak fel a harcokkal.

A segélyszállítmányok célbajutását nagyban hátráltatja a biztonsági helyzet, a nehézkes bürokrácia, illetve a térségben megszakadt áram-, internet- és telefonszolgálatatás. Nemrég a Tekeze folyón át vezető - humanitárius szempontból fontos - híd is megsemmisült Tigrében.

 Az ENSZ Élelmezési Világprogramja (WFP) egyébként pénteken közölte, hogy újrakezdte a segélyszállítmányok bejuttatását a konfliktus sújtotta észak-etiópiai régióba.

Kedves Olvasónk!

Üdvözöljük a Magyar Narancs híroldalán.

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők. De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

 

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.