Ezért volt nehéz eloltatni a lángoló Notre Dame-ot
notre_dame.jpeg

Ezért volt nehéz eloltatni a lángoló Notre Dame-ot

  • narancs.hu
  • 2019. április 16.

Katasztrófa

Egy volt tűzoltó írta le, mik voltak a kihívások.

Gregg Favre, egy visszavonult amerikai tűzoltó Twitteren írta le, miért volt nehéz megfékezni a Notre Dame-ot pusztító lángokat. Egyrészt az ilyen régi nagy templomok jelentős részt fából készültek, óriási nyílt terek vannak, és a tűzzáró tömítések is hiányoznak többnyire, ami jelentősen felgyorsítja a lángok terjedését. Épp a nagy belmagasság miatt a tűzoltók azt a módszert sem tudták alkalmazni, hogy megnyitják a tető egy részét, így akadályozva meg a tűz továbbterjedését.

Oltani így első sorban az épület belsejéből tudtak, de ott viszont nehéz volt manőverezni a fecskendőkkel. Mivel a tető égett, a beomó tetődarabok is veszélyesek voltak a tűzoltókra, így nagy szerencse, hogy csak egy tűzoltó sérült meg az éjszaka folyamán.

A tűzoltók a közeli Szajnából vettek vizet az oltáshoz, de a párizsi tűzoltóság szóvivője arról beszélt, hogy az idő és a szél is jelentősen nehezítette a dolgukat. A felújítás miatt pedig rengeteg  veszélyes, gyúlékony anyag lehetett a templomban.

(via hvg.hu)

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."