Gleccserszakadás volt Indiában, 150 ember eltűnt

  • MTI
  • 2021. február 7.

Katasztrófa

Sokakat pedig az árvízveszély miatt kitelepítettek.

Gleccserszakadás miatt vészhelyzet alakult ki vasárnap az észak-indiai Uttarakhand államban, sok lakost kitelepítenek otthonából az árvízveszély miatt, 100-150 ember eltűnt.

 Az egyik himalájai gleccserről leszakadó jég megrongálta a Risi Ganga folyón működő vízerőművet, a folyó vízszintje folyamatosan emelkedik - közölte a helyi rendőrség.

    A Reuters hírügynökség idézett egy szemtanút, aki elmondta: a gleccserlavina olyan gyorsan jött, hogy képtelenség volt bárkit figyelmeztetni, ha az útjában volt. "Úgy éreztem, engem is el fog sodorni" - mondta a Raini faluban élő. Félő, hogy sokan meghaltak, akik az erőműben dolgoztak, vagy fát gyűjtöttek a környéken, állataikat legeltették - tette hozzá.

    Az indiai hatóságok még Újdelhiből is küldtek egy helikopteres mentőcsapatot a helyszínre.

    Helyi lakosok a közösségi médiára feltettek már néhány felvételt, amelyen látható a jég és a víz pusztítása.

    Uttarakhand (2007. január 1-je előtt Uttaráncsal) államot 2000-ben alakították ki, előtte a terület Uttar Prades államhoz tartozott. A területen gyakran történnek villámárvizek és földcsuszamlások. 2013-ban a rekord mennyiségű eső árvizet idézett elő, és csaknem hatezer ember halálát okozta.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.