Csak egy segítette a kapitány munkáját, pedig kettőnek kellett volna. Ez azt jelenti, hogy hajózásra alkalmatlan volt a Hableány, írja az Index a birtokába került szakértői vélemények alapján.
„Hableány az esemény idején és helyén az egy fő matróz hiánya miatt nem volt alkalmas a hajózásra.“ - áll a jelentésben
A lap úgy tudja, hogy a személyzet növelésének szükségessége már a Hableány előző hajóbizonyítványba is bekerült.
A szakértő azt is hozzáteszi, hogy ezt a hajó vezetőjének kellett volna jeleznie az üzembentartó, vagyis a Panorama Deck Kft. felé.
Ráadásul a Hableány felszereltsége sem volt tökéletes. A városnéző hajón nem volt radar, ami nagyban segítette volna a mozgását olyan időjárási körülmények között, mint amilyenek a baleset idején is voltak. A kormányállásából „a körkilátást pedig a felső fedélzeten elhelyezett ponyva és kémény részben korlátozta” a szakvélemény szerint.
A Viking Sigyn radarján 21 óra 4 perckor feltűnt a Hableány hívókódja, vagyis a szállodahajó kapitányának látnia kellett az előtte haladó hajót. A Viking kormányállásának úgynevezett alarm history (vészjelző rendszere) rendszere pedig
másfél perccel az ütközés előtt jelezte, hogy a Hableány túl közel van, ám
erre nem reagált senki. Vagyis a Viking valószínűleg nem jelezte, hogy előzni akar.
Az elkészült szakértői vélemény szerint viszont a Hableány sem adott le öt rövid hangjelzést, hogy nem lehet megelőzni. A hajózási szabályok szerint egy hajónak ugyanis akkor is jeleznie kell, ha látja, hogy meg akarják előzni, de arról nem értesítették.