Idén márciusban 40 százalékkal többen haltak meg, mint 2020 márciusában

  • narancs.hu-MTI
  • 2021. április 30.

Katasztrófa

A természetes fogyás 59 százalékkal emelkedett a tavalyihoz képest.

Az előzetes adatok szerint 2021 márciusában 7759 gyermek született, és 16 379-en haltak meg. 2020 márciusához viszonyítva az élveszületések száma 9,5, a halálozásoké 40%-kal emelkedett - közölte a Központi Statisztikai Hivatal.

Nőtt a természetes fogyás mértéke is 2021 első három hónapjában: bár 0,1 százalékkal több gyerek született, de 20 százalékkal többen haltak meg, mint a múlt év azonos időszakában.

Idén január-márciusban 22 254 gyermek született, 17-tel több, mint egy évvel korábban. A szökőnaphatástól megtisztított születésszám 1,2 százalékkal emelkedett az előző év azonos időszakához képest. Januárban 9,3 százalékkal kevesebb, februárban 5, márciusban 9,5 százalékkal több volt az élveszületések száma 2020 azonos hónapjaihoz képest.

 

Ugyanebben az időszakban azonban 41 727-en haltak meg, 7072-vel többen, mint egy évvel korábban. A szökőnaphatás figyelembevételével a halálozások számának növekedése 22 százalékos volt ebben az időszakban. Januárban 17, februárban 7,8, márciusban 40 százalékkal többen hunytak el az egy évvel korábbihoz képest.

A halálozások száma mindegyik régióban nőtt: a legnagyobb mértékben, 36 százalékkal a Dél-Dunántúlon, a legkisebb mértékben, 9,1 százalékkal Budapesten.

Kiemelték: a halálozások száma a születésekénél jelentősebb mértékben emelkedett, ezért a természetes fogyás mértéke 57 százalékkal, a szökőnaphatást is figyelembe véve 59 százalékkal emelkedett az előző év azonos időszakához képest.

A hivatal adatai szerint a házasságkötések száma is csökkent: 12 004 pár házasodott össze, 262-vel kevesebb, mint tavaly január-márciusban.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.