Hajózásra alkalmatlan volt a másodpercek alatt elsüllyedt Hableány
DMARC20190611014.jpg

Hajózásra alkalmatlan volt a másodpercek alatt elsüllyedt Hableány

  • narancs.hu
  • 2019. július 31.

Katasztrófa

Két matróz helyett csak egy volt a fedélzeten, így nem lett volna szabad kihajózni.

Csak egy segítette a kapitány munkáját, pedig kettőnek kellett volna. Ez azt jelenti, hogy hajózásra alkalmatlan volt a Hableány, írja az Index a birtokába került szakértői vélemények alapján.

„Hableány az esemény idején és helyén az egy fő matróz hiánya miatt nem volt alkalmas a hajózásra.“ - áll a jelentésben

A lap úgy tudja, hogy a személyzet növelésének szükségessége már a Hableány előző hajóbizonyítványba is bekerült.

A szakértő azt is hozzáteszi, hogy ezt a hajó vezetőjének kellett volna jeleznie az üzembentartó, vagyis a Panorama Deck Kft. felé.

Ráadásul a Hableány felszereltsége sem volt tökéletes. A városnéző hajón nem volt radar, ami nagyban segítette volna a mozgását olyan időjárási körülmények között, mint amilyenek a baleset idején is voltak. A kormányállásából „a körkilátást pedig a felső fedélzeten elhelyezett ponyva és kémény részben korlátozta” a szakvélemény szerint.

A Viking Sigyn radarján 21 óra 4 perckor feltűnt a Hableány hívókódja, vagyis a szállodahajó kapitányának látnia kellett az előtte haladó hajót. A Viking kormányállásának úgynevezett alarm history (vészjelző rendszere) rendszere pedig

másfél perccel az ütközés előtt jelezte, hogy a Hableány túl közel van, ám

erre nem reagált senki. Vagyis a Viking valószínűleg nem jelezte, hogy előzni akar.

Az elkészült szakértői vélemény szerint viszont a Hableány sem adott le öt rövid hangjelzést, hogy nem lehet megelőzni. A hajózási szabályok szerint egy hajónak ugyanis akkor is jeleznie kell, ha látja, hogy meg akarják előzni, de arról nem értesítették.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.