Ezért volt nehéz eloltatni a lángoló Notre Dame-ot
notre_dame.jpeg

Ezért volt nehéz eloltatni a lángoló Notre Dame-ot

  • narancs.hu
  • 2019. április 16.

Katasztrófa

Egy volt tűzoltó írta le, mik voltak a kihívások.

Gregg Favre, egy visszavonult amerikai tűzoltó Twitteren írta le, miért volt nehéz megfékezni a Notre Dame-ot pusztító lángokat. Egyrészt az ilyen régi nagy templomok jelentős részt fából készültek, óriási nyílt terek vannak, és a tűzzáró tömítések is hiányoznak többnyire, ami jelentősen felgyorsítja a lángok terjedését. Épp a nagy belmagasság miatt a tűzoltók azt a módszert sem tudták alkalmazni, hogy megnyitják a tető egy részét, így akadályozva meg a tűz továbbterjedését.

Oltani így első sorban az épület belsejéből tudtak, de ott viszont nehéz volt manőverezni a fecskendőkkel. Mivel a tető égett, a beomó tetődarabok is veszélyesek voltak a tűzoltókra, így nagy szerencse, hogy csak egy tűzoltó sérült meg az éjszaka folyamán.

A tűzoltók a közeli Szajnából vettek vizet az oltáshoz, de a párizsi tűzoltóság szóvivője arról beszélt, hogy az idő és a szél is jelentősen nehezítette a dolgukat. A felújítás miatt pedig rengeteg  veszélyes, gyúlékony anyag lehetett a templomban.

(via hvg.hu)

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.