Idén márciusban 40 százalékkal többen haltak meg, mint 2020 márciusában

  • narancs.hu-MTI
  • 2021. április 30.

Katasztrófa

A természetes fogyás 59 százalékkal emelkedett a tavalyihoz képest.

Az előzetes adatok szerint 2021 márciusában 7759 gyermek született, és 16 379-en haltak meg. 2020 márciusához viszonyítva az élveszületések száma 9,5, a halálozásoké 40%-kal emelkedett - közölte a Központi Statisztikai Hivatal.

Nőtt a természetes fogyás mértéke is 2021 első három hónapjában: bár 0,1 százalékkal több gyerek született, de 20 százalékkal többen haltak meg, mint a múlt év azonos időszakában.

Idén január-márciusban 22 254 gyermek született, 17-tel több, mint egy évvel korábban. A szökőnaphatástól megtisztított születésszám 1,2 százalékkal emelkedett az előző év azonos időszakához képest. Januárban 9,3 százalékkal kevesebb, februárban 5, márciusban 9,5 százalékkal több volt az élveszületések száma 2020 azonos hónapjaihoz képest.

 

Ugyanebben az időszakban azonban 41 727-en haltak meg, 7072-vel többen, mint egy évvel korábban. A szökőnaphatás figyelembevételével a halálozások számának növekedése 22 százalékos volt ebben az időszakban. Januárban 17, februárban 7,8, márciusban 40 százalékkal többen hunytak el az egy évvel korábbihoz képest.

A halálozások száma mindegyik régióban nőtt: a legnagyobb mértékben, 36 százalékkal a Dél-Dunántúlon, a legkisebb mértékben, 9,1 százalékkal Budapesten.

Kiemelték: a halálozások száma a születésekénél jelentősebb mértékben emelkedett, ezért a természetes fogyás mértéke 57 százalékkal, a szökőnaphatást is figyelembe véve 59 százalékkal emelkedett az előző év azonos időszakához képest.

A hivatal adatai szerint a házasságkötések száma is csökkent: 12 004 pár házasodott össze, 262-vel kevesebb, mint tavaly január-márciusban.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.